Yksin ja yhdessä toimien : Luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä luokanhallinnasta
LEHMUS, MIRKKA; LAINE, MARIKA (2006)
LEHMUS, MIRKKA
LAINE, MARIKA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16215
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16215
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä luokanhallinnasta. Aiheeseen perehdyttiin selvittämällä opettajien määritelmiä luokanhallinnasta, opettajien käyttämiä keinoja luokanhallintatilanteissa sekä opettajien kokemuksia luokassa esiintyvistä ongelmista ja niiden syistä. Lisäksi selvitettiin opettajien tarvitsemaa tukea luokanhallintaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään koulukurin ja luokanhallinnan historiaan, aikuisen valta- ja auktoriteettiasemaan sekä auktoriteetin erilaisiin ilmenemismuotoihin. Lisäksi tarkastellaan yhteiskunnan merkitystä koulun toiminnassa sekä luokkayhteisön sisällä vaikuttavia tekijöitä.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella. Aineiston hankinta suoritettiin helmi-maaliskuussa 2006 viidessä tamperelaisessa peruskoulussa. Kyselyyn vastasi 28 opettajaa. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että opettajat käsittävät luokanhallinnan työrauhan ylläpitämiseksi, hyvän ilmapiirin luomiseksi sekä toisinaan hyvin opettajajohtoiseksi toiminnaksi, johon valta ja vastuu kietoutuvat kiinteästi. Opettajat käyttivät hyvin monenlaisia luokanhallintakeinoja. Opettajat painottivat tilanteiden ennakointia ja ongelmien ennaltaehkäisyä. Keskeisiksi luokanhallintaa ylläpitäviksi keinoiksi opettajat kokivat hyvän ilmapiirin ja järjestyksen luomisen luokkaan sekä opettajan toimimisen auktoriteettina. Ongelmatilanteet opettajat pyrkivät ratkaisemaan nopeasti, keskustelua hyödyntäen ja tarvittaessa rankaisua käyttäen. Kodin ja koulun yhteistyötä hyödynnettiin luokanhallinnan ylläpidossa ja ongelmallisten tilanteiden ratkaisussa. Luokanhallinnan haasteiksi ja niiden syiksi opettajat mainitsivat useita tekijöitä. Koulun ulkopuolisista seikoista, koulusta, opettajista sekä oppilaista aiheutuvat tekijät vaikuttavat jatkuvasti luokan toimintaan ja haastaviin tilanteisiin luokassa. Selviytyäkseen riittävän hyvin erilaisista luokanhallintatilanteista opettajat kaipasivat avukseen erityisesti lisää resursseja, kodin tukea lapsen koulunkäyntiin sekä moniammatillista yhteistyötä.
Avainsanat: luokanhallinta, kuri, valta, auktoriteetti, opettajuus, työrauha, ilmapiiri, vuorovaikutus
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään koulukurin ja luokanhallinnan historiaan, aikuisen valta- ja auktoriteettiasemaan sekä auktoriteetin erilaisiin ilmenemismuotoihin. Lisäksi tarkastellaan yhteiskunnan merkitystä koulun toiminnassa sekä luokkayhteisön sisällä vaikuttavia tekijöitä.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella. Aineiston hankinta suoritettiin helmi-maaliskuussa 2006 viidessä tamperelaisessa peruskoulussa. Kyselyyn vastasi 28 opettajaa. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että opettajat käsittävät luokanhallinnan työrauhan ylläpitämiseksi, hyvän ilmapiirin luomiseksi sekä toisinaan hyvin opettajajohtoiseksi toiminnaksi, johon valta ja vastuu kietoutuvat kiinteästi. Opettajat käyttivät hyvin monenlaisia luokanhallintakeinoja. Opettajat painottivat tilanteiden ennakointia ja ongelmien ennaltaehkäisyä. Keskeisiksi luokanhallintaa ylläpitäviksi keinoiksi opettajat kokivat hyvän ilmapiirin ja järjestyksen luomisen luokkaan sekä opettajan toimimisen auktoriteettina. Ongelmatilanteet opettajat pyrkivät ratkaisemaan nopeasti, keskustelua hyödyntäen ja tarvittaessa rankaisua käyttäen. Kodin ja koulun yhteistyötä hyödynnettiin luokanhallinnan ylläpidossa ja ongelmallisten tilanteiden ratkaisussa. Luokanhallinnan haasteiksi ja niiden syiksi opettajat mainitsivat useita tekijöitä. Koulun ulkopuolisista seikoista, koulusta, opettajista sekä oppilaista aiheutuvat tekijät vaikuttavat jatkuvasti luokan toimintaan ja haastaviin tilanteisiin luokassa. Selviytyäkseen riittävän hyvin erilaisista luokanhallintatilanteista opettajat kaipasivat avukseen erityisesti lisää resursseja, kodin tukea lapsen koulunkäyntiin sekä moniammatillista yhteistyötä.
Avainsanat: luokanhallinta, kuri, valta, auktoriteetti, opettajuus, työrauha, ilmapiiri, vuorovaikutus