Hei, me konffataan! Tietoverkkolaboratoriot oppimisympäristöinä
KINNARI, SARI (2006)
KINNARI, SARI
2006
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16232
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16232
Tiivistelmä
Tekniikan opetukseen kehitetään yhä enemmän virtuaalisia oppimisympäristöjä ja etälaboratorioita, koska käytettävissä olevat resurssit ovat rajalliset. Ympäristön teknisen toteutuksen noustessa etusijalle saattaa kasvatustieteellinen näkökulma joskus unohtua.
Tämän tutkimuksen ensisijainen tavoite on ollut kerätä ja raportoida opiskelijoiden kokemuksia tietoliikennetekniikan opiskelusta tietoverkkolaboratoriossa ja etäoppimisympäristössä. Toiseksi työssä on selvitetty, miten nykyaikaiset kasvatustieteelliset teoriat toteutuvat käytännön laboratorioharjoituksissa. Kolmanneksi on pohdittu, millaisia asioita verkkotekniikan etäopetuksen suunnittelussa on otettava huomioon, jotta kasvatustieteen tuottama käsitys mielekkäästä oppimisesta ei unohdu tai jää teknisen toteutuksen varjoon.
Tutkimus on luonteeltaan deskriptiivinen. Siinä kuvataan verkkotekniikan kurssien opiskelijoiden käytännön laboratorioharjoittelua sekä Tampereen teknillisen yliopiston Tietoliikennetekniikan laitoksella että Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-Instituutissa. Osa opiskelijoista on harjoitellut tavanomaisessa verkkolaboratoriossa ja osa etäverkkolaboratoriossa. Tutkimusmenetelmänä on ollut tietoverkkotekniikan opiskelijoiden havainnointi laboratorioharjoitusten aikana. Lisäksi heidän käsityksiään oppimistilanteesta ja omasta oppimisestaan on kysytty kirjallisella lomakkeella harjoitustilanteen jälkeen.
Tuloksista selviää, että tietoverkkotekniikan opiskelu on käytännön harjoituksissa parhaimmillaan hedelmällistä opiskelijoiden välistä yhteistyötä, käsitemallien rakentamista ja oppimisstrategioiden kehittämistä. Opiskelijat arvostavat yhteistoiminnallisuutta ja peruskurssien harjoituksissa konkreettista verkkolaitteiden kanssa toimimista. Etäoppimisympäristön kehittämisessä on syytä ottaa huomioon opiskelijoiden motivointi, ongelmaperustaisen oppimisen periaatteet ja interaktiivisuus opiskelijoiden ja ohjaajan välillä. Tutkimustulosten perusteella annetaan käytännön suosituksia etäverkkolaboratorion suunnitteluun ja rakentamiseen.
Avainsanat ja -sanonnat: Tietoliikennetekniikan opettaminen, tietoverkkolaboratorio, oppimisympäristö, tekemällä oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen.
Tämän tutkimuksen ensisijainen tavoite on ollut kerätä ja raportoida opiskelijoiden kokemuksia tietoliikennetekniikan opiskelusta tietoverkkolaboratoriossa ja etäoppimisympäristössä. Toiseksi työssä on selvitetty, miten nykyaikaiset kasvatustieteelliset teoriat toteutuvat käytännön laboratorioharjoituksissa. Kolmanneksi on pohdittu, millaisia asioita verkkotekniikan etäopetuksen suunnittelussa on otettava huomioon, jotta kasvatustieteen tuottama käsitys mielekkäästä oppimisesta ei unohdu tai jää teknisen toteutuksen varjoon.
Tutkimus on luonteeltaan deskriptiivinen. Siinä kuvataan verkkotekniikan kurssien opiskelijoiden käytännön laboratorioharjoittelua sekä Tampereen teknillisen yliopiston Tietoliikennetekniikan laitoksella että Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-Instituutissa. Osa opiskelijoista on harjoitellut tavanomaisessa verkkolaboratoriossa ja osa etäverkkolaboratoriossa. Tutkimusmenetelmänä on ollut tietoverkkotekniikan opiskelijoiden havainnointi laboratorioharjoitusten aikana. Lisäksi heidän käsityksiään oppimistilanteesta ja omasta oppimisestaan on kysytty kirjallisella lomakkeella harjoitustilanteen jälkeen.
Tuloksista selviää, että tietoverkkotekniikan opiskelu on käytännön harjoituksissa parhaimmillaan hedelmällistä opiskelijoiden välistä yhteistyötä, käsitemallien rakentamista ja oppimisstrategioiden kehittämistä. Opiskelijat arvostavat yhteistoiminnallisuutta ja peruskurssien harjoituksissa konkreettista verkkolaitteiden kanssa toimimista. Etäoppimisympäristön kehittämisessä on syytä ottaa huomioon opiskelijoiden motivointi, ongelmaperustaisen oppimisen periaatteet ja interaktiivisuus opiskelijoiden ja ohjaajan välillä. Tutkimustulosten perusteella annetaan käytännön suosituksia etäverkkolaboratorion suunnitteluun ja rakentamiseen.
Avainsanat ja -sanonnat: Tietoliikennetekniikan opettaminen, tietoverkkolaboratorio, oppimisympäristö, tekemällä oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen.