Opettajien kokemuksia tietotekniikkaa hyödyntävästä opetuksesta ja tietotekniikan käytöstä osana koulujen arkea. Tapaustutkimus Opit-palvelun käyttöönotosta tamperelaisissa kouluissa
TUOMI, LAURA (2006)
TUOMI, LAURA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15568
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15568
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävästä opetuksesta sekä tietotekniikan käytöstä osana opettajan työtä. Tutkimuksen keskiössä on Tampereen kaupungin perusopetuksen käytössä oleva Opit-palvelu, joka on ensimmäinen erityisesti perusopetuksen käyttöön tarkoitettu verkko-oppimisympäristö. Tutkimuksella on haettu vastauksia siihen, miten opettajat ovat uuden oppimisympäristön käytön työssään mieltäneet. Opit-palvelun käytön kautta tutkielmassa tarkastellaan myös yleisemmällä tasolla tietotekniikan rooleja ja merkitystä opetuksessa sekä sitä, miten tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö näyttäytyy koulujen toimintatavoissa. Tutkielmassa kuvaillaan opettajien näkökulmasta sitä muutosvaihetta, joka tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisessä on tutkimushetkellä nähtävissä.
Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita myös siitä, millaisia muutoksia tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen koulutyössä on tuonut opettajien ajankäyttöön. Tutkimuksessa haastateltiin 15 opettajaa, joista 5 oli toiminut työnsä ohella myös niin sanottuna syväosaajana. Syväosaajat ovat toimineet opettajien ohjaajina avustaen heitä Opit-palvelun käyttöönotossa ja hyödyntämisessä. Tutkimusaineiston teemahaastattelut suoritettiin keväällä 2005. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tietotekniikan voidaan nähdä omaksutun osaksi opetuskäyttöä, tosin haastateltujen opettajien mukaan tietotekniikkaa hyödynnetään kouluilla vaihtelevasti. Toisaalta opettajien mukaan atk-luokat ovat aktiivisessa käytössä kaikissa kouluissa. Näyttäisi siltä, että ne opettajat, jotka ovat ottaneet tietotekniikan käytön osaksi opetustaan, hyödyntävät tietotekniikkaa varsin aktiivisesti. Opettajat hyödyntävät tietotekniikkaa ja etenkin Opit-palvelua eniten erilaisten tehtävien tekemisessä, mutta myös jonkin verran ryhmätöissä ja projekteissa. Tietotekniikka ja erityisesti Opit-palvelu koettiin myös erinomaisena eriyttämisen välineenä. Tietokoneita toivotaankin lisää erityisesti luokkiin, jotta hyödyntäminen voisi olla entistä monipuolisempaa ja joustavampaa.
Tietotekniikan rooleja kartoitettaessa keskeisiksi osa-alueiksi nousee Taitopainotteinen, Motivoivan opiskeluympäristön sekä Verkoston- ja tiedon rakentelun rooli. Aineiston analyysin perusteella tietotekniikalla voidaankin nähdä olevan selvästi monipuolisempi rooli kuin pelkkänä mekaanisena apuvälineenä. Tietotekniikan merkityksiä analysoitaessa aineistosta nousee esille neljä yläkäsitettä. Aineiston perusteella tietotekniikalla voidaan osoittaa olevan merkitystä Oppilaiden tietoyhteiskuntatietojen ja -taitojen kehittämisen sekä Vaihtoehtoisten toimintatapojen, opetusmenetelmien ja tiedonhaun välineenä. Tietotekniikasta on tullut merkittävä vaihtoehtoinen opetusmenetelmä ja apuväline sekä opetuksessa että opetuksen valmistelussa. Kolmantena esiin nousi Tietotekniikan merkitys pedagogisten ratkaisujen ja valintojen mahdollistajana. Tietotekniikalla koetaan olevan merkitystä myös Motivointikeinona ja myönteisten opiskelukokemusten luojana.
Tietotekniikan hyödyntämisessä on tutkimuksen aineiston perusteella nähtävissä muutosvaihe, jolle on ominainaista erilaisten käyttäjäryhmien muodostuminen. Osa opettajista on edelläkävijöinä ja varhaisimpina omaksujina lähteneet ennakkoluulottomasti hyödyntämään tietotekniikkaa opetuksessaan. Heidän perässään tietotekniikan hyödyntämisen kannattavuutta harkitsee varhainen enemmistö, joiden laaja-alaisempi opetuskäytänteiden muutos on kiinni uskomusten ja asenteiden hiljattaisesta muutoksesta. Aineiston perusteella koulujen voidaankin nähdä olevan niin sanotussa Mooren kuilun vaiheessa, jossa käyttävät miettivät teknologian tarpeellisuuden ja hyödyn merkitystä omassa työssään. Opettajat eivät vielä myöskään koe ajankäytössä erityisiä muutoksia, sillä tietotekniikan tämän hetkiselle hyödyntämiselle perusopetuksessa on ominaista sen oleminen osana muuta opetusta. Muutoksessa pidemmälle edenneiden koulujen ja opettajien kohdalla on havaittavissa, että ajattelutapojen muutoksen kautta voidaan yhteistyössä päästä opetustapojen asteittaiseen kulttuuriseen muutokseen.
Asiasanat: tietotekniikkaa hyödyntävä opetus, verkko-oppimisympäristö, Opitpalvelu, opetuskulttuuri, toimintakulttuuri, ajankäyttö.
Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita myös siitä, millaisia muutoksia tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen koulutyössä on tuonut opettajien ajankäyttöön. Tutkimuksessa haastateltiin 15 opettajaa, joista 5 oli toiminut työnsä ohella myös niin sanottuna syväosaajana. Syväosaajat ovat toimineet opettajien ohjaajina avustaen heitä Opit-palvelun käyttöönotossa ja hyödyntämisessä. Tutkimusaineiston teemahaastattelut suoritettiin keväällä 2005. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tietotekniikan voidaan nähdä omaksutun osaksi opetuskäyttöä, tosin haastateltujen opettajien mukaan tietotekniikkaa hyödynnetään kouluilla vaihtelevasti. Toisaalta opettajien mukaan atk-luokat ovat aktiivisessa käytössä kaikissa kouluissa. Näyttäisi siltä, että ne opettajat, jotka ovat ottaneet tietotekniikan käytön osaksi opetustaan, hyödyntävät tietotekniikkaa varsin aktiivisesti. Opettajat hyödyntävät tietotekniikkaa ja etenkin Opit-palvelua eniten erilaisten tehtävien tekemisessä, mutta myös jonkin verran ryhmätöissä ja projekteissa. Tietotekniikka ja erityisesti Opit-palvelu koettiin myös erinomaisena eriyttämisen välineenä. Tietokoneita toivotaankin lisää erityisesti luokkiin, jotta hyödyntäminen voisi olla entistä monipuolisempaa ja joustavampaa.
Tietotekniikan rooleja kartoitettaessa keskeisiksi osa-alueiksi nousee Taitopainotteinen, Motivoivan opiskeluympäristön sekä Verkoston- ja tiedon rakentelun rooli. Aineiston analyysin perusteella tietotekniikalla voidaankin nähdä olevan selvästi monipuolisempi rooli kuin pelkkänä mekaanisena apuvälineenä. Tietotekniikan merkityksiä analysoitaessa aineistosta nousee esille neljä yläkäsitettä. Aineiston perusteella tietotekniikalla voidaan osoittaa olevan merkitystä Oppilaiden tietoyhteiskuntatietojen ja -taitojen kehittämisen sekä Vaihtoehtoisten toimintatapojen, opetusmenetelmien ja tiedonhaun välineenä. Tietotekniikasta on tullut merkittävä vaihtoehtoinen opetusmenetelmä ja apuväline sekä opetuksessa että opetuksen valmistelussa. Kolmantena esiin nousi Tietotekniikan merkitys pedagogisten ratkaisujen ja valintojen mahdollistajana. Tietotekniikalla koetaan olevan merkitystä myös Motivointikeinona ja myönteisten opiskelukokemusten luojana.
Tietotekniikan hyödyntämisessä on tutkimuksen aineiston perusteella nähtävissä muutosvaihe, jolle on ominainaista erilaisten käyttäjäryhmien muodostuminen. Osa opettajista on edelläkävijöinä ja varhaisimpina omaksujina lähteneet ennakkoluulottomasti hyödyntämään tietotekniikkaa opetuksessaan. Heidän perässään tietotekniikan hyödyntämisen kannattavuutta harkitsee varhainen enemmistö, joiden laaja-alaisempi opetuskäytänteiden muutos on kiinni uskomusten ja asenteiden hiljattaisesta muutoksesta. Aineiston perusteella koulujen voidaankin nähdä olevan niin sanotussa Mooren kuilun vaiheessa, jossa käyttävät miettivät teknologian tarpeellisuuden ja hyödyn merkitystä omassa työssään. Opettajat eivät vielä myöskään koe ajankäytössä erityisiä muutoksia, sillä tietotekniikan tämän hetkiselle hyödyntämiselle perusopetuksessa on ominaista sen oleminen osana muuta opetusta. Muutoksessa pidemmälle edenneiden koulujen ja opettajien kohdalla on havaittavissa, että ajattelutapojen muutoksen kautta voidaan yhteistyössä päästä opetustapojen asteittaiseen kulttuuriseen muutokseen.
Asiasanat: tietotekniikkaa hyödyntävä opetus, verkko-oppimisympäristö, Opitpalvelu, opetuskulttuuri, toimintakulttuuri, ajankäyttö.