"Kaste olkoon kannoillasi ja otsallasi tuuli" : Peruskoulun kuudennen ja yhdeksännen luokan oppilaiden reseptio Aila Meriluodon romaanista Vihreä tukka
SALO-MÄENPÄÄ, ELIISA; MATALA, VIRPI (2007)
SALO-MÄENPÄÄ, ELIISA
MATALA, VIRPI
2007
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16467
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16467
Tiivistelmä
Tutkielmassa pyrimme kuvaamaan kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten peruskoululaisten sankareihin samastumista ja reseptiota Aila Meriluodon Vihreä tukka -romaanista. Työmme teoreettisena viitekehyksenä on reseptioteoria. Romaanin sankareihin samastumista tarkastelemme Hans Robert Jaussin identifikaatiotypologian pohjalta.
Tutkimusryhmä koostuu 31 Tampereen Pispan koulun kuudesluokkalaisesta ja 21 Hämeenkyrön Yhteiskoulun yhdeksäsluokkalaisesta oppilaasta. Keskeisinä tutkimusongelmina ovat, miten oppilaat identifioituvat Vihreä tukka -romaanin henkilöhahmoihin ja millainen lukukokemus romaani heille on. Tutkimusaineistona ovat oppilaiden vastaukset kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin.
Tutkittavat luokat osoittautuivat yhdeksi tulkintayhteisöksi, koska eri-ikäisten oppilaiden tulkintojen välillä ei ollut huomattavia eroja. Henkilöhahmoihin samastumista ohjasi oppilaan sukupuoli. Oppilaat valitsivat sankarihahmonsa henkilöhahmon luonteenpiirteiden, yliluonnollisten ominaisuuksien, henkilöhahmon tekojen ja toiminnan perusteella sekä niiden tapahtumien pohjalta, missä valittu henkilöhahmo oli osallisena tai joihin lukija peilasi omaa elämäänsä. Suurin osa tutkimuksemme oppilaista edusti Jaussin identifikaatiotypologian mukaista sympaattista samastumista sankariin.
Oppilaat kokivat monitasoisen romaanin haastavaksi sen epämääräisyyskohtien ja kielen runollisuuden vuoksi. Romaanin avoimet kohdat ja tietyt keskeiset juonenkäänteet jäivät osalle oppilaista epäselviksi. Oppilaiden lukukokemusta arvioimme romaanissa heitä koskettaneiden asioiden perusteella. Oppilaiden suhtautuminen romaanin sanomaan pohjautui joko yksilölliseen tai yhteiskunnalliseen näkökulmaan. Haastavaksi ja jopa vaikeaselkoiseksi kokemansa romaanin oppilaat määrittelivät soveltuvan parhaiten 11-15 -vuotiaille lukijoille.
Asiasanat: reseptio, fantasiakirjallisuus, Hans Robert Jaussin identifikaatiotypologia, samastuminen, sankaruus
Tutkimusryhmä koostuu 31 Tampereen Pispan koulun kuudesluokkalaisesta ja 21 Hämeenkyrön Yhteiskoulun yhdeksäsluokkalaisesta oppilaasta. Keskeisinä tutkimusongelmina ovat, miten oppilaat identifioituvat Vihreä tukka -romaanin henkilöhahmoihin ja millainen lukukokemus romaani heille on. Tutkimusaineistona ovat oppilaiden vastaukset kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin.
Tutkittavat luokat osoittautuivat yhdeksi tulkintayhteisöksi, koska eri-ikäisten oppilaiden tulkintojen välillä ei ollut huomattavia eroja. Henkilöhahmoihin samastumista ohjasi oppilaan sukupuoli. Oppilaat valitsivat sankarihahmonsa henkilöhahmon luonteenpiirteiden, yliluonnollisten ominaisuuksien, henkilöhahmon tekojen ja toiminnan perusteella sekä niiden tapahtumien pohjalta, missä valittu henkilöhahmo oli osallisena tai joihin lukija peilasi omaa elämäänsä. Suurin osa tutkimuksemme oppilaista edusti Jaussin identifikaatiotypologian mukaista sympaattista samastumista sankariin.
Oppilaat kokivat monitasoisen romaanin haastavaksi sen epämääräisyyskohtien ja kielen runollisuuden vuoksi. Romaanin avoimet kohdat ja tietyt keskeiset juonenkäänteet jäivät osalle oppilaista epäselviksi. Oppilaiden lukukokemusta arvioimme romaanissa heitä koskettaneiden asioiden perusteella. Oppilaiden suhtautuminen romaanin sanomaan pohjautui joko yksilölliseen tai yhteiskunnalliseen näkökulmaan. Haastavaksi ja jopa vaikeaselkoiseksi kokemansa romaanin oppilaat määrittelivät soveltuvan parhaiten 11-15 -vuotiaille lukijoille.
Asiasanat: reseptio, fantasiakirjallisuus, Hans Robert Jaussin identifikaatiotypologia, samastuminen, sankaruus