Muutoksen johtaminen - Organisaatiomuutos ja oppiminen teollisuusympäristössä
SALMINEN, MARJA (2007)
SALMINEN, MARJA
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16449
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16449
Tiivistelmä
Tutkimuksen pääasiallisena tutkimustehtävänä on etsiä vastauksia siihen, miten johto- ja esimiestehtävissä toimivat henkilöt kokevat organisaatio- ja toimintaympäristön muutosten edellyttämän oppimisen tematiikan organisatorisen johdon näkökulmasta. Tutkimustehtävää lähestytään tarkastelemalla johtotehtävissä toimivien henkilöiden näkemyksiä ja kokemuksia organisatorisista muutoksista, yhteisöllisestä oppimisesta ja tulevaisuuden muutoshaasteista. Tutkimustehtävää lähestytään myös esittämällä tutkimustehtävälle alakysymyksiä.
Tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua.
Haastateltavat edustavat Pirkanmaan talousalueella toimivia suuria teollisuusorganisaatioita. Teoria perustuu kirjallisuuteen jossa tarkastellaan organisatorisen tiedon ja osaamisen rakentumista ja johtamista yksilöllisen oppimisen kautta sekä organisatoristen muutosprosessien rakentumista muuttuvissa toimintaympäristöissä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että organisaatiomuutokset ovat osa organisaatioiden strategista suunnittelua. Onnistunut organisaatiomuutos edellyttää koko organisaation sitoutumista muutokseen. Johdon ja keskijohdon rooli korostuu muutoksia implementoitaessa.
Organisaatiomuutoksia johdetaan tilannejohtamisen keinoin. Yrityten uudistumiskyvyssä on oppimisen lisäksi kyse vanhojen toiminta- ja ajattelumallien poisoppimisesta. Oppimis- ja uudistumiskyky liittyvät olennaisesti liikkeenjohdon oppimistaitoihin ja ajattelumallien muuttumiseen.
ASIASANAT: organisaatiomuutos, muutosjohtaminen, työssä oppiminen, transformatiivinen oppiminen, organisaatiokulttuuri
Tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua.
Haastateltavat edustavat Pirkanmaan talousalueella toimivia suuria teollisuusorganisaatioita. Teoria perustuu kirjallisuuteen jossa tarkastellaan organisatorisen tiedon ja osaamisen rakentumista ja johtamista yksilöllisen oppimisen kautta sekä organisatoristen muutosprosessien rakentumista muuttuvissa toimintaympäristöissä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että organisaatiomuutokset ovat osa organisaatioiden strategista suunnittelua. Onnistunut organisaatiomuutos edellyttää koko organisaation sitoutumista muutokseen. Johdon ja keskijohdon rooli korostuu muutoksia implementoitaessa.
Organisaatiomuutoksia johdetaan tilannejohtamisen keinoin. Yrityten uudistumiskyvyssä on oppimisen lisäksi kyse vanhojen toiminta- ja ajattelumallien poisoppimisesta. Oppimis- ja uudistumiskyky liittyvät olennaisesti liikkeenjohdon oppimistaitoihin ja ajattelumallien muuttumiseen.
ASIASANAT: organisaatiomuutos, muutosjohtaminen, työssä oppiminen, transformatiivinen oppiminen, organisaatiokulttuuri