Lastentarhanopettajaksi ongelmaperustaisessa oppimisympäristössä. PBL -opetussuunnitelman mukaisesti opiskelleiden lastentarhanopettajien arvioita koulutuksen tuottamasta ja omasta osaamisestaan koulutuksen päättövaiheessa ja työelämään siirryttyä
VESA, SUSANNA; KOSONEN, INKA (2007)
VESA, SUSANNA
KOSONEN, INKA
2007
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16505
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16505
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen yksikössä ongelmaperustaisen opetussuunnitelman mukaisesti opiskelleiden lastentarhanopettajien arvioita koulutuksen tuottamasta ja omasta osaamisestaan koulutuksen päättövaiheessa ja työelämään siirryttyä. Tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus. Se toteutettiin kyselytutkimuksena alkuvuodesta 2006. Kyselylomake oli Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen yksikön suunnittelema. Tutkimusryhmään kuuluivat syksyllä 2000 opintonsa aloittaneet opiskelijat, jotka valmistuivat kasvatustieteen kandidaateiksi vuosina 2003-2005. Kyseessä oli ensimmäinen ongelmaperustaisen opetussuunnitelman mukaisesti opiskellut lastentarhanopettajaksi opiskelevien ryhmä. Tutkimuksen teoriapohjana ovat asiantuntijuuden ja osaamisen käsitteet ja niiden kehittymisen teoriat, ongelmaperustainen oppiminen ja ongelmaperustainen opetussuunnitelma sekä oppimisen ja osaamisen arviointi.
Koulutuksen päättövaiheessa vastaajat arvioivat koulutuksen antaneen heille hyvät vuorovaikutustaidot, tiedonhankintataidot sekä teoreettisen tiedon hallinnan. Sen sijaan työelämässä kaksi vuotta toimimisen jälkeen koulutuksen antamat valmiudet käytännön työn osaamiseen, kuten kasvatusvuorovaikutusosaaminen sekä lapsen perheen ja arjen tuntemus koettiin heikommiksi.
Avainsanat: asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen, lastentarhanopettajan osaaminen, ongelmaperustainen oppiminen, osaamisen arviointi
Koulutuksen päättövaiheessa vastaajat arvioivat koulutuksen antaneen heille hyvät vuorovaikutustaidot, tiedonhankintataidot sekä teoreettisen tiedon hallinnan. Sen sijaan työelämässä kaksi vuotta toimimisen jälkeen koulutuksen antamat valmiudet käytännön työn osaamiseen, kuten kasvatusvuorovaikutusosaaminen sekä lapsen perheen ja arjen tuntemus koettiin heikommiksi.
Avainsanat: asiantuntijuus, asiantuntijuuden kehittyminen, lastentarhanopettajan osaaminen, ongelmaperustainen oppiminen, osaamisen arviointi