Lukiolaisten käsityksiä minuudestaan ja tulevaisuudestaan
VAITTINEN, TARU; ALIN, KAIJA (2006)
VAITTINEN, TARU
ALIN, KAIJA
2006
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-09-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16059
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16059
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, miten nuoret käsittävät minuutensa ja tulevaisuutensa. Tutkimuksemme viitekehys on narratiivisessa ja autobiografisessa tutkimuksessa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineistoksi hankimme lukiolaisten kirjoittamia kertomuksia minuudestaan ja tulevaisuudestaan.
Tutkimuskysymyksiämme ovat: miten lukiolaiset kokevat minuutensa ja tulevaisuutensa sekä miten tulevaisuus on sidoksissa yksilön historiaan ja hänen kiinnostuksen kohteisiinsa. Pyrimme selvittämään, miten nuori on kiinnostunut tietystä asiasta ja mitkä ovat hänen tulevaisuuden haaveitaan. Kysymme myös, minkä asioiden nuori kokee vaikuttaneen siihen, millainen hän on nyt. Tulevina opettajina meitä kiinnostaa myös se, miten on koulu ja opettajat vaikuttavat nuoren minuuden rakentamiseen.
Lukiolaisten kirjoituksista kävi ilmi, että sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö, jossa nuori on kasvanut, on vaikuttanut minuuden rakentamiseen. Hyvin monet lukiolaiset määrittivät minuuttaan harrastusten kautta. Koulun merkitys tuli esiin sosiaalisten suhteiden ja koulun arviointikäytäntöjen kautta. Menestymispaineet ja valintojen tekemisen vaikeus tuottivat monelle kirjoittajalle ahdistusta ja epävarmuutta.
Tulevaisuus näyttäytyi poikien kirjoituksissa hyvin paljon opiskelun ja työelämän kuvauksena. Tytöt sen sijaan pohtivat työn ja perhe-elämän yhdistämistä. Yllätyimme siitä, että tytöt ajattelivat tulevaisuudessa toteuttavansa unelmiaan matkustelua ja vaikkapa lemmikkien pitoa vasta eläkeiässä. Tulos kertoo siitä, että tytöt käsittävät naisen elämän työn ja perheen parissa olevan omien unelmien siirtämistä kauas eteenpäin.
Tutkimuskysymyksiämme ovat: miten lukiolaiset kokevat minuutensa ja tulevaisuutensa sekä miten tulevaisuus on sidoksissa yksilön historiaan ja hänen kiinnostuksen kohteisiinsa. Pyrimme selvittämään, miten nuori on kiinnostunut tietystä asiasta ja mitkä ovat hänen tulevaisuuden haaveitaan. Kysymme myös, minkä asioiden nuori kokee vaikuttaneen siihen, millainen hän on nyt. Tulevina opettajina meitä kiinnostaa myös se, miten on koulu ja opettajat vaikuttavat nuoren minuuden rakentamiseen.
Lukiolaisten kirjoituksista kävi ilmi, että sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö, jossa nuori on kasvanut, on vaikuttanut minuuden rakentamiseen. Hyvin monet lukiolaiset määrittivät minuuttaan harrastusten kautta. Koulun merkitys tuli esiin sosiaalisten suhteiden ja koulun arviointikäytäntöjen kautta. Menestymispaineet ja valintojen tekemisen vaikeus tuottivat monelle kirjoittajalle ahdistusta ja epävarmuutta.
Tulevaisuus näyttäytyi poikien kirjoituksissa hyvin paljon opiskelun ja työelämän kuvauksena. Tytöt sen sijaan pohtivat työn ja perhe-elämän yhdistämistä. Yllätyimme siitä, että tytöt ajattelivat tulevaisuudessa toteuttavansa unelmiaan matkustelua ja vaikkapa lemmikkien pitoa vasta eläkeiässä. Tulos kertoo siitä, että tytöt käsittävät naisen elämän työn ja perheen parissa olevan omien unelmien siirtämistä kauas eteenpäin.