Turvakotien tulkintakulttuurit : Tutkimus suomalaisten turvakotien hegemonisista diskursseista
PUHAKAINEN, JONNA (2006)
PUHAKAINEN, JONNA
2006
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15757
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15757
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani suomalaisen turvakotiverkoston ideologiselta taustaltaan erilaisia turvakoteja. Suomen turvakotiverkosto on poikkeuksellinen siinä mielessä, että Suomessa turvakoti-ideologiat eroavat esimerkiksi muista Pohjoismaista. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, miten turvakotien ideologia näkyy turvakotityöntekijöiden puheessa käytännön turvakotityöstä ja mitä turvakoteja erottavia ja yhdistäviä diskursseja turvakodeista löytyy.
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä on sekä sosiaalinen konstruktionismi että diskurssianalyysi, joiden molempien yhteisenä keskeisenä kiinnostuksen kohteena on sosiaalisen todellisuuden rakentuminen ihmisten keskinäisissä sosiaalisissa käytännöissä. Diskurssianalyysiä olen käyttänyt lähinnä konstruktionistisen tutkimukseni apuvälineenä. Tutkimukseni filosofisena taustalähtökohtana on Lauri Rauhalan holistinen ihmiskäsitys.
Empiirisen tutkimuksen kohteena ovat neljästä eri turvakodista keräämäni turvakotityöntekijöiden ryhmäkeskustelut. Kahden turvakodeista voidaan ajatella aikaisemman kirjallisuuden perusteella olevan ideologialtaan perhekorosteisia turvakoteja, yhden feminismikorosteinen turvakoti ja yhden turvakodeista voidaan ajatella sijoittuvan ideologialtaan perhekorosteisen ja feminismikorosteisen turvakodin välimaastoon. Etukäteistehtävänä ryhmäkeskusteluun osallistuvilla turvakotityöntekijöillä oli Leena Lehtolaisen turvakotitoimintaa käsittelevän rikosromaanin Tappava Säde lukeminen. Ryhmäkeskustelut etenivät pääosin etukäteen mietittyjen teemojen mukaisesti. Kyseiset teemat ovat osittain havaittavissa Leena Lehtolaisen kirjassa. Analyysi eteni ryhmäkeskustelujen paperille litteroinnin jälkeen siten, että etsin turvakotityöntekijöiden keskusteluista teema-alueiden sisältä turvakoteja erottavia ja yhdistäviä diskursseja. Huomioni kiinnittyi analyysissä erityisesti hegemonisiin diskursseihin, jotka olivat ikään kuin itsestäänselvyyksiä turvakotityöntekijöiden puheissa. Hegemonisia diskursseja löytyi eri ideologian omaavista turvakodeista, mutta aineistossa oli myös kaikkia turvakoteja yhdistäviä hegemonisia diskursseja.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Suomessa ideologiselta taustaltaan erilaisilla turvakodeilla on osittain omanlaiset tulkintakulttuurit ja osittain yhteinen tulkintakulttuuri. Turvakotien omanlaiset tulkintakulttuurit tulevat ilmi erityisesti tutkielmassa esitettyjen turvakotien sisäisten hegemonisten diskurssien kautta. Sisäiset, hegemoniset diskurssit muotoutuivat turvakodeissa käydyissä ryhmäkeskusteluissa, joiden teemat liittyivät asiakkuuteen, väkivaltatermistöön sekä turvakotityöntekijöiden pätevyysvaatimuksiin. Turvakotien yhteinen tulkintakulttuuri tulee ilmi tutkielmassa esitettyjen yhteisten hegemonisten diskurssien kautta. Yhteiset, hegemoniset diskurssit muotoutuivat turvakodeissa käydyissä ryhmäkeskusteluissa, jotka teema-alueiltaan liittyivät turvakotityöhön tunteiden täyttämänä työnä, asiakaslähtöisyyteen, työssä jaksamiseen sekä oman ja muiden turvakotien välisiin suhteisiin.
Avainsanat: turvakodit, ideologiat, sosiaalinen konstruktionismi, diskurssianalyysi, paikalliset tulkintakulttuurit
Tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä on sekä sosiaalinen konstruktionismi että diskurssianalyysi, joiden molempien yhteisenä keskeisenä kiinnostuksen kohteena on sosiaalisen todellisuuden rakentuminen ihmisten keskinäisissä sosiaalisissa käytännöissä. Diskurssianalyysiä olen käyttänyt lähinnä konstruktionistisen tutkimukseni apuvälineenä. Tutkimukseni filosofisena taustalähtökohtana on Lauri Rauhalan holistinen ihmiskäsitys.
Empiirisen tutkimuksen kohteena ovat neljästä eri turvakodista keräämäni turvakotityöntekijöiden ryhmäkeskustelut. Kahden turvakodeista voidaan ajatella aikaisemman kirjallisuuden perusteella olevan ideologialtaan perhekorosteisia turvakoteja, yhden feminismikorosteinen turvakoti ja yhden turvakodeista voidaan ajatella sijoittuvan ideologialtaan perhekorosteisen ja feminismikorosteisen turvakodin välimaastoon. Etukäteistehtävänä ryhmäkeskusteluun osallistuvilla turvakotityöntekijöillä oli Leena Lehtolaisen turvakotitoimintaa käsittelevän rikosromaanin Tappava Säde lukeminen. Ryhmäkeskustelut etenivät pääosin etukäteen mietittyjen teemojen mukaisesti. Kyseiset teemat ovat osittain havaittavissa Leena Lehtolaisen kirjassa. Analyysi eteni ryhmäkeskustelujen paperille litteroinnin jälkeen siten, että etsin turvakotityöntekijöiden keskusteluista teema-alueiden sisältä turvakoteja erottavia ja yhdistäviä diskursseja. Huomioni kiinnittyi analyysissä erityisesti hegemonisiin diskursseihin, jotka olivat ikään kuin itsestäänselvyyksiä turvakotityöntekijöiden puheissa. Hegemonisia diskursseja löytyi eri ideologian omaavista turvakodeista, mutta aineistossa oli myös kaikkia turvakoteja yhdistäviä hegemonisia diskursseja.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Suomessa ideologiselta taustaltaan erilaisilla turvakodeilla on osittain omanlaiset tulkintakulttuurit ja osittain yhteinen tulkintakulttuuri. Turvakotien omanlaiset tulkintakulttuurit tulevat ilmi erityisesti tutkielmassa esitettyjen turvakotien sisäisten hegemonisten diskurssien kautta. Sisäiset, hegemoniset diskurssit muotoutuivat turvakodeissa käydyissä ryhmäkeskusteluissa, joiden teemat liittyivät asiakkuuteen, väkivaltatermistöön sekä turvakotityöntekijöiden pätevyysvaatimuksiin. Turvakotien yhteinen tulkintakulttuuri tulee ilmi tutkielmassa esitettyjen yhteisten hegemonisten diskurssien kautta. Yhteiset, hegemoniset diskurssit muotoutuivat turvakodeissa käydyissä ryhmäkeskusteluissa, jotka teema-alueiltaan liittyivät turvakotityöhön tunteiden täyttämänä työnä, asiakaslähtöisyyteen, työssä jaksamiseen sekä oman ja muiden turvakotien välisiin suhteisiin.
Avainsanat: turvakodit, ideologiat, sosiaalinen konstruktionismi, diskurssianalyysi, paikalliset tulkintakulttuurit