”Ai miksi kysyn?” Internetin keskustelufoorumin hyödyntäminen arkielämän ei-ammatillisen tiedon hankinnassa
SULONEN, HANNA-KAISA (2007)
SULONEN, HANNA-KAISA
2007
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16517
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16517
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kysymysten rakentumista keskustelufoorumilla kysymystyypeittäin, sitä, onko keskustelufoorumilla toimiminen enemmän orientoivan vai praktisen tiedon hankintaa sekä sitä, esiintyykö foorumin keskustelijoiden välillä dialogia vai ei. Aineistonäyte sisältää 30 keskusteluketjua, jotka sisältävät yhteensä 420 viestiä. Tutkimusmenetelminä on käytetty pääasiassa kvalitatiivista sisällönanalyysiä sekä jossain määrin myös etnografista lähestymistapaa. Varsinaista vertailukohtaa tutkimukselle oli vaikea löytää, sillä keskustelufoorumeihin liittyvää tutkimusta on tehty vielä varsin vähän.
Keskusteluketjuissa esitettiin eniten kysymyksiä vasta avauskysymyksen jälkeen ja suurin osa niistä oli jonkun muun kuin ketjun avaajan esittämiä. Kysymykset oli jaoteltu kahteen kategoriaan, fakta- ja mielipidekysymyksiin. Faktakysymyksiä esitettiin avauskysymysten osalta vain hieman enemmän kuin mielipidekysymyksiä, faktakysymyksiä oli kaikista avauskysymyksistä 57%. Sen sijaan jatkokysymysten osalta faktakysymyksiä esitettiin huomattavasti mielipidekysymyksiä enemmän, olivatpa jatkokysymykset sitten avauskysymykseen liittyviä tai eivät.
Aineistonäytteen perusteella voidaan ajatella keskustelufoorumia käytettävän enemmän orientoivan kuin praktisen tiedon hankintaan. Praktisen tiedon hankintaan kun viittaavat ensisijaisesti ketjun avauskysymykset. Keskusteluketjun vanhetessa esitetyt kysymykset, jatkokysymykset, viittaavat puolestaan orientoivan tiedon hankintaan. Koska orientoivan tiedon hankinta on usein totunnaistunutta ja rutiininomaista toimintaa, on sen mittaaminen ilman haastattelua tai kyselylomakkeen käyttöä jokseenkin ongelmallista. Kuitenkin muiden kuin ketjun avaajan esittämät jatkokysymykset voidaan tutkijan mielestä tulkita orientoivan tiedon hankinnaksi, sillä ne nousevat tiedontarpeesta, joka ilmenee vasta avaajan esittämän kysymyksen jälkeen, keskustelun kuluessa ja vanhetessa.
Dialogin piirteiden erittely on hieman hankalaa, mutta aineistonäytteen viesteissä dialogin voidaan sanoa olevan hyvin edustettuna noin kymmenessä keskusteluketjussa. Muutenkin keskustelu on vuorovaikutteista, ja keskustelijat huomioivat toisensa keskustelun edetessä hyvin. Eri foorumeiden luokitteleminen keskusteleviin ja informatiivisiin saattaisi olla niiden erilaisten luonteiden vuoksi varsin perusteltua.
Asiasanat: keskustelufoorumit, Internet, tiedonhankinta, ei-ammatillisen tiedon hankinta, tiedonlähteet
Keskusteluketjuissa esitettiin eniten kysymyksiä vasta avauskysymyksen jälkeen ja suurin osa niistä oli jonkun muun kuin ketjun avaajan esittämiä. Kysymykset oli jaoteltu kahteen kategoriaan, fakta- ja mielipidekysymyksiin. Faktakysymyksiä esitettiin avauskysymysten osalta vain hieman enemmän kuin mielipidekysymyksiä, faktakysymyksiä oli kaikista avauskysymyksistä 57%. Sen sijaan jatkokysymysten osalta faktakysymyksiä esitettiin huomattavasti mielipidekysymyksiä enemmän, olivatpa jatkokysymykset sitten avauskysymykseen liittyviä tai eivät.
Aineistonäytteen perusteella voidaan ajatella keskustelufoorumia käytettävän enemmän orientoivan kuin praktisen tiedon hankintaan. Praktisen tiedon hankintaan kun viittaavat ensisijaisesti ketjun avauskysymykset. Keskusteluketjun vanhetessa esitetyt kysymykset, jatkokysymykset, viittaavat puolestaan orientoivan tiedon hankintaan. Koska orientoivan tiedon hankinta on usein totunnaistunutta ja rutiininomaista toimintaa, on sen mittaaminen ilman haastattelua tai kyselylomakkeen käyttöä jokseenkin ongelmallista. Kuitenkin muiden kuin ketjun avaajan esittämät jatkokysymykset voidaan tutkijan mielestä tulkita orientoivan tiedon hankinnaksi, sillä ne nousevat tiedontarpeesta, joka ilmenee vasta avaajan esittämän kysymyksen jälkeen, keskustelun kuluessa ja vanhetessa.
Dialogin piirteiden erittely on hieman hankalaa, mutta aineistonäytteen viesteissä dialogin voidaan sanoa olevan hyvin edustettuna noin kymmenessä keskusteluketjussa. Muutenkin keskustelu on vuorovaikutteista, ja keskustelijat huomioivat toisensa keskustelun edetessä hyvin. Eri foorumeiden luokitteleminen keskusteleviin ja informatiivisiin saattaisi olla niiden erilaisten luonteiden vuoksi varsin perusteltua.
Asiasanat: keskustelufoorumit, Internet, tiedonhankinta, ei-ammatillisen tiedon hankinta, tiedonlähteet