Terveydenhuoltoalan opiskelijavalinnat : opiskelijoiden näkemyksiä valintakokeesta alalle soveltuvuuden mittaajana
SILLANPÄÄ, MARJA; MÄKITALO, TUULA (2006)
SILLANPÄÄ, MARJA
MÄKITALO, TUULA
2006
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16358
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16358
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan ammatissa vaaditaan ammatillista osaamista, jota tuotetaan koulutuksen kautta. Koulutukseen hakeuduttaessa hakijalla tulee olla tiettyä perusosaamista ja tiettyjä valmiuksia sairaanhoitajan työssä toimimiseen. Valintakokeiden haastavana tehtävänä on löytää hakijoiden joukosta ominaisuuksiltaan sellaiset hakijat, joilla on vaadittavat edellytykset toimia sairaanhoitajan ammatissa. Valintojen pitää perustua hakijoiden tasapuoliseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun sekä läpinäkyviin kriteereihin, jotta hakijoista kyetään kartoittamaan monipuolisesti vaadittavat ominaisuudet ja osaaminen.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata terveydenhuoltoalan opiskelijavalintoja ja opiskelijoiden näkemyksiä valintakokeesta alalle soveltuvuuden mittaajana. Tutkimus on kvantitatiivinen. Kohderyhmänä on ammattikorkeakoulussa syksyllä 2005 sairaanhoitajan opintonsa aloittaneet opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kysymyslomakkeella, joka sisälsi Likert- asteikollisia kysymyksiä. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista sairaanhoitajan työhön liittyvää osaamista opiskelijat arvioivat itsellään olevan sekä miten valintakokeessa selvitettiin alalle soveltuvuuden osa- alueita. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös, millainen valintakoe oli opiskelijoiden mielestä ollut ja millaisena se koettiin. Kyselylomake sisälsi kolme avointa kysymystä. Kysely toteutettiin 123:lle opiskelijalle Harjavallassa, Porissa ja Tampereella. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS- tilastonkäsittelyohjelmalla ja laadullisella sisällön analyysillä. Sairaanhoitajan ammatillisista ominaisuuksista ja osaamisesta muodostettiin yhdeksän summamuuttujaa. Summamuuttujiksi muodostuivat: 1) Persoonalliset ominaisuudet; empaattisuus, positiivisuus ja itsenäisyys, 2) Vuorovaikutustaidot, 3) Oppimistaidot, 4) Kansainvälisyys, 5) Sairaanhoitajan ammatilliset ominaisuudet, 6) Henkiset voimavarat ja 7) Fyysinen olemus. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnin ja korrelaatiokertoimen avulla.
Opiskelijat olivat persoonallisilta ominaisuuksiltaan itsenäisiä, empaattisia ja positiivisia sekä omasivat vuorovaikutustaitoja. Oppimistaidoiltaan opiskelijat olivat koulutukseen ja alalle soveltuvia. Sairaanhoitajan ammattia arvostettiin ja opiskelijoilla oli ammatillisessa osaamisessa vaadittavia taitoja ja ominaisuuksia. Oppimistaidoissa yleisimmin ongelmia tuotti matemaattinen päättelykyky. Johtamis- ja neuvottelutaidoissa sekä ATK- perustaitojen hallinnassa oli puutteita. Henkiset voimavarat olivat opiskelijoiden heikoin ominaisuus. Omaa hyvinvointia arvostettiin ja opiskelijat kokivat fyysisen kuntonsa hyväksi. Aineistokoe koostui erilaisista osioista valintakoepaikkakunnasta riippuen ja siihen liittyi erilaisia tehtäviä. Vaativuudestaan huolimatta aineistokoe koettiin hyväksi valintakoemenetelmäksi. Ryhmätilanne koettiin haastavana ja ilmapiiriltään jännittävänä. Opiskelijoilla oli erilaisia näkemyksiä ryhmätilanteen luonteesta. Haastattelu koettiin epämukavaksi, mutta luottamukselliseksi. Haastattelussa kartoitettiin laaja-alaisesti sairaanhoitajan ammatissa vaadittavaa osaamista. Valintakoemenetelmien puutteena koettiin, että hakijat eivät saaneet menestymisestään kirjallista eikä suullista palautetta
Avainsanoina: sairaanhoitaja, osaaminen, kvalifikaatio, opiskelijavalinta, ammattikorkeakoulu, valintakoe
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata terveydenhuoltoalan opiskelijavalintoja ja opiskelijoiden näkemyksiä valintakokeesta alalle soveltuvuuden mittaajana. Tutkimus on kvantitatiivinen. Kohderyhmänä on ammattikorkeakoulussa syksyllä 2005 sairaanhoitajan opintonsa aloittaneet opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kysymyslomakkeella, joka sisälsi Likert- asteikollisia kysymyksiä. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista sairaanhoitajan työhön liittyvää osaamista opiskelijat arvioivat itsellään olevan sekä miten valintakokeessa selvitettiin alalle soveltuvuuden osa- alueita. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös, millainen valintakoe oli opiskelijoiden mielestä ollut ja millaisena se koettiin. Kyselylomake sisälsi kolme avointa kysymystä. Kysely toteutettiin 123:lle opiskelijalle Harjavallassa, Porissa ja Tampereella. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS- tilastonkäsittelyohjelmalla ja laadullisella sisällön analyysillä. Sairaanhoitajan ammatillisista ominaisuuksista ja osaamisesta muodostettiin yhdeksän summamuuttujaa. Summamuuttujiksi muodostuivat: 1) Persoonalliset ominaisuudet; empaattisuus, positiivisuus ja itsenäisyys, 2) Vuorovaikutustaidot, 3) Oppimistaidot, 4) Kansainvälisyys, 5) Sairaanhoitajan ammatilliset ominaisuudet, 6) Henkiset voimavarat ja 7) Fyysinen olemus. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnin ja korrelaatiokertoimen avulla.
Opiskelijat olivat persoonallisilta ominaisuuksiltaan itsenäisiä, empaattisia ja positiivisia sekä omasivat vuorovaikutustaitoja. Oppimistaidoiltaan opiskelijat olivat koulutukseen ja alalle soveltuvia. Sairaanhoitajan ammattia arvostettiin ja opiskelijoilla oli ammatillisessa osaamisessa vaadittavia taitoja ja ominaisuuksia. Oppimistaidoissa yleisimmin ongelmia tuotti matemaattinen päättelykyky. Johtamis- ja neuvottelutaidoissa sekä ATK- perustaitojen hallinnassa oli puutteita. Henkiset voimavarat olivat opiskelijoiden heikoin ominaisuus. Omaa hyvinvointia arvostettiin ja opiskelijat kokivat fyysisen kuntonsa hyväksi. Aineistokoe koostui erilaisista osioista valintakoepaikkakunnasta riippuen ja siihen liittyi erilaisia tehtäviä. Vaativuudestaan huolimatta aineistokoe koettiin hyväksi valintakoemenetelmäksi. Ryhmätilanne koettiin haastavana ja ilmapiiriltään jännittävänä. Opiskelijoilla oli erilaisia näkemyksiä ryhmätilanteen luonteesta. Haastattelu koettiin epämukavaksi, mutta luottamukselliseksi. Haastattelussa kartoitettiin laaja-alaisesti sairaanhoitajan ammatissa vaadittavaa osaamista. Valintakoemenetelmien puutteena koettiin, että hakijat eivät saaneet menestymisestään kirjallista eikä suullista palautetta
Avainsanoina: sairaanhoitaja, osaaminen, kvalifikaatio, opiskelijavalinta, ammattikorkeakoulu, valintakoe