Monimuotokoulutus merkonomien aikuisopiskelussa
KÄSSI, KAISA (2006)
KÄSSI, KAISA
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-08-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16016
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16016
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena olivat aikuiset työssä käyvät monimuotomenetelmällä liiketalouden perustutkintoa opiskelevat. Nämä opiskelijat toteuttivat etävaiheen opinnot joko Internet-pohjaisessa verkko-oppimisympäristössä tai lähettämällä oppimistehtävänsä postitse etäopettajalle, joka vuorostaan palautti arvioimansa ja kommentoimansa tehtävät takaisin opiskelijalle postitse. Tutkimuksessa selvitettiin näiden kahden erityyppisellä monimuotomenetelmällä opiskelevan ryhmän sosiodemografisia ominaisuuksia, oppimistyylejä, opintomenestystä, opintojen etenemistä ja oppimiskokemuksia sekä niissä mahdollisesti ilmeneviä eroja.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat merkityksellisen oppimisen ja aikuisen oppimisen tunnuspiirteiden tarkastelu, tiedonhankintatyylien luokittelu oppijan kokonaispersoonallisuuden osajärjestelmänä ja monimuoto-opiskelun erilaiset oppimisympäristöt uusimpana verkko-oppimisympäristö ja sen tarjoamien oppimisratkaisujen ja -vaihtoehtojen kehittäminen.
Hiukan yli puolet tutkituista opiskelijoista suoritti etävaiheen opinnot perinteisellä tavalla lähettämällä etätehtävänsä postitse (classic) ja hiukan alle puolet opiskelijoista hyödynsi etätehtäviensä palautuksessa verkko-oppimisympäristöä (edulink). Yli puolet opiskelijoista oli naisia. Yli puolet miesopiskelijoista opiskeli edulinkissä. Edulink-opiskelijat olivat hiukan classic-opiskelijoita nuorempia. Heillä oli hiukan vähemmän työkokemusta kuin classic-opiskelijoilla ja he työskentelivät toimistotehtävissä useammin kuin classic-opiskelijat, jotka taas olivat edulink-opiskelijoita useammin erilaisia myyjiä. Edulink-opiskelijat olivat suorittaneet hiukan useammin ylioppilastutkinnon kuin classic-opiskelijat.
Tiedonhankintatyylit selvitettiin Rancourtin mittarilla, joka luokittelee oppimistyylit empiiriseen, rationaaliseen ja metaforiseen tyyliin. Empiirinen tyyli oli koko tutkimusjoukossa selvästi dominoivin tyyli, 39 %. Rationaalisen tyylin osuus oli 32 % ja metaforisen 29 %. Edulink-opiskelijoiden sekä empiirinen että rationaalinen tyyli olivat hiukan vahvempia kuin classic-opiskelijoilla, joiden metaforinen tyyli puolestaan oli hiukan edulink-opiskelijoiden metaforista tyyliä vahvempi.
Opintomenestystä ja opintojen etenemistä tarkasteltiin kaikille yhteisten ensimmäisen vuoden opintojen perusteella. Edulink-opiskelijat olivat pysyneet hiukan classic-opiskelijoita paremmin opiskeluaikataulussa. Edulink-opiskelijoiden opintomenestys oli ensimmäisen vuoden näytöistä saatujen arvosanojen keskiarvojen perusteella hiukan heikompi kuin classic-opiskelijoiden.
Tärkein myönteinen oppimiskokemus liittyi menestymisen ja onnistumisen tunteeseen. Monimuoto-opiskelun ajankäytön hallinnan haasteet aiheuttivat eniten tyytymättömyyttä ja ongelmia.
Avainsanat: oppimistyyli, oppimisympäristö, monimuoto-opiskelu, verkko-opiskelu, opintomenestys, oppimiskokemus
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat merkityksellisen oppimisen ja aikuisen oppimisen tunnuspiirteiden tarkastelu, tiedonhankintatyylien luokittelu oppijan kokonaispersoonallisuuden osajärjestelmänä ja monimuoto-opiskelun erilaiset oppimisympäristöt uusimpana verkko-oppimisympäristö ja sen tarjoamien oppimisratkaisujen ja -vaihtoehtojen kehittäminen.
Hiukan yli puolet tutkituista opiskelijoista suoritti etävaiheen opinnot perinteisellä tavalla lähettämällä etätehtävänsä postitse (classic) ja hiukan alle puolet opiskelijoista hyödynsi etätehtäviensä palautuksessa verkko-oppimisympäristöä (edulink). Yli puolet opiskelijoista oli naisia. Yli puolet miesopiskelijoista opiskeli edulinkissä. Edulink-opiskelijat olivat hiukan classic-opiskelijoita nuorempia. Heillä oli hiukan vähemmän työkokemusta kuin classic-opiskelijoilla ja he työskentelivät toimistotehtävissä useammin kuin classic-opiskelijat, jotka taas olivat edulink-opiskelijoita useammin erilaisia myyjiä. Edulink-opiskelijat olivat suorittaneet hiukan useammin ylioppilastutkinnon kuin classic-opiskelijat.
Tiedonhankintatyylit selvitettiin Rancourtin mittarilla, joka luokittelee oppimistyylit empiiriseen, rationaaliseen ja metaforiseen tyyliin. Empiirinen tyyli oli koko tutkimusjoukossa selvästi dominoivin tyyli, 39 %. Rationaalisen tyylin osuus oli 32 % ja metaforisen 29 %. Edulink-opiskelijoiden sekä empiirinen että rationaalinen tyyli olivat hiukan vahvempia kuin classic-opiskelijoilla, joiden metaforinen tyyli puolestaan oli hiukan edulink-opiskelijoiden metaforista tyyliä vahvempi.
Opintomenestystä ja opintojen etenemistä tarkasteltiin kaikille yhteisten ensimmäisen vuoden opintojen perusteella. Edulink-opiskelijat olivat pysyneet hiukan classic-opiskelijoita paremmin opiskeluaikataulussa. Edulink-opiskelijoiden opintomenestys oli ensimmäisen vuoden näytöistä saatujen arvosanojen keskiarvojen perusteella hiukan heikompi kuin classic-opiskelijoiden.
Tärkein myönteinen oppimiskokemus liittyi menestymisen ja onnistumisen tunteeseen. Monimuoto-opiskelun ajankäytön hallinnan haasteet aiheuttivat eniten tyytymättömyyttä ja ongelmia.
Avainsanat: oppimistyyli, oppimisympäristö, monimuoto-opiskelu, verkko-opiskelu, opintomenestys, oppimiskokemus