Sisäinen tarkastus ja sen laatu suurten kuntien valvontajärjestelmässä
TUHKANEN, ANNA-MARI (2006)
TUHKANEN, ANNA-MARI
2006
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16183
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16183
Tiivistelmä
Koska verovarat ja valtion tuki ovat yksi suurimmista kuntien tulolähteistä, on hyvin tärkeää kyetä vahvistamaan yleistä luottamusta sen suhteen, että kunnat toimivat tehokkaasti, kustannuksia säästäen ja erityisiä riskejä välttäen, mutta toiminnalliset tavoitteensa kuitenkin laadukkaasti saavuttaen. Tätä luottamusta voidaan vahvistaa hyvin toimivalla valvontajärjestelmällä. Kuntien valvontajärjestelmä muodostuu kunnan omaehtoisesta valvonnasta sekä valtion ja kuntalaisten valvonnasta. Hyvin järjestetty, toimiva ja laadukas sisäinen tarkastus täydentää kunnan valvontajärjestelmää ja näin kasvattaa yleistä luottamusta kunnan toiminnasta ja verovarojen käytöstä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää suurten kuntien sisäisen tarkastuksen yksikköjen toiminnan laatua, koska vain laadukas sisäinen tarkastus voi tuoda lisäarvoa. Jotta sisäisen tarkastuksen laadun tasoa voidaan selvittää, tulee tutkimuksessa ensiksi löytää keino sisäisen tarkastuksen laadun mittaamiselle. Tutkimuksessa pyritään myös kuvaamaan sisäisen tarkastuksen asemaa osana suurten kuntien valvontajärjestelmää, jotta voidaan ymmärtää sisäisen tarkastuksen merkitys valvontajärjestelmälle.
Tutkimus koostuu teoriaosasta ja empiriaosasta. Teorian avulla pyritään kuvaamaan kunnan valvontajärjestelmää ja sisäisen tarkastuksen roolia osana sitä. Tutkimuksessa käsitellään ensiksi laatukäsitettä ja yleisimpiä laadun kehittämisen menetelmiä ja apuvälineitä, jonka jälkeen tarkastellaan laadun käsitettä ja sen mittaamisen keinoja sisäisen tarkastuksen kontekstissa. Tutkimuksen empiriaosan tutkimuskohteena ovat Suomen kuuden suurimman kaupungin sisäisen tarkastuksen yksiköt. Kysely oli osoitettu kaupunkien sisäisen tarkastuksen yksiköiden johtajille ja sen avulla pyrittiin selvittämään millä tasolla on suurten kaupunkien sisäisen tarkastuksen laatu.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suurten kuntien sisäisen tarkastuksen yksikköjen toiminnan laatu on yleisesti hyvällä tasolla. Vaikka laadun voidaan sanoa olevan hyvällä tasolla, tutkimuksen mukaan joitakin ongelma-alueita sisäisen tarkastuksen yksiköiden toiminnassa kuitenkin esiintyy. Ongelma-alueita ovat informaation vaihtaminen ja toimintojen koordinointi tilintarkastajien kanssa, sisäisen tarkastustoiminnon toimintasuunnitelman perustuminen riskiarviointiin sekä niiden menettelyiden kuvaaminen tehtäväkohtaisessa työsuunnitelmassa, joita sovelletaan tehtävän aikana informaation hankkimisessa, analysoinnissa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa. Lisäksi puutteita löytyy työpapereiden dokumentoinnin ohjeistuksessa, raportoinnissa ylemmälle johdolle sekä laadun varmistus- ja kehittämisohjelmassa.
Asiasanat: agenttiteoria, kunnan valvontajärjestelmä, sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus, laatu
Tutkimus koostuu teoriaosasta ja empiriaosasta. Teorian avulla pyritään kuvaamaan kunnan valvontajärjestelmää ja sisäisen tarkastuksen roolia osana sitä. Tutkimuksessa käsitellään ensiksi laatukäsitettä ja yleisimpiä laadun kehittämisen menetelmiä ja apuvälineitä, jonka jälkeen tarkastellaan laadun käsitettä ja sen mittaamisen keinoja sisäisen tarkastuksen kontekstissa. Tutkimuksen empiriaosan tutkimuskohteena ovat Suomen kuuden suurimman kaupungin sisäisen tarkastuksen yksiköt. Kysely oli osoitettu kaupunkien sisäisen tarkastuksen yksiköiden johtajille ja sen avulla pyrittiin selvittämään millä tasolla on suurten kaupunkien sisäisen tarkastuksen laatu.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suurten kuntien sisäisen tarkastuksen yksikköjen toiminnan laatu on yleisesti hyvällä tasolla. Vaikka laadun voidaan sanoa olevan hyvällä tasolla, tutkimuksen mukaan joitakin ongelma-alueita sisäisen tarkastuksen yksiköiden toiminnassa kuitenkin esiintyy. Ongelma-alueita ovat informaation vaihtaminen ja toimintojen koordinointi tilintarkastajien kanssa, sisäisen tarkastustoiminnon toimintasuunnitelman perustuminen riskiarviointiin sekä niiden menettelyiden kuvaaminen tehtäväkohtaisessa työsuunnitelmassa, joita sovelletaan tehtävän aikana informaation hankkimisessa, analysoinnissa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa. Lisäksi puutteita löytyy työpapereiden dokumentoinnin ohjeistuksessa, raportoinnissa ylemmälle johdolle sekä laadun varmistus- ja kehittämisohjelmassa.
Asiasanat: agenttiteoria, kunnan valvontajärjestelmä, sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus, laatu