Yliopistollinen täydennyskoulutus suunnittelijan ammatillisen kehittymisen foorumina
RIITA-PAJUNEN, HANNA (2007)
RIITA-PAJUNEN, HANNA
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16512
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16512
Tiivistelmä
Käsillä oleva tutkimus on haastattelututkimus, jonka aiheena ovat täydennyskoulutuksen suunnittelu, suunnittelijan työ ja suunnittelijan ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittyminen. Tutkimuksessa tarkastellaan suunnittelijan työtä ammattina yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa. Empiirisessä osassa selvitetään täydennyskoulutuskeskuksen suunnittelijoiden käsityksiä suunnittelijan ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä. Tutkimusote on laadullinen.
Teoriataustassa käsitellään yliopistollista täydennyskoulutusta suunnittelijan työn toimintaympäristönä ja asiantuntijaorganisaationa, suunnittelua sekä suunnittelijan työtä ammattina. Suunnittelijan työtä lähestytään sekä suunnittelun teoreettisen tarkastelun että käytännön työn näkökulmasta – käytännön työtä esitellään kuvaamalla suunnitteluprosessin vaiheet ja sisällöt, jonka kautta lukijalle avautuu kuva suunnittelijan työn osa-alueista.
Ammatillista osaamista ja asiantuntijuutta sekä asiantuntijuuden kehittymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä kuvaamalla hahmotetaan suunnittelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä. Oppimisella on keskeinen rooli kaikessa koulutuksessa. Oppimisteoreettinen ymmärrys on keskeistä myös suunnittelijan työssä, sillä se vaikuttaa paitsi työn kohteeseen myös suunnittelijan näkemykseen omasta ammatillisesta kehittymisestään ja sen mahdollisuuksista. Oppimisen osalta käsitellään lyhyesti aikuisten oppimisen kannalta keskeisiä käsitteitä. Ammatillisen osaamisen kehittämisen edellytyksiä tarkastellaan lisäksi organisaation kehittämisen ja osaamisen jakamisen näkökulmista. Teoriaosan päätteeksi kootaan yhteen näkemys ammatillisen osaamisen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä teoriaosuuden muiden osien sekä kolmen ammatillista kehittymistä käsittelevän tutkimuksen pohjalta.
Empiirisessä osassa selvitetään suunnittelijoiden haastatteluaineiston analyysin avulla, mitä suunnittelijoiden omat käsitykset ja kokemukset ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä ovat, sekä verrataan niitä teoria-osuudessa esitettyihin yhteenvetoihin ja kirjallisuudessa mainittuihin näkökulmiin. Keskeisintä ammatillisen osaamisen kehittämisessä on luoda sellaiset edellytykset, jotka tutkimustulostenkin mukaan mahdollistavat asiantuntijuuden kehittämisen. Tutkitun organisaation näkökulmasta on tarpeen varmistua siitä, että huolehditaan arviointi- ja palautejärjestelmien sekä osaamisen jakamisen foorumeiden kehittämisestä, yhteistyön lisäämisestä, kouluttautumismahdollisuuksien systematisoinnista sekä toiminnan voimakkaammasta suunnitelmallisuudesta.
Avainsanat: täydennyskoulutus, suunnittelu, ammatillinen osaaminen, asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen
Teoriataustassa käsitellään yliopistollista täydennyskoulutusta suunnittelijan työn toimintaympäristönä ja asiantuntijaorganisaationa, suunnittelua sekä suunnittelijan työtä ammattina. Suunnittelijan työtä lähestytään sekä suunnittelun teoreettisen tarkastelun että käytännön työn näkökulmasta – käytännön työtä esitellään kuvaamalla suunnitteluprosessin vaiheet ja sisällöt, jonka kautta lukijalle avautuu kuva suunnittelijan työn osa-alueista.
Ammatillista osaamista ja asiantuntijuutta sekä asiantuntijuuden kehittymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä kuvaamalla hahmotetaan suunnittelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä. Oppimisella on keskeinen rooli kaikessa koulutuksessa. Oppimisteoreettinen ymmärrys on keskeistä myös suunnittelijan työssä, sillä se vaikuttaa paitsi työn kohteeseen myös suunnittelijan näkemykseen omasta ammatillisesta kehittymisestään ja sen mahdollisuuksista. Oppimisen osalta käsitellään lyhyesti aikuisten oppimisen kannalta keskeisiä käsitteitä. Ammatillisen osaamisen kehittämisen edellytyksiä tarkastellaan lisäksi organisaation kehittämisen ja osaamisen jakamisen näkökulmista. Teoriaosan päätteeksi kootaan yhteen näkemys ammatillisen osaamisen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä teoriaosuuden muiden osien sekä kolmen ammatillista kehittymistä käsittelevän tutkimuksen pohjalta.
Empiirisessä osassa selvitetään suunnittelijoiden haastatteluaineiston analyysin avulla, mitä suunnittelijoiden omat käsitykset ja kokemukset ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä ovat, sekä verrataan niitä teoria-osuudessa esitettyihin yhteenvetoihin ja kirjallisuudessa mainittuihin näkökulmiin. Keskeisintä ammatillisen osaamisen kehittämisessä on luoda sellaiset edellytykset, jotka tutkimustulostenkin mukaan mahdollistavat asiantuntijuuden kehittämisen. Tutkitun organisaation näkökulmasta on tarpeen varmistua siitä, että huolehditaan arviointi- ja palautejärjestelmien sekä osaamisen jakamisen foorumeiden kehittämisestä, yhteistyön lisäämisestä, kouluttautumismahdollisuuksien systematisoinnista sekä toiminnan voimakkaammasta suunnitelmallisuudesta.
Avainsanat: täydennyskoulutus, suunnittelu, ammatillinen osaaminen, asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen