Poliisista tehtyjen kanteluratkaisujen merkitys poliisin laatujohtamisessa ja oppivassa organisaatiossa
KAPIAINEN, JARI (2007)
KAPIAINEN, JARI
2007
Hallintotiede, turvallisuushallinto - Administrative Science, Security Administration Pr
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16433
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16433
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on teoreettisesti tarkastella onko hallintokanteluilla merkitystä poliisin laatutoiminnassa ja tarkasteltaessa poliisiorganisaatiota oppivana organisaationa. Käsitteistössä käydään läpi pääpiirteittäin laatu, laatujohtaminen ja hallintokantelujärjestelmä. Lisäksi selvennetään poliisin tämän hetken laatujohtamista ja laillisuusvalvontaa. Empiirisenä aineistona tarkastelun kohteena ovat neljä hallintokantelua, joista kaksi ei ole aiheuttanut poliisihallinnossa mittavampaa reagointia ja kaksi muuta puolestaan on aiheuttanut jonkinasteista reagointia.
Keskeisenä havaintona on, että poliisihallinto on vuoden 2006 aikana lisännyt laillisuusvalvontaan ja hallintokanteluihin kohdistamaansa huomiota sekä parantanut asiaan liittyviä seuranta- ja raportointimenetelmiään. Siitä huolimatta hallintokanteluiden merkitystä työn laadun ja kehittämisen välineenä ei osata hyödyntää.
Avainsanat: Poliisi, hallintokantelu, kantelu, laillisuusvalvonta, laatujohtaminen, oppiva organisaatio
Keskeisenä havaintona on, että poliisihallinto on vuoden 2006 aikana lisännyt laillisuusvalvontaan ja hallintokanteluihin kohdistamaansa huomiota sekä parantanut asiaan liittyviä seuranta- ja raportointimenetelmiään. Siitä huolimatta hallintokanteluiden merkitystä työn laadun ja kehittämisen välineenä ei osata hyödyntää.
Avainsanat: Poliisi, hallintokantelu, kantelu, laillisuusvalvonta, laatujohtaminen, oppiva organisaatio