Tietokonepelit ja leikki tietokonepelien tarkastelua erilaisten leikkikäsitysten kautta
SAVOLAINEN, KIMMO (2006)
SAVOLAINEN, KIMMO
2006
Filosofia - Philosophy
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16084
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16084
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee tietokonepelien ja leikin yhteyttä. Esittelen klassisia leikkikäsityksiä ja tarkastelen näiden avulla tietokonepelejä. Tarkastelussa ovat Friedrich Schillerin, Johan Huizingan, Hans-Georg Gadamerin ja Roger Cailloisin käsitykset. Esittelen myös narratologian ja ludologian kilpailevina tutkimusnäkökulmina peleihin. Esittelen myös tietokonepelin teknisiä lähtökohtia. Tarkastelun ulkopuolelle rajautuvat monet psykologiset, taloustieteelliset ja matemaattiset peliteoriat. Tarkoituksena on käsittelyn kautta avartaa kuvaa tietokonepeleistä ja samalla liittää niitä osaksi leikkien ja pelien pitkää historiaa. Nostan myös esiin joukon tietokonepeleihin liittyviä tieteenfilosofisia, ontologisia ja eettisiä ongelmia. Leikin käsite osoittautuu tutkielmassa hedelmälliseksi lähtökohdaksi tietokonepelien tarkastelulle.
ASIASANAT: tietokonepelit, leikki, ludologia
ASIASANAT: tietokonepelit, leikki, ludologia