Toimittajien tiedonhankintakanavien käyttö tietopalvelun kehittämisen näkökulmasta
KOIVULA, KAROLIINA (2006)
KOIVULA, KAROLIINA
2006
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16213
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16213
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää aikakauslehtitoimittajien tiedonhankintakanavien käyttöä ja kerätä näin tietoa aikakauslehtikustantamo Sanoma Magazines Finlandin tietopalvelun kehitystyön tarpeisiin. Tietopalvelun tavoitteena on parantaa asiakastuntemusta, joten tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään toimittajien mielipiteitä tietopalvelun nykyisistä palveluista ja kartoittamaan muita toimittajien käytössä olevia tiedonlähteitä ja -hankintakanavia. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää toimittajien internetin käyttöä ja omatoimisessa tiedonhankinnassa ilmeneviä ongelmia sekä toimittajien tulevia palveluiden ja tiedonlähteiden tarpeita.
Tutkimuksen viitekehyksessä on tarkasteltu mahdollisia lähtökohtia tietopalvelun kehitystyölle ja tutkimuksen empiirisen osion toteuttamiselle. Lisäksi viitekehyksen tavoitteena on ollut journalistista työprosessia tarkastelemalla kartoittaa toimittajien tiedonhankintakäyttäytymistä. Viitekehyksessä on tarkasteltu myös kehysorganisaation roolin ja informaatioympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutusta tietopalveluiden toimintaan.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lomakekyselyllä, joka lähetettiin 190:lle Sanoma Magazines Finlandin toimittajalle. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineistoa analysoitiin Excel ja SPSS -ohjelmilla. Aineistoa käsiteltiin analysoimalla suoria jakaumia ja ristiintaulukoimalla muuttujia. Joitain muuttujien vastausvaihtoehtoja jouduttiin myös luokittelemaan uudelleen. Avointen kysymysten vastauksia analysoitiin sisällönerittelyn menetelmin.
Tutkimus osoitti, että toimittajat kokevat tietopalvelun nykyiset palvelut keskimäärin hyvin tärkeiksi oman työnsä kannalta, lisäksi palveluihin ollaan keskimäärin hyvin tyytyväisiä. Toimittajat käyttävät tiedonhankintaan tietopalvelun lisäksi myös monia muita kanavia. Tärkeimmiksi koettiin erilaiset verkkolähteet ja etenkin internet. Myös henkilölähteitä käytetään melko paljon. Internetin suosiosta huolimatta sen tarjoaman tiedon luotettavuudessa nähtiin melko paljon ongelmia. Tiedonhankinnassa toimittajat ovat kohtalaisen omatoimisia, mutta samalla myös tiedonhankintakoulutuksen tarvetta ilmeni melko paljon.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että toimittajien tiedontarpeet ovat hyvin kokonaisvaltaisia: toimittajat tarvitsevat faktatietoa ja yleistä ajankohtaistietoa sekä esimerkiksi artikkeleita, tilastoja ja tutkimuksia. Lisäksi tarvetta ilmeni henkilöiden taustatiedolle ja kielenhuoltoon liittyville palveluille. Uusista palveluiden ja lähteiden tarpeista tärkeimpiä ovat erilaiset sanakirjat. Myös nykyisiin palveluihin perehdyttämisen tarvetta ilmeni jonkin verran.
Asiasanat: toimittajat, tiedonhankinta, tiedonlähteet, tiedontarve, tietopalvelu, kehittäminen
Tutkimuksen viitekehyksessä on tarkasteltu mahdollisia lähtökohtia tietopalvelun kehitystyölle ja tutkimuksen empiirisen osion toteuttamiselle. Lisäksi viitekehyksen tavoitteena on ollut journalistista työprosessia tarkastelemalla kartoittaa toimittajien tiedonhankintakäyttäytymistä. Viitekehyksessä on tarkasteltu myös kehysorganisaation roolin ja informaatioympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutusta tietopalveluiden toimintaan.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lomakekyselyllä, joka lähetettiin 190:lle Sanoma Magazines Finlandin toimittajalle. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineistoa analysoitiin Excel ja SPSS -ohjelmilla. Aineistoa käsiteltiin analysoimalla suoria jakaumia ja ristiintaulukoimalla muuttujia. Joitain muuttujien vastausvaihtoehtoja jouduttiin myös luokittelemaan uudelleen. Avointen kysymysten vastauksia analysoitiin sisällönerittelyn menetelmin.
Tutkimus osoitti, että toimittajat kokevat tietopalvelun nykyiset palvelut keskimäärin hyvin tärkeiksi oman työnsä kannalta, lisäksi palveluihin ollaan keskimäärin hyvin tyytyväisiä. Toimittajat käyttävät tiedonhankintaan tietopalvelun lisäksi myös monia muita kanavia. Tärkeimmiksi koettiin erilaiset verkkolähteet ja etenkin internet. Myös henkilölähteitä käytetään melko paljon. Internetin suosiosta huolimatta sen tarjoaman tiedon luotettavuudessa nähtiin melko paljon ongelmia. Tiedonhankinnassa toimittajat ovat kohtalaisen omatoimisia, mutta samalla myös tiedonhankintakoulutuksen tarvetta ilmeni melko paljon.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että toimittajien tiedontarpeet ovat hyvin kokonaisvaltaisia: toimittajat tarvitsevat faktatietoa ja yleistä ajankohtaistietoa sekä esimerkiksi artikkeleita, tilastoja ja tutkimuksia. Lisäksi tarvetta ilmeni henkilöiden taustatiedolle ja kielenhuoltoon liittyville palveluille. Uusista palveluiden ja lähteiden tarpeista tärkeimpiä ovat erilaiset sanakirjat. Myös nykyisiin palveluihin perehdyttämisen tarvetta ilmeni jonkin verran.
Asiasanat: toimittajat, tiedonhankinta, tiedonlähteet, tiedontarve, tietopalvelu, kehittäminen