”Kai siellä nyt joku siemen on pystytty antamaan” Paikallinen nuorten kansalaissivusto Vaikuttamo.net koulun mediakasvatuksessa
RANTALA, LEENA (2006)
RANTALA, LEENA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15843
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15843
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan paikallista nuorten kansalaissivustoa koulun mediakasvatuksen näkökulmasta. Tutkielman toimintaympäristönä on Hämeenlinnan seudulla nuorten vaikuttamisen kanavana ja oppimisympäristönä toimiva verkkosivusto Vaikuttamo. Tutkielman tarkoituksena on saada tietoa nuorten osallistumisesta Vaikuttamo-sivustolla sekä opettajien käsityksistä Vaikuttamosta koulun käytännöissä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan mediakasvatusta ja mediataitoja, nuorten mediaympäristöä ja mediankäyttöä, yhteiskunnallista osallistumista sekä informaalia oppimista mediakulttuurissa ja oppimista käytäntöyhteisöissä.
Tutkielmassa etsitään vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaista on nuorten osallistuminen Vaikuttamossa ja 2) Millaisia käsityksiä opettajilla on Vaikuttamosta koulun käytännöissä. Näihin kahteen pääkysymykseen etsitään vastausta metodologisen triangulaation avulla: nuorten osallistumista tutkitaan kvantitatiivisella ja opettajien käsityksiä fenomenografisella tutkimusotteella.
Kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen liittyvä empiirinen aineisto on hankittu Sirkku Kotilaisen nuorisotutkimusprojektissa Nuoret paikallisina vaikuttajina verkkojulkisuudessa, jonka osana toteutettiin keväällä 2005 kysely Hämeenlinnan yläkoulujen ja lukioiden oppilaille. Tässä tutkielmassa aineistona on se osa kyselyyn vastanneista nuorista, joka on vastannut käyneensä Vaikuttamo-sivustolla (N=346). Fenomenografisella tutkimusotteella tutkitaan syksyllä 2005 teemahaastateltujen opettajien (N=7) käsityksiä Vaikuttamo-toiminnan tavoitteista, oppimisen ohjaamisesta, ongelmista ja haasteista sekä merkityksestä nuorten kasvun tukemisessa.
Kyselyn tulosten mukaan nuorten osallistuminen Vaikuttamossa eroaa jonkin verran sukupuolen ja iän mukaan. Tytöt osallistuvat sivustolla poikia enemmän, ja aineiston vanhimmat, 18-vuotiaat nuoret, osallistuvat sivustolla jonkin verran nuorempia ikäryhmiä vähemmän. Kyselyn mukaan nuoria kiinnostavat sivustolla erityisesti nuorten itsensä tuottamat jutut sekä keskusteluympäristö.
Opettajien käsitysten mukaan Vaikuttamo-toiminnan tavoitteet liittyvät erilaiseen kansalaisen tietoyhteiskunnassa tarvitsemaan osaamiseen, itseilmaisuun ja kiinnostuksen heräämiseen yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Oppimisen ohjaamisessa opettajat korostavat nuorten omaa kiinnostusta toiminnan lähtökohtana sekä opettajan roolia organisoijana ja tukijana. Opettajien käsityksissä tuli myös esiin monenlaisia toiminnan toteuttamiseen liittyviä ongelmia, kuten resurssiongelmat, yhteistyön ja integroinnin ongelmat sekä kansalaissivusto-projektiin liittyvät ongelmat. Vaikuttamo-toiminta on opettajien käsitysten mukaan tuonut niin oppimiseen ja opettamiseen, nuorten yhteiskunnalliseen osallistumiseen kuin mediaan liittyviä mahdollisuuksia koulun mediakasvatukseen.
Avainsanat: mediakasvatus, mediataidot, nuorten kansalaissivusto
Tutkielmassa etsitään vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaista on nuorten osallistuminen Vaikuttamossa ja 2) Millaisia käsityksiä opettajilla on Vaikuttamosta koulun käytännöissä. Näihin kahteen pääkysymykseen etsitään vastausta metodologisen triangulaation avulla: nuorten osallistumista tutkitaan kvantitatiivisella ja opettajien käsityksiä fenomenografisella tutkimusotteella.
Kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen liittyvä empiirinen aineisto on hankittu Sirkku Kotilaisen nuorisotutkimusprojektissa Nuoret paikallisina vaikuttajina verkkojulkisuudessa, jonka osana toteutettiin keväällä 2005 kysely Hämeenlinnan yläkoulujen ja lukioiden oppilaille. Tässä tutkielmassa aineistona on se osa kyselyyn vastanneista nuorista, joka on vastannut käyneensä Vaikuttamo-sivustolla (N=346). Fenomenografisella tutkimusotteella tutkitaan syksyllä 2005 teemahaastateltujen opettajien (N=7) käsityksiä Vaikuttamo-toiminnan tavoitteista, oppimisen ohjaamisesta, ongelmista ja haasteista sekä merkityksestä nuorten kasvun tukemisessa.
Kyselyn tulosten mukaan nuorten osallistuminen Vaikuttamossa eroaa jonkin verran sukupuolen ja iän mukaan. Tytöt osallistuvat sivustolla poikia enemmän, ja aineiston vanhimmat, 18-vuotiaat nuoret, osallistuvat sivustolla jonkin verran nuorempia ikäryhmiä vähemmän. Kyselyn mukaan nuoria kiinnostavat sivustolla erityisesti nuorten itsensä tuottamat jutut sekä keskusteluympäristö.
Opettajien käsitysten mukaan Vaikuttamo-toiminnan tavoitteet liittyvät erilaiseen kansalaisen tietoyhteiskunnassa tarvitsemaan osaamiseen, itseilmaisuun ja kiinnostuksen heräämiseen yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Oppimisen ohjaamisessa opettajat korostavat nuorten omaa kiinnostusta toiminnan lähtökohtana sekä opettajan roolia organisoijana ja tukijana. Opettajien käsityksissä tuli myös esiin monenlaisia toiminnan toteuttamiseen liittyviä ongelmia, kuten resurssiongelmat, yhteistyön ja integroinnin ongelmat sekä kansalaissivusto-projektiin liittyvät ongelmat. Vaikuttamo-toiminta on opettajien käsitysten mukaan tuonut niin oppimiseen ja opettamiseen, nuorten yhteiskunnalliseen osallistumiseen kuin mediaan liittyviä mahdollisuuksia koulun mediakasvatukseen.
Avainsanat: mediakasvatus, mediataidot, nuorten kansalaissivusto