Koulukiusaaminen - kuinka opettaja puuttuu? : Oppilaiden näkemyksiä eläytymismenetelmätutkimuksessa
PEKKARINEN, SAIJA; JÄRVENPÄÄ, KATRI (2006)
PEKKARINEN, SAIJA
JÄRVENPÄÄ, KATRI
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15794
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15794
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli kuvailla opettajan puuttumista koulukiusaamiseen oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden ajatuksia opettajan roolista, toiminnasta ja mahdollisuuksista vaikuttaa kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, mitä opettaja tekee puuttuessaan tai jättäessään puuttumatta kiusaamistilanteeseen, ja miksi opettaja toimii valitsemallaan tavalla. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää sitä, mitä seurauksia opettajan erilaisella puuttumisella on kiusaamistilanteen ratkeamisen kannalta.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin koulukiusaamista, opettajan valtaa ja vastuuta, opettajan etiikkaa ja vuorovaikutusta opettajan työssä. Lisäksi teoreettisessa osassa esiteltiin aiempia koulukiusaamistutkimuksia.
Tutkimus oli sekä aineistonkeruu- että analyysivaiheessa kvalitatiivinen. Aineiston muodostivat eläytymismenetelmällä kerätyt tarinat, jotka analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aineisto koostui 36 eläytymismenetelmätarinasta, jotka kerättiin kahden koulun 6.-7. luokkien oppilailta.
Tutkimuksen aineistosta muodostui tutkimustulosten viisi pääluokkaa: opettajan valta ja vastuu, opettaja eettisten kysymysten äärellä, kiusaamisen osapuolten kohtaaminen opettajan työssä, ulkopuolisten tekijöiden merkitys ja seuraukset, mihin opettajan erilainen puutuminen johtaa. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, millaista opettajan puuttuminen on koulukiusaamistilanteissa. Tutkimuksen tuloksista voitiin havaita, että opettajalla on hyvin erilaisia tapoja toimia kiusaamistilanteeseen puuttumisessa. Opettajan toimintojen taustalla vaikuttivat useat eri tekijät. Kuitenkin sillä, miten opettaja kiusaamistilanteessa toimi, oli ratkaiseva merkitys tilanteen selviämisen kannalta. Lisäksi tutkimuksen aineistosta muodostuivat tyypilliset ei-puuttuvan, välinpitämättömästi puuttuvan ja tosissaan puuttuvan opettajan tarinat.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä: koulukiusaaminen, koulukiusaamiseen puuttuminen, valta, vastuu, opettajan ammattietiikka, vuorovaikutus, eläytymismenetelmä
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin koulukiusaamista, opettajan valtaa ja vastuuta, opettajan etiikkaa ja vuorovaikutusta opettajan työssä. Lisäksi teoreettisessa osassa esiteltiin aiempia koulukiusaamistutkimuksia.
Tutkimus oli sekä aineistonkeruu- että analyysivaiheessa kvalitatiivinen. Aineiston muodostivat eläytymismenetelmällä kerätyt tarinat, jotka analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aineisto koostui 36 eläytymismenetelmätarinasta, jotka kerättiin kahden koulun 6.-7. luokkien oppilailta.
Tutkimuksen aineistosta muodostui tutkimustulosten viisi pääluokkaa: opettajan valta ja vastuu, opettaja eettisten kysymysten äärellä, kiusaamisen osapuolten kohtaaminen opettajan työssä, ulkopuolisten tekijöiden merkitys ja seuraukset, mihin opettajan erilainen puutuminen johtaa. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, millaista opettajan puuttuminen on koulukiusaamistilanteissa. Tutkimuksen tuloksista voitiin havaita, että opettajalla on hyvin erilaisia tapoja toimia kiusaamistilanteeseen puuttumisessa. Opettajan toimintojen taustalla vaikuttivat useat eri tekijät. Kuitenkin sillä, miten opettaja kiusaamistilanteessa toimi, oli ratkaiseva merkitys tilanteen selviämisen kannalta. Lisäksi tutkimuksen aineistosta muodostuivat tyypilliset ei-puuttuvan, välinpitämättömästi puuttuvan ja tosissaan puuttuvan opettajan tarinat.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä: koulukiusaaminen, koulukiusaamiseen puuttuminen, valta, vastuu, opettajan ammattietiikka, vuorovaikutus, eläytymismenetelmä