Lapsen omaehtoinen toimintaprosessi : luovaa ongelmanratkaisua?
KYLLÖNEN, HEIDI (2006)
KYLLÖNEN, HEIDI
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-08-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15991
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15991
Tiivistelmä
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa kehitettiin uutta teoreettista näkökulmaa lapsen omaehtoiseen toimintaprosessiin. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että suotuisten kontekstitekijöiden vallitessa 6-vuotias lapsi osaa hyödyntää sisäistä motivaatiota, jo oppimiaan tietoja ja taitoja sekä muodostaa niistä omaehtoisen, luovan ja pitkäjänteisen toimintaprosessin. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää tässä tutkimuksessa jäsennettyä mallia lapsen omaehtoisesta toimintaprosessista luovana ongelmanratkaisuna. Malli sisältää lapsen omaehtoisen toimintaprosessin rakenteen, vaiheet ja perusyksikön. Rakenne jakautui toimintastrategian jäsentyneisyyden perusteella alkutilanteeseen ja syklivaiheeseen. Toimintastrategian jäsentyneisyyttä arvioitiin toimintaprosessin perusyksiköistä, eli toimintaepisodeista käsin. Mallin lapsen omaehtoisesta toimintaprosessista luovana ongelmanratkaisuna viisi vaihetta olivat: 1) tilanteen tunnistaminen ja kartoittaminen, 2) toiminnan kohteen / ongelman asettaminen, 3) ideointi, 4) alatavoitteen valitseminen ja toteutus sekä 5) kooste- ja arviointivaihe. Lapsen omaehtoisessa toimintaprosessissa luovuus oli keskeisin lapsen spontaani oppimisstrategia. Tämä ilmeni kulttuuristen elementtien ja rakenteiden luovana yhdistelynä. Toimintastrategia kehittyi syklivaiheen aikana yhä haastavammaksi ja monimutkaisemmaksi sosiaaliskognitiiviseksi ongelmanratkaisuksi. Tämä ilmeni kulttuuristen elementtien ja rakenteiden yhdistelyssä yhä haastavammiksi käyneissä aineksissa roolihahmojen välisistä vuorovaikutustilanteista ja ristiriitaisista tunteista. Kasvatustyössä tutkimustulosten merkitys on lapsen oppimaan oppimisen ja itsenäisten taitojen kehittymisen tukemisessa. Jatkossa tulisikin selvittää, miten lapsen omaehtoisessa toimintaprosessissa ilmenevät spontaanit oppimisstrategiat tukevat lapsen eri kompetenssien - ja myöhemmän elinikäisen oppijan identiteetin kehittymistä. Tutkimustuloksia pohdittiin myös varhaiskasvatuksen laadun kannalta.
Avainsanat: varhaiskasvatus, omaehtoinen toimintaprosessi, luovuus, spontaani oppiminen, luova ongelmanratkaisu.
Avainsanat: varhaiskasvatus, omaehtoinen toimintaprosessi, luovuus, spontaani oppiminen, luova ongelmanratkaisu.