"Kaikki päivät on yhtä oppilashuoltoa" Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppilashuollon erityispiirteitä Tampereella
KAUKO, TERHI; HÄKKINEN, SAIJA (2007)
KAUKO, TERHI
HÄKKINEN, SAIJA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16502
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16502
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä peruskoulussa tehtävään oppilashuoltotyöhön sekä maahanmuuttajuuden siihen mahdollisesti tuomiin erityispiirteisiin. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilashuoltotyö koulussa toimii ja vaikuttaako maahanmuuttajuus oppilashuoltotyön tekemiseen. Tutkimuksen aihealueita lähestyttiin moniammatillisen yhteistyön ja varhaisen puuttumisen näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat oppilashuoltoryhmä, monikulttuurisuustiimi sekä kolme tamperelaista maahanmuuttaja-asiantuntijaa. Tutkimuksessa oli mukana kaksi monikulttuurista koulua Tampereelta. Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimus on monimetodinen ja perustuu etnografiseen tutkimusajatteluun. Oppilashuoltotyöhön tutustuttiin oppilashuoltoryhmän ja monikulttuurisuustiimin työtä observoimalla. Tutkimusaineistoa syvennettiin asiantuntijoiden teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilashuoltotyötä tehdään kouluilla opetussuunnitelman mukaisesti moniammatillisena yhteistyönä. Tutkimus osoitti maahanmuuttajuuden tuovan oppilashuoltotyöhön erityispiirteitä, jotka jakautuivat yhtenäisiksi teemoiksi. Näitä teemoja ovat kulttuurituntemus, vuorovaikutus ja tulkkipalvelut sekä kahden kulttuurin välissä tasapainoilu. Tutkimustulosten mukaan jokainen oppilashuollollinen tapaus tulee käsitellä yksilöllisesti taustasta riippumatta. Oppilashuoltotyössä käsiteltävät asiat ovat samankaltaisia maahanmuuttajataustaisilla oppilailla kuin valtaväestön oppilaillakin, syyt saattavat kuitenkin erota toisistaan.
Oppilashuoltoryhmän työ on suurimmaksi osaksi psykososiaalista oppilashuoltoa ja osittain fyysistä oppilashuoltoa. Varhaista puuttumista ei oppilashuoltotyössä, vaatimuksista huolimatta, pystytä tutkimustulosten mukaan toteuttamaan. Monikulttuurisuustiimi tekee ennaltaehkäisevää oppilashuoltotyötä, mutta se ei tutkimuksen tulosten mukaan voisi korvata perinteistä oppilashuoltoryhmää. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että yhdessä monikulttuurisuustiimi ja oppilashuoltoryhmä pystyisivät toteuttamaan vaadittua varhaista puuttumista maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohdalla.
Tutkimustulosten mukaan oppilashuoltotyön asiat yläkouluilla ovat hyvin laajoja ja akuutteja. Ne muodostuvat usein jo alakoulun puolella ja siirtyvät kumuloituneina yläkouluun. Oppilashuollollisiin asioihin tulisi puuttua riittävän aikaisin eli jo alakoulussa. Täten alakoulujen oppilashuoltotyössä tarvittaisiin enemmän ennaltaehkäisevää varhaista puuttumista.
Avainsanat: maahanmuuttaja, oppilashuolto, moniammatillinen yhteistyö, varhainen
puuttuminen
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat oppilashuoltoryhmä, monikulttuurisuustiimi sekä kolme tamperelaista maahanmuuttaja-asiantuntijaa. Tutkimuksessa oli mukana kaksi monikulttuurista koulua Tampereelta. Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimus on monimetodinen ja perustuu etnografiseen tutkimusajatteluun. Oppilashuoltotyöhön tutustuttiin oppilashuoltoryhmän ja monikulttuurisuustiimin työtä observoimalla. Tutkimusaineistoa syvennettiin asiantuntijoiden teemahaastattelujen avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilashuoltotyötä tehdään kouluilla opetussuunnitelman mukaisesti moniammatillisena yhteistyönä. Tutkimus osoitti maahanmuuttajuuden tuovan oppilashuoltotyöhön erityispiirteitä, jotka jakautuivat yhtenäisiksi teemoiksi. Näitä teemoja ovat kulttuurituntemus, vuorovaikutus ja tulkkipalvelut sekä kahden kulttuurin välissä tasapainoilu. Tutkimustulosten mukaan jokainen oppilashuollollinen tapaus tulee käsitellä yksilöllisesti taustasta riippumatta. Oppilashuoltotyössä käsiteltävät asiat ovat samankaltaisia maahanmuuttajataustaisilla oppilailla kuin valtaväestön oppilaillakin, syyt saattavat kuitenkin erota toisistaan.
Oppilashuoltoryhmän työ on suurimmaksi osaksi psykososiaalista oppilashuoltoa ja osittain fyysistä oppilashuoltoa. Varhaista puuttumista ei oppilashuoltotyössä, vaatimuksista huolimatta, pystytä tutkimustulosten mukaan toteuttamaan. Monikulttuurisuustiimi tekee ennaltaehkäisevää oppilashuoltotyötä, mutta se ei tutkimuksen tulosten mukaan voisi korvata perinteistä oppilashuoltoryhmää. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että yhdessä monikulttuurisuustiimi ja oppilashuoltoryhmä pystyisivät toteuttamaan vaadittua varhaista puuttumista maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kohdalla.
Tutkimustulosten mukaan oppilashuoltotyön asiat yläkouluilla ovat hyvin laajoja ja akuutteja. Ne muodostuvat usein jo alakoulun puolella ja siirtyvät kumuloituneina yläkouluun. Oppilashuollollisiin asioihin tulisi puuttua riittävän aikaisin eli jo alakoulussa. Täten alakoulujen oppilashuoltotyössä tarvittaisiin enemmän ennaltaehkäisevää varhaista puuttumista.
Avainsanat: maahanmuuttaja, oppilashuolto, moniammatillinen yhteistyö, varhainen
puuttuminen