Oppilaitoksen ja sen henkilökunnan arvoista : Tapaustutkimus Paimion Ammatillisesta Aikuiskoulutuskeskuksesta
HEINONEN, PEKKA (2007)
HEINONEN, PEKKA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16458
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16458
Tiivistelmä
Ryhdyin tämän tutkielman laatimiseen toimiessani apulaisrehtorina Paimion Ammatillisessa Aikuiskoulutuskeskuksessa (PAKK), jossa aloitettiin strategia- ja laatujärjestelmätyöskentely vuonna 2002. Koin tärkeäksi tutkia yksilön ja organisaation arvoja ja niiden linkittymistä näihin prosesseihin. Jaoin oppilaitoksen henkilökunnan kolmeen ryhmään: johto, kouluttajat ja tukipalveluhenkilöstö. Tutkimusongelmiksi muodostuivat seuraavat neljä ongelmaa:
- miten organisaation työntekijöiden arvot ryhmittyvät ja asemoituvat Schwartzin arvoluokitukseen
- eroavatko organisaation työntekijöiden arvot ja millä tavalla toimialakohtaisesti
- miten yksilön ja organisaation arvot kohtaavat toisensa; miten te tukevat toisiaan ja onko niissä mahdollisia ristiriitoja sekä
- miten kohdeorganisaatiossa näyttäisi olevan parasta jalkauttaa oppilaitoksen arvot huomioiden yksilöiden arvomaailma.
Tutkimus on kaksiosainen: ensimmäinen osa muodostuu teoreettisesta lähdetarkastelusta ja toinen osa empiirisestä tapaustutkimuksesta, jossa tiedustelen kaikilta kohdeorganisaation työntekijöiltä heidän arvojaan. Tiedonhankinnan olen toteuttanut puolistrukturoidulla Internet -pohjaisella kyselylomakkeella, jossa vastaukset on annettu vapaamuotoisina. Toteutin kyselyn QA -ohjelmalla, joka on vastaajalle helppokäyttöinen Internetissä toimiva työkalu kyselytutkimusten laatimiseen sekä tietojen keräämiseen ja analysointiin. Vastauksia vertaan organisaation julkituotuihin arvoihin.
Organisaation arvomaailma osoittautui tämän tutkimuksen mukaan Schwartzin arvokehällä voimakkaasti turvallisuusmieliseksi. Osa henkilöstöstä sijoittuu selvästi ”turvallisuutta arvostavien universalistien” joukkoon. He elävät arvoristiriidassa, jossa arvostetaan toisaalta muuttumatonta ja stabiilia, yllätyksetöntä elämää, mutta toisaalta he ovat valmiita laittamaan itsensä alttiiksi tuntemattomille haasteille. Selkeästi ohuimmille jäi PAKK:n arvokyselyssä ryhmä ”opportunistit”.
Henkilökunnan arvomaailmassa muutosavoimuus (itseohjautuvuus ja vaihtelunhalu) oli varsin matala, jonka vastakohtana säilyttäminen (yhdenmukaisuus, perinteet ja turvallisuus) oli korkealla. Säilyttämisessä korostuvat itsensä rajoittaminen, perinteisten, totuttujen ja turvallisiksi koettujen käytäntöjen varjeleminen ja muuttumattomuuden suojeleminen.
Tämän pro gradu -tutkielmani tulosten perusteella on oppilaitoksessamme aloitettu strategian päivitystyö, jossa mm. arvot tarkistetaan.
Jatkotutkimuksen aiheena näkisin laajemman vastaavanlaisen arvokyselyn toteuttamisen aikuiskoulutuskeskusten kentässä toistuvasti vuosittain ja siitä seuraavan benchmarkkauksen ja hyvien käytänteiden jakamisen strategiatyössä.
Asiasanat: arvot, organisaation arvot, yksilön arvot, arvomaailma, jalkauttaminen, strategiaprosessi, tapaustutkimus, laadullinen
- miten organisaation työntekijöiden arvot ryhmittyvät ja asemoituvat Schwartzin arvoluokitukseen
- eroavatko organisaation työntekijöiden arvot ja millä tavalla toimialakohtaisesti
- miten yksilön ja organisaation arvot kohtaavat toisensa; miten te tukevat toisiaan ja onko niissä mahdollisia ristiriitoja sekä
- miten kohdeorganisaatiossa näyttäisi olevan parasta jalkauttaa oppilaitoksen arvot huomioiden yksilöiden arvomaailma.
Tutkimus on kaksiosainen: ensimmäinen osa muodostuu teoreettisesta lähdetarkastelusta ja toinen osa empiirisestä tapaustutkimuksesta, jossa tiedustelen kaikilta kohdeorganisaation työntekijöiltä heidän arvojaan. Tiedonhankinnan olen toteuttanut puolistrukturoidulla Internet -pohjaisella kyselylomakkeella, jossa vastaukset on annettu vapaamuotoisina. Toteutin kyselyn QA -ohjelmalla, joka on vastaajalle helppokäyttöinen Internetissä toimiva työkalu kyselytutkimusten laatimiseen sekä tietojen keräämiseen ja analysointiin. Vastauksia vertaan organisaation julkituotuihin arvoihin.
Organisaation arvomaailma osoittautui tämän tutkimuksen mukaan Schwartzin arvokehällä voimakkaasti turvallisuusmieliseksi. Osa henkilöstöstä sijoittuu selvästi ”turvallisuutta arvostavien universalistien” joukkoon. He elävät arvoristiriidassa, jossa arvostetaan toisaalta muuttumatonta ja stabiilia, yllätyksetöntä elämää, mutta toisaalta he ovat valmiita laittamaan itsensä alttiiksi tuntemattomille haasteille. Selkeästi ohuimmille jäi PAKK:n arvokyselyssä ryhmä ”opportunistit”.
Henkilökunnan arvomaailmassa muutosavoimuus (itseohjautuvuus ja vaihtelunhalu) oli varsin matala, jonka vastakohtana säilyttäminen (yhdenmukaisuus, perinteet ja turvallisuus) oli korkealla. Säilyttämisessä korostuvat itsensä rajoittaminen, perinteisten, totuttujen ja turvallisiksi koettujen käytäntöjen varjeleminen ja muuttumattomuuden suojeleminen.
Tämän pro gradu -tutkielmani tulosten perusteella on oppilaitoksessamme aloitettu strategian päivitystyö, jossa mm. arvot tarkistetaan.
Jatkotutkimuksen aiheena näkisin laajemman vastaavanlaisen arvokyselyn toteuttamisen aikuiskoulutuskeskusten kentässä toistuvasti vuosittain ja siitä seuraavan benchmarkkauksen ja hyvien käytänteiden jakamisen strategiatyössä.
Asiasanat: arvot, organisaation arvot, yksilön arvot, arvomaailma, jalkauttaminen, strategiaprosessi, tapaustutkimus, laadullinen