Verkko-opiskelijan ja verkko-ohjaajan käsitys ohjauksen merkityksestä verkko-opiskeluun : case Kela
MIKKOLA, MARJUT (2007)
MIKKOLA, MARJUT
2007
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16468
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16468
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on tarkastella verkko-opiskelijoiden ja verkko-ohjaajien käsityksiä ohjauksen merkityksestä verkko-opiskeluun. Tutkimukseni kohdeorganisaationa on Kela, jossa työssäoppimisen tukena käytetään verkko-opiskelua hyväksi. Lähestyin ohjausta verkko-oppimisympäristön, verkko-ohjauksen sekä verkkomateriaalin näkökulmista. Tutkimuksessani on yksi pääongelma: Minkälaisia käsityksiä verkko-opiskelijoilla ja verkko-ohjaajilla on ohjauksen merkityksestä verkko-opiskeluun? Tutkimuksessani on kolme alaongelmaa: Minkälaisia käsityksiä verkko-opiskelijoilla ja verkko-ohjaajilla on verkko-oppimisympäristön merkityksestä verkko-opiskelun ohjaukseen? Minkälaisia käsityksiä verkko-opiskelijoilla ja verkko-ohjaajilla on verkko-ohjaajan merkityksestä verkko-opiskelun ohjaukseen? Minkälaisia käsityksiä verkko-opiskelijoilla ja verkko-ohjaajilla on verkkomateriaalin merkityksestä verkko-opiskelun ohjaukseen? Halusin tutkia ohjausta käsittelevässä tutkimuksessani nimenomaan tutkittavien käsityksiä ohjauksen merkityksestä. Kiinnostukseni verkko-opiskelun ohjausta kohtaan on noussut työelämässä ja opinnoissani kohtaamistani verkko-opiskelun haasteista. Tutkimuksen kohderyhmässä oli kuusi (6) Kelan verkko-opiskelijaa ja neljä (4) Kelan verkkokouluttajaa. Tutkimusaineiston keräsin kirjoitelmien ja verkkokeskustelun avulla.
Tutkimuksen mukaan verkko-oppimisympäristön merkitys verkko-opiskelun ohjaukseen on aktivoida ja motivoida verkko-opiskelua. Verkko-oppimisympäristössä verkko-opiskelua ohjaavat tekninen ja visuaalinen rakenne sekä erilaiset verkko-oppimisympäristön työkalut. Kun verkko-oppimisympäristö on helppokäyttöinen ja ohjaa verkko-opiskelua riittävällä tavalla, voi opiskelija keskittyä verkko-oppimisympäristön sijasta varsinaisen asiasisällön opiskeluun. Tällöin myös verkko-ohjaajan työ helpottuu teknisen ohjauksen osalta. Verkko-ohjaajan merkitys verkko-opiskeluun on opiskelun aikatauluttaminen sekä turvallisen ilmapiirin luominen olemalla läsnä ja tavoitettavissa. Muita verkko-ohjaajan verkko-opiskelua ohjaavia tehtäviä ovat tekninen ohjaaminen, palautteen antaminen, asiantuntijana toimiminen sekä teorian opiskelun tukeminen. Tutkimuksen mukaan verkkomateriaalin merkitys verkko-opiskelun ohjaukseen on nujertaa vastustus verkko-opiskelua kohtaan. Verkkomateriaalin tehtävänä on myös eriyttää ja aktivoida opiskelua sekä tukea opitun soveltamista käytäntöön. Lisäksi verkkomateriaalin merkitys on testata ja kontrolloida osaamista.
Verkko-opiskelun ohjaukseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota verkko-oppimisympäristöä, verkko-ohjausta sekä verkkomateriaalia suunniteltaessa. Jos verkko-opiskelijoiden ohjaukseen kiinnitettäisiin enemmän huomiota, tuntisivat verkko-opiskelijat verkko-opiskelun tehokkaaksi tavaksi oppia uusia asioita. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla erilaisten verkkopalvelujen tai -työkalujen kuten esimerkiksi blogien ja wikien merkityksen tutkiminen verkko-opiskelun ohjaukseen.
Asiasanat: verkko-opiskelu, ohjaus, verkko-oppimisympäristö, verkko-ohjaus, verkkomateriaali, yhteisöllinen oppiminen
Tutkimuksen mukaan verkko-oppimisympäristön merkitys verkko-opiskelun ohjaukseen on aktivoida ja motivoida verkko-opiskelua. Verkko-oppimisympäristössä verkko-opiskelua ohjaavat tekninen ja visuaalinen rakenne sekä erilaiset verkko-oppimisympäristön työkalut. Kun verkko-oppimisympäristö on helppokäyttöinen ja ohjaa verkko-opiskelua riittävällä tavalla, voi opiskelija keskittyä verkko-oppimisympäristön sijasta varsinaisen asiasisällön opiskeluun. Tällöin myös verkko-ohjaajan työ helpottuu teknisen ohjauksen osalta. Verkko-ohjaajan merkitys verkko-opiskeluun on opiskelun aikatauluttaminen sekä turvallisen ilmapiirin luominen olemalla läsnä ja tavoitettavissa. Muita verkko-ohjaajan verkko-opiskelua ohjaavia tehtäviä ovat tekninen ohjaaminen, palautteen antaminen, asiantuntijana toimiminen sekä teorian opiskelun tukeminen. Tutkimuksen mukaan verkkomateriaalin merkitys verkko-opiskelun ohjaukseen on nujertaa vastustus verkko-opiskelua kohtaan. Verkkomateriaalin tehtävänä on myös eriyttää ja aktivoida opiskelua sekä tukea opitun soveltamista käytäntöön. Lisäksi verkkomateriaalin merkitys on testata ja kontrolloida osaamista.
Verkko-opiskelun ohjaukseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota verkko-oppimisympäristöä, verkko-ohjausta sekä verkkomateriaalia suunniteltaessa. Jos verkko-opiskelijoiden ohjaukseen kiinnitettäisiin enemmän huomiota, tuntisivat verkko-opiskelijat verkko-opiskelun tehokkaaksi tavaksi oppia uusia asioita. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla erilaisten verkkopalvelujen tai -työkalujen kuten esimerkiksi blogien ja wikien merkityksen tutkiminen verkko-opiskelun ohjaukseen.
Asiasanat: verkko-opiskelu, ohjaus, verkko-oppimisympäristö, verkko-ohjaus, verkkomateriaali, yhteisöllinen oppiminen