Kuka katsoo ketä? Näkökulmia tosi-tv:n attraktiivisuuteen
LAANINEN, ANNA (2006)
LAANINEN, ANNA
2006
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15992
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15992
Tiivistelmä
Käsittelen pro gradu tutkielmassani tosi-tv ohjelmia ja niiden attraktiivisuutta esimerkkinäni suomalainen Big Brother. Lähilukuni ja sisällön analyysini perustan tosi-tv ohjelmien yleiseen tarkasteluun sekä työn edetessä esille tuomiini teorioihin mm. seksuaalisuuden representaatioista.
Tutkielmani aluksi tarkastelen tosi-tv:n ja erityisesti Big Brotherin historiaa esittelemällä sen taustoja keinoelämäkokeiluineen. Tuon myös esille myös psykologisen näkökulman, etenkin moraalin ja etiikan ongelmat kyseisten ohjelmien esittämisessä. Pohdin Big Brotherin vastaanottoa sen monimedialuonteen ja tosi-tv ohjelmien tarjoaman uudenlaisen katsojaposition kautta.
Keskeisimmiksi tutkimusongelmiksi tosi-tv ohjelmien attraktiivisuuden lisäksi kiteytyvät kysymykset siitä miksi tavisten tarjoamaa tosi-tv:tä halutaan katsoa oman elämän elämisen sijaan. Hakeeko katsoja ohjelmista vahvistusta omalle käyttäytymiselleen tai ratkaisumalleja omiin ongelmiinsa vai tyydyttääkö hän ainoastaan tirkistelynhaluaan katsomalla tuntemattomien ihmisten yksityiseen elämään? Haluaako katsoja kenties kontrolloida toisia ja kokea olevansa vallan kahvassa Big Brotherin valvovan silmän kautta vai onko kyseessä ihmisen luontainen uteliaisuus nähdä ja kokea ensimmäisen persoonan positiossa?
Käsittelen seksuaalisuuden representaatioita ja sukupuolen tuottamista sukupuoliteknologian teorioiden avulla ja pohdin sitä millä tavoin tosi-tv:n miehet ja naiset ovat esillä katseen kohteina ja miksi esittämisessä luodaan stereotyyppisiä hahmoja.
Tutkimuskirjallisuuteni (mm. Hill A. (2005) Reality TV; Audiences and popular factual television ja Biressi, A. and Nunn, H. (2005) Reality TV; Realism and revelation) perusteella tosi-tv:n attraktiivisuuden taustalta löytyvät tekijät ovat hyvin monimuotoisia. Niihin voidaan sisällyttää niin tirkistelyn halu, samastumisen tarve kuin kaipuu yhteisöllisyyden kokemukseenkin.
Asiasanat: tosi-tv, todellisuus, Big Brother, attraktiivisuus, voyeurismi, ekshibitionismi, sukupuoli, representaatiot mediassa
Tutkielmani aluksi tarkastelen tosi-tv:n ja erityisesti Big Brotherin historiaa esittelemällä sen taustoja keinoelämäkokeiluineen. Tuon myös esille myös psykologisen näkökulman, etenkin moraalin ja etiikan ongelmat kyseisten ohjelmien esittämisessä. Pohdin Big Brotherin vastaanottoa sen monimedialuonteen ja tosi-tv ohjelmien tarjoaman uudenlaisen katsojaposition kautta.
Keskeisimmiksi tutkimusongelmiksi tosi-tv ohjelmien attraktiivisuuden lisäksi kiteytyvät kysymykset siitä miksi tavisten tarjoamaa tosi-tv:tä halutaan katsoa oman elämän elämisen sijaan. Hakeeko katsoja ohjelmista vahvistusta omalle käyttäytymiselleen tai ratkaisumalleja omiin ongelmiinsa vai tyydyttääkö hän ainoastaan tirkistelynhaluaan katsomalla tuntemattomien ihmisten yksityiseen elämään? Haluaako katsoja kenties kontrolloida toisia ja kokea olevansa vallan kahvassa Big Brotherin valvovan silmän kautta vai onko kyseessä ihmisen luontainen uteliaisuus nähdä ja kokea ensimmäisen persoonan positiossa?
Käsittelen seksuaalisuuden representaatioita ja sukupuolen tuottamista sukupuoliteknologian teorioiden avulla ja pohdin sitä millä tavoin tosi-tv:n miehet ja naiset ovat esillä katseen kohteina ja miksi esittämisessä luodaan stereotyyppisiä hahmoja.
Tutkimuskirjallisuuteni (mm. Hill A. (2005) Reality TV; Audiences and popular factual television ja Biressi, A. and Nunn, H. (2005) Reality TV; Realism and revelation) perusteella tosi-tv:n attraktiivisuuden taustalta löytyvät tekijät ovat hyvin monimuotoisia. Niihin voidaan sisällyttää niin tirkistelyn halu, samastumisen tarve kuin kaipuu yhteisöllisyyden kokemukseenkin.
Asiasanat: tosi-tv, todellisuus, Big Brother, attraktiivisuus, voyeurismi, ekshibitionismi, sukupuoli, representaatiot mediassa