Une Étude sur l'usage de l'Internet dans l'enseignement du FLE- la parole des étudiants
MERIKOSKI, HANNA-LEENA (2006)
MERIKOSKI, HANNA-LEENA
2006
Ranskan kieli - French Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-07-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15965
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15965
Tiivistelmä
Tämä Pro Gradu- työ on laadullinen tutkielma, joka keskittyy tarkastelemaan Internetin käyttöä didaktisena välineenä ranskan kielen lukio-opetuksessa oppilaiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii selvittämään haluavatko lukio-oppilaat Internetin osaksi ranskanopetusta,miten ja minkä kielen osa-alueen oppimiseen he haluavat sitä hyödyntää sekä millaisia heidän aiemmat kokemukset Internetin käytöstä ranskan tunneilla ovat. Lisäksi tarkastellaan heidän tuntemuksiaan käytössä olevia oppikirjoja kohtaan ja siten pyrimme analysoimaan missä suhteessa Internettiä tulisi käyttää opetuksessa kirjoihin nähden sekä sitä toteutuuko autenttisuus heidän mielestään oppikirjoissa. Tutkimuksen avulla analysoidaan myös toimiiko Internetti oppilaiden erilaisten oppimisstrategioiden tukena. Työn lähtökohtana on myös tarkastella miten didaktiset teoriat kohtaavat koulun ja opiskelun arkitodellisuuden.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu 27:stä Tampereen lyseon lukion ranskan kielen oppilaasta, joista 18 on tyttöjä ja yhdeksän poikia. Oppilaat edustavat kahta eri kielitasoa: yhdeksällä heistä ranska on A-kielenä ja 18:sta heistä B2-kielenä. Oppilaille jaettu kysymysmoniste pyrkii selvittämään oppilaiden tuntemuksia, mielipiteitä ja kokemuksia tutkittavasta ongelmasta. Tutkielmassa pyritään myös vertailevasti löytämään eroja tyttöjen ja poikien mielipiteissä sekä eroja kahden eri kielitasoa edustavien oppilaiden mielipiteissä. Tulokset analysoidaan pääasiassa laadullisesti mutta vastauksia raportoidaan myös osaltaan numeroin. Koska tutkielman aiheena on uuden teknologian käyttö, työn teoriataustassa käsitellään ennen kaikkea siihen liittyvää didaktista teoriaa.
Oppilaiden vastausten perusteella voidaan todeta että, he haluavat Internetin luonnolliseksi osaksi ranskan opetusta (1-2 kertaa kurssissa), mutta siten että sen käyttö on johdonmukaista ja didaktisesti suunnitelmallista ja järkevää. He eivät halua, että kokonainen kurssi opiskeltaisiin verkossa.He eivät halua oppia uusia asioita netin kautta vaan sen avulla halutaan syventää ja monipuolistaa perinteisin keinoin jo opittuja asioita, etenkin kielioppia ja sanastoa. Heidän mielestään netti on hyödyllisin kulttuurin ja maantuntemuksen, sekä tekstin ymmärryksen oppimisesssa. Oppilaat haluavat opetuksen olevan mahdollisimman tehokasta ja he arvostavat suuresti ns.perinteisiä opetustapoja ja oppikirjojaan.Tulosten perusteella voidaan todeta, että netin avulla työskentely ja varsinkin kokonainen verkkokurssi suosii etenkin poikia ja että se olisi hedelmällisempää A-lukijoiden kanssa. Oppilaiden vastausten perusteella voidaan suositella, että Internettiä käytettäisiin opetuksessa oppikirjojen ohella ns.lisäarvona opetukselle. Tutkimus osoittaa myös, että Internet oppimisen työkaluna tukee oppilaiden mielestä heidän erilaisia oppimisen strategioitaan. Tutkimuksessa tulee myös esille opetuksen teorioiden ja opetuksen todellisuuden ristiriitainen suhde.
Asiasanat: Internet, ranskan kieli, opetus, oppiminen,oppimisympäristö,oppimisstrategia, autenttisuus
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu 27:stä Tampereen lyseon lukion ranskan kielen oppilaasta, joista 18 on tyttöjä ja yhdeksän poikia. Oppilaat edustavat kahta eri kielitasoa: yhdeksällä heistä ranska on A-kielenä ja 18:sta heistä B2-kielenä. Oppilaille jaettu kysymysmoniste pyrkii selvittämään oppilaiden tuntemuksia, mielipiteitä ja kokemuksia tutkittavasta ongelmasta. Tutkielmassa pyritään myös vertailevasti löytämään eroja tyttöjen ja poikien mielipiteissä sekä eroja kahden eri kielitasoa edustavien oppilaiden mielipiteissä. Tulokset analysoidaan pääasiassa laadullisesti mutta vastauksia raportoidaan myös osaltaan numeroin. Koska tutkielman aiheena on uuden teknologian käyttö, työn teoriataustassa käsitellään ennen kaikkea siihen liittyvää didaktista teoriaa.
Oppilaiden vastausten perusteella voidaan todeta että, he haluavat Internetin luonnolliseksi osaksi ranskan opetusta (1-2 kertaa kurssissa), mutta siten että sen käyttö on johdonmukaista ja didaktisesti suunnitelmallista ja järkevää. He eivät halua, että kokonainen kurssi opiskeltaisiin verkossa.He eivät halua oppia uusia asioita netin kautta vaan sen avulla halutaan syventää ja monipuolistaa perinteisin keinoin jo opittuja asioita, etenkin kielioppia ja sanastoa. Heidän mielestään netti on hyödyllisin kulttuurin ja maantuntemuksen, sekä tekstin ymmärryksen oppimisesssa. Oppilaat haluavat opetuksen olevan mahdollisimman tehokasta ja he arvostavat suuresti ns.perinteisiä opetustapoja ja oppikirjojaan.Tulosten perusteella voidaan todeta, että netin avulla työskentely ja varsinkin kokonainen verkkokurssi suosii etenkin poikia ja että se olisi hedelmällisempää A-lukijoiden kanssa. Oppilaiden vastausten perusteella voidaan suositella, että Internettiä käytettäisiin opetuksessa oppikirjojen ohella ns.lisäarvona opetukselle. Tutkimus osoittaa myös, että Internet oppimisen työkaluna tukee oppilaiden mielestä heidän erilaisia oppimisen strategioitaan. Tutkimuksessa tulee myös esille opetuksen teorioiden ja opetuksen todellisuuden ristiriitainen suhde.
Asiasanat: Internet, ranskan kieli, opetus, oppiminen,oppimisympäristö,oppimisstrategia, autenttisuus