Zu den Lernertypen und Lernstrategien im fremdsprachlichen Wortschatzlernen - Am Beispiel der A1-Deutsch-Lerner
LEINO, OUTI (2006)
LEINO, OUTI
2006
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16439
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16439
Tiivistelmä
Oppijatyyppien, samoin kuin erilaisten opiskelustrategioiden kirjo on valtava. Opettajilla on haastava työ ottaa opetuksessaan huomioon kaikki eri oppijatyypit ja löytää jokaiselle oppijatyypille parhaat opiskelustrategiat. Miten tämä on mahdollista?
Tämän työn tavoitteena on esitellä ns. erilaiset oppijatyypit (VAKT-tyypit): visuaaliset, auditiiviset, kinesteettiset ja taktiiliset oppijatyypit. Esittelen työssäni, ominaisuuksia, jotka ovat tyypillisiä kullekin oppijatyypille, ts. toimintatapoja, jotka ovat ominaisia kullekin oppijatyypille oppitunnilla ja pohdin, miten heidän opiskeluaan ja vahvinta aistikanavaansa voitaisiin erinäisin apukeinoin ja tekniikoin tukea. Esittelen työssäni myös erilaisia opiskelutekniikoita, jotka kuuluvat Rebecca Oxfordin jaottelemiin suoriin ja epäsuoriin opiskelustrategioihin. Esittelen työssäni myös eri tapoja, miten opiskelustrategioita tulisi oppilaille opettaa. Keskeinen osa työtäni on myös vieraskielisen sanaston opiskelu, jossa esittelen sanaston opetuksessa huomioon otettavia seikkoja ja muutamia tekniikoita sanaston opiskelua varten. Työni loppuosassa esittelen vielä erilaisia sanastonopiskelutekniikoita erilaisille oppijatyypeille.
Työn varsinainen tutkimus on empiirinen toimintatutkimus, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten A1-saksaa opiskelevien oppilaiden käyttämiä sanaston opiskelutekniikoita. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerätään oppilaille jaettavien kyselylomakkeiden tuloksista. Oppilaat tekevät myös testin koskien
heidän oppimistyylejään, ts. testin pohjalta käy ilmi, mitä oppijatyyppiä VAKT-tyypeistä testiryhmän jäsenet ovat. Toimintatutkimuksen yhden osan muodostaa myös opetustunti, jonka aikana esittelen testiryhmän jäsenille erilaisia tekniikoita saksankielisen sanaston opiskelua varten. Oppilaille tehtyjen kyselyjen tavoitteena on saada selville, käyttävätkö he sanaston opiskelussa ns. mekaanisia opiskelutekniikoita, kuten sanaston päähän pänttäämistä ilman kontekstia vai luovempia tekniikoita, kuten elaborointia tai erilaisia muististrategioita.
Tutkimuksen pohjalta kävi ilmi, että useimmat testiryhmäni oppilaista käyttävät sanaston opiskelussa opiskelutekniikoita, kuten sanaston päähän pänttäämistä ilman kontekstia peittämällä sanaston yhden puolen sanat yrittäen näin opetella peitettyjen sanojen merkitykset. Vain muutamat oppilaat käyttivät sanojen elaborointia ja erilaisia muistitekniikoita. Puolet ryhmän jäsenistä piti kuitenkin sanojen opiskelussa tekstiyhteyttä tärkeänä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, etteivät oppilaat olleet halukkaita käyttämään opettamiani sanaston opiskelutekniikoita tulevaisuudessa, vaan pitäytyivät mieluummin omissa hyväksi havaitsemissaan tekniikoissa. Suurin osa testiryhmäni oppilaista oli myös sitä mieltä, että saksan kielen opiskelu on vaikeaa. Suurin osa testiryhmän jäsenistä oli oppijatyypiltään visuaalisia ja auditiivisia tyyppejä.
Asiasanat: oppimistyylit, oppijatyypit, erilaiset oppijatyypit, VAKT-tyypit, opiskelustrategiat, opiskelutekniikat, sanastonopiskelu
Tämän työn tavoitteena on esitellä ns. erilaiset oppijatyypit (VAKT-tyypit): visuaaliset, auditiiviset, kinesteettiset ja taktiiliset oppijatyypit. Esittelen työssäni, ominaisuuksia, jotka ovat tyypillisiä kullekin oppijatyypille, ts. toimintatapoja, jotka ovat ominaisia kullekin oppijatyypille oppitunnilla ja pohdin, miten heidän opiskeluaan ja vahvinta aistikanavaansa voitaisiin erinäisin apukeinoin ja tekniikoin tukea. Esittelen työssäni myös erilaisia opiskelutekniikoita, jotka kuuluvat Rebecca Oxfordin jaottelemiin suoriin ja epäsuoriin opiskelustrategioihin. Esittelen työssäni myös eri tapoja, miten opiskelustrategioita tulisi oppilaille opettaa. Keskeinen osa työtäni on myös vieraskielisen sanaston opiskelu, jossa esittelen sanaston opetuksessa huomioon otettavia seikkoja ja muutamia tekniikoita sanaston opiskelua varten. Työni loppuosassa esittelen vielä erilaisia sanastonopiskelutekniikoita erilaisille oppijatyypeille.
Työn varsinainen tutkimus on empiirinen toimintatutkimus, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten A1-saksaa opiskelevien oppilaiden käyttämiä sanaston opiskelutekniikoita. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerätään oppilaille jaettavien kyselylomakkeiden tuloksista. Oppilaat tekevät myös testin koskien
heidän oppimistyylejään, ts. testin pohjalta käy ilmi, mitä oppijatyyppiä VAKT-tyypeistä testiryhmän jäsenet ovat. Toimintatutkimuksen yhden osan muodostaa myös opetustunti, jonka aikana esittelen testiryhmän jäsenille erilaisia tekniikoita saksankielisen sanaston opiskelua varten. Oppilaille tehtyjen kyselyjen tavoitteena on saada selville, käyttävätkö he sanaston opiskelussa ns. mekaanisia opiskelutekniikoita, kuten sanaston päähän pänttäämistä ilman kontekstia vai luovempia tekniikoita, kuten elaborointia tai erilaisia muististrategioita.
Tutkimuksen pohjalta kävi ilmi, että useimmat testiryhmäni oppilaista käyttävät sanaston opiskelussa opiskelutekniikoita, kuten sanaston päähän pänttäämistä ilman kontekstia peittämällä sanaston yhden puolen sanat yrittäen näin opetella peitettyjen sanojen merkitykset. Vain muutamat oppilaat käyttivät sanojen elaborointia ja erilaisia muistitekniikoita. Puolet ryhmän jäsenistä piti kuitenkin sanojen opiskelussa tekstiyhteyttä tärkeänä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, etteivät oppilaat olleet halukkaita käyttämään opettamiani sanaston opiskelutekniikoita tulevaisuudessa, vaan pitäytyivät mieluummin omissa hyväksi havaitsemissaan tekniikoissa. Suurin osa testiryhmäni oppilaista oli myös sitä mieltä, että saksan kielen opiskelu on vaikeaa. Suurin osa testiryhmän jäsenistä oli oppijatyypiltään visuaalisia ja auditiivisia tyyppejä.
Asiasanat: oppimistyylit, oppijatyypit, erilaiset oppijatyypit, VAKT-tyypit, opiskelustrategiat, opiskelutekniikat, sanastonopiskelu