Co-operative Learning in Teaching English as L2
KUUSIVAARA, PÄIVI (2006)
KUUSIVAARA, PÄIVI
2006
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15897
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15897
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on yhteistoiminnallinen oppiminen ja sen soveltaminen vieraan kielen kouluopetuksessa. Tutkielman tavoitteena on pohtia sekä teoreettisesti, että käytännöllisesti, onko yhteistoiminnallinen oppiminen toimiva vieraan kielen opetustapa. Teoreettisessa tutkimuksessa vertailen yhteistoiminnallista oppimista kolmeen vieraan kielen oppimisteoriaan, käytännön toimivuutta tutkin opettajilta haastatteluissa saamieni vastausten perusteella.
Tutkimukseen on valittu kolme kielitieteellistä oppimisteoriaa; Noam Chomskyn Universal Grammar approach, Stephen Krashenin Monitor Model, sekä kasvatuspsykologiaan perustuva Activity Theory. Opettajahaastattelut olivat muodoltaan teemahaastatteluja, joihin sain vastauksia kirjallisesti, sekä suullisesti sekä puhelimitse että kasvotusten. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää opettajaa.
Teorioiden vertaillussa suurimmiksi eroavaisuuksiksi nousivat käsitykset oppilaan yksilöllisyydestä, ja sen vaikutuksesta kielen oppimiseen. Soveltuvuuteen vaikutti myös käsitys oppimisesta ja oppimisprosessista. Vähiten yhtäläisyyksiä löytyi Chomskyn teorian ja yhteistoiminnallisen oppimisen väliltä, eniten taas Activity Theoryn ja yhteistoiminnallisen oppimisen väliltä.
Haastattelut osoittivat, että yhteistoiminnallinen oppiminen koetaan hankalaksi ja työlääksi opettajalle, etenkin aloitusvaiheessa. Sen uskotaan kuitenkin edistävän oppilaiden sosiaalisia taitoja. Opettajien näkemykset yhteistoiminnallisen oppimisen toimivuudesta tiedollisen oppimisen edistäjänä vaihtelivat huomattavasti sen mukaan, kuinka paljon he olivat ko. mallia käyttäneet. Myös käsitykset mallin soveltuvuudesta erilaisille oppilaille vaihtelivat merkittävästi.
Tutkimuksessa todetaan, että yhteistoiminnallinen oppimismalli on sovellettavissa vieraan kielen opetukseen, mutta sen käytännön toteuttaminen on vaativaa ja itse mallin oppiminen vaatii aikaa ja ponnisteluja. Mikäli oppimisen mieltää ennen kaikkea prosessina, jossa oppimaan oppiminen on erillisten asioiden oppimista tärkeämpää, on yhteistoiminnallinen oppimismalli tähän tarkoitukseen erittäin soveltuva.
Avainsanat: yhteistoiminnallinen oppiminen, oppimisprosessi, oppimisteoria, opetusmetodi, oppilaan yksilöllisyys, opettajahaastattelu
Tutkimukseen on valittu kolme kielitieteellistä oppimisteoriaa; Noam Chomskyn Universal Grammar approach, Stephen Krashenin Monitor Model, sekä kasvatuspsykologiaan perustuva Activity Theory. Opettajahaastattelut olivat muodoltaan teemahaastatteluja, joihin sain vastauksia kirjallisesti, sekä suullisesti sekä puhelimitse että kasvotusten. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää opettajaa.
Teorioiden vertaillussa suurimmiksi eroavaisuuksiksi nousivat käsitykset oppilaan yksilöllisyydestä, ja sen vaikutuksesta kielen oppimiseen. Soveltuvuuteen vaikutti myös käsitys oppimisesta ja oppimisprosessista. Vähiten yhtäläisyyksiä löytyi Chomskyn teorian ja yhteistoiminnallisen oppimisen väliltä, eniten taas Activity Theoryn ja yhteistoiminnallisen oppimisen väliltä.
Haastattelut osoittivat, että yhteistoiminnallinen oppiminen koetaan hankalaksi ja työlääksi opettajalle, etenkin aloitusvaiheessa. Sen uskotaan kuitenkin edistävän oppilaiden sosiaalisia taitoja. Opettajien näkemykset yhteistoiminnallisen oppimisen toimivuudesta tiedollisen oppimisen edistäjänä vaihtelivat huomattavasti sen mukaan, kuinka paljon he olivat ko. mallia käyttäneet. Myös käsitykset mallin soveltuvuudesta erilaisille oppilaille vaihtelivat merkittävästi.
Tutkimuksessa todetaan, että yhteistoiminnallinen oppimismalli on sovellettavissa vieraan kielen opetukseen, mutta sen käytännön toteuttaminen on vaativaa ja itse mallin oppiminen vaatii aikaa ja ponnisteluja. Mikäli oppimisen mieltää ennen kaikkea prosessina, jossa oppimaan oppiminen on erillisten asioiden oppimista tärkeämpää, on yhteistoiminnallinen oppimismalli tähän tarkoitukseen erittäin soveltuva.
Avainsanat: yhteistoiminnallinen oppiminen, oppimisprosessi, oppimisteoria, opetusmetodi, oppilaan yksilöllisyys, opettajahaastattelu