L´ubitel´nica èastnogo syska Daša Vasil´eva primer sovremennogo rossijskogo ženskogo detektivnogo romana / Amatöörinuuskija Daša Vasil´eva esimerkki nykyajan venäläisestä naisdekkarista
NISSINEN, MARIANNE (2006)
NISSINEN, MARIANNE
2006
Slaavilainen filologia - Slavonic Languages, Russian
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15576
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15576
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee venäläisen dekkarikirjailijan Dar´a Doncovan seitsemää romaania ironisesta dekkarisarjasta ”L´ubitel´nica èastnogo syska Daša Vasil´eva” vuosilta 19992004. Dekkarien sankaritar on amatöörinuuskija Daša Vasil´eva, neljästi eronnut äkkirikastunut yliopiston ranskanopettaja Moskovasta, joka satumaisen onnensa myötä alkaa perheensä ja koiriensa kanssa viettää uusrikkaiden elämää. Rikosten ratkaisemisesta hän kehittää itselleen harrastuksen.
Tutkielman tavoitteena on perehtyä Doncovan kirjoittamiin dekkariromaaneihin viihdekirjallisuuden teorian valossa ja luoda kuva siitä, millaisia naisdekkareita nykyään luetaan Venäjällä. Tänä päivänä dekkarit ovat erittäin suosittuja Venäjällä. Viihdyttäminen on yksi dekkariromaanin tehtävistä. Huolimatta synkistä aiheistaan murhia, väkivaltaa, varkauksia dekkareita luetaan paljon ajanvietteeksi ja viihdykkeeksi. Viihdekirjallisuus vie lukijansa eksottiisiin paikkoihin, kaukaisiin maihin ja vieraisiin kaupunkeihin: ongelmattomiin maailmoihin, joissa kaikki toiveet toteutuvat. Arki katoaa kauniin, rohkean ja viisaan sankarin tai sankarittaren rinnalla, johon lukijan on helppo samaistua. Huumori on perinteisesti kuulunut dekkarin lajityyppiin. Dekkareiden viihdyttävyys syntyy siitä ironisesta asetelmasta, että aihe ja sen käsittely eroavat niin paljon toisistaan. Doncovan romaanit kuuluvat ironinen dekkari romaanisarjaan. Selvitämme, millaista huumoria dekkarit sisältävät ja mihin ironian terä niissä kohdistuu. Koska kysymyksessä on naisdekkari, naisen maailma, joka eroaa huomattavasti miesten kirjoittamien dekkareiden maailmasta, on myös tutkimuksemme kohteena.
Dar´a Doncovan ironiset dekkarit ovat hyvä esimerkki päiväuniin, kaukokaipuuseen ja eksotiikannälkään auttavasta viihdekirjallisuudesta. Sankarittaren seikkailujen myötä lukija pääse kurkistamaan uusrikkaiden elämään, matkustamaan ulkomaille, tekemään, mitä hän ikinä haluaa. Tämä maailma on kuin paratiisi, jossa unelma ikuisesta onnesta on toteutunut. Rakenteeltaan dekkarit ovat tyypillistä standardia viihdekirjallisuutta. Kerronta on kevyttä ja vauhdikasta, henkilökuvaus stereotyyppistä ja juonirakenteet yksinkertaisia. Sankaritar on romaanien humoristis-ironinen kertoja ja huomioija. Maailmaa tai yleensä elämää syvältä luotaavia pohdintoja ei näissä romaaneissa kuitenkaan ole, vaan huumori on kevyttä eikä ironian terä ulotu pintaa syvemmälle. Naisen maailma rikkauden suomista vapauksista huolimatta on suhteellisen perinteinen. Nämä dekkarit ovat oivallinen esimerkki loppuun asti mietitystä ja markkinoidusta kaupallisesta tuotteesta, johon romaanien lisäksi kuuluvat mm. kirjailijattaren lukijaa houkutteleva nettisivusto, monet radio- ja televisio-ohjelmat, romaaneista tehdyt televisiofilmatisoinnit jne. Dar´a Doncova ja hänen mopsinsa ovat muuttuneet omantyyppisekseen tietynlaista dekkariromaania edustavaksi tavaramerkiksi.
Asiasanat: ironinen dekkari, naisdekkari, venäläinen dekkari, viihdekirjallisuus
Tutkielman tavoitteena on perehtyä Doncovan kirjoittamiin dekkariromaaneihin viihdekirjallisuuden teorian valossa ja luoda kuva siitä, millaisia naisdekkareita nykyään luetaan Venäjällä. Tänä päivänä dekkarit ovat erittäin suosittuja Venäjällä. Viihdyttäminen on yksi dekkariromaanin tehtävistä. Huolimatta synkistä aiheistaan murhia, väkivaltaa, varkauksia dekkareita luetaan paljon ajanvietteeksi ja viihdykkeeksi. Viihdekirjallisuus vie lukijansa eksottiisiin paikkoihin, kaukaisiin maihin ja vieraisiin kaupunkeihin: ongelmattomiin maailmoihin, joissa kaikki toiveet toteutuvat. Arki katoaa kauniin, rohkean ja viisaan sankarin tai sankarittaren rinnalla, johon lukijan on helppo samaistua. Huumori on perinteisesti kuulunut dekkarin lajityyppiin. Dekkareiden viihdyttävyys syntyy siitä ironisesta asetelmasta, että aihe ja sen käsittely eroavat niin paljon toisistaan. Doncovan romaanit kuuluvat ironinen dekkari romaanisarjaan. Selvitämme, millaista huumoria dekkarit sisältävät ja mihin ironian terä niissä kohdistuu. Koska kysymyksessä on naisdekkari, naisen maailma, joka eroaa huomattavasti miesten kirjoittamien dekkareiden maailmasta, on myös tutkimuksemme kohteena.
Dar´a Doncovan ironiset dekkarit ovat hyvä esimerkki päiväuniin, kaukokaipuuseen ja eksotiikannälkään auttavasta viihdekirjallisuudesta. Sankarittaren seikkailujen myötä lukija pääse kurkistamaan uusrikkaiden elämään, matkustamaan ulkomaille, tekemään, mitä hän ikinä haluaa. Tämä maailma on kuin paratiisi, jossa unelma ikuisesta onnesta on toteutunut. Rakenteeltaan dekkarit ovat tyypillistä standardia viihdekirjallisuutta. Kerronta on kevyttä ja vauhdikasta, henkilökuvaus stereotyyppistä ja juonirakenteet yksinkertaisia. Sankaritar on romaanien humoristis-ironinen kertoja ja huomioija. Maailmaa tai yleensä elämää syvältä luotaavia pohdintoja ei näissä romaaneissa kuitenkaan ole, vaan huumori on kevyttä eikä ironian terä ulotu pintaa syvemmälle. Naisen maailma rikkauden suomista vapauksista huolimatta on suhteellisen perinteinen. Nämä dekkarit ovat oivallinen esimerkki loppuun asti mietitystä ja markkinoidusta kaupallisesta tuotteesta, johon romaanien lisäksi kuuluvat mm. kirjailijattaren lukijaa houkutteleva nettisivusto, monet radio- ja televisio-ohjelmat, romaaneista tehdyt televisiofilmatisoinnit jne. Dar´a Doncova ja hänen mopsinsa ovat muuttuneet omantyyppisekseen tietynlaista dekkariromaania edustavaksi tavaramerkiksi.
Asiasanat: ironinen dekkari, naisdekkari, venäläinen dekkari, viihdekirjallisuus