Tilatajun ja kartankäyttötaitojen kehittyminen toisen, neljännen ja kuudennen luokan oppilailla
MAKKONEN, ESSI (2006)
MAKKONEN, ESSI
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15556
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15556
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden tilatajun kehittymistä sekä kartankäyttötaitoja toisella, neljännellä ja kuudennella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin millaiset tekijät vaikuttavat sekä tilatajun kehittymiseen että kartankäyttötaitoihin. Saatuja tuloksia verrattiin myös Perusopetuksen opetussuunnitelman hyvään osaamisen kriteereihin. Tutkimukseen osallistui kutakin luokka-astetta kaksi luokkaa, toinen Seinäjoelta ja toinen Hämeenlinnasta. Tutkimuksen tehtävät olivat itsenäisiä kirjallisia tehtäviä, jotka suoritettiin koulupäivän aikana. Saadut tulokset analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tyttöjen ja poikien välillä ei ole merkitsevää eroa tilatajussa eikä kartankäyttötaidoissa. Luokka-aste puolestaan vaikutti tilatajun kehittymiseen ja kartankäyttötaitoihin. Luokka-asteen lisäksi merkitsevästi vaikuttivat myös kouluopetus ja vapaa-aika. Tutkimustulosten perusteella näyttäisi siltä, että kouluopetuksella on lähestulkoon saavutettu Perusopetuksen opetussuunnitelmassa esitetyt hyvän osaamisen kriteerit.
Avainsanat: kartankäyttötaidot, tilataju, tilatajun kehittyminen, hyvän osaamisen kriteerit
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tyttöjen ja poikien välillä ei ole merkitsevää eroa tilatajussa eikä kartankäyttötaidoissa. Luokka-aste puolestaan vaikutti tilatajun kehittymiseen ja kartankäyttötaitoihin. Luokka-asteen lisäksi merkitsevästi vaikuttivat myös kouluopetus ja vapaa-aika. Tutkimustulosten perusteella näyttäisi siltä, että kouluopetuksella on lähestulkoon saavutettu Perusopetuksen opetussuunnitelmassa esitetyt hyvän osaamisen kriteerit.
Avainsanat: kartankäyttötaidot, tilataju, tilatajun kehittyminen, hyvän osaamisen kriteerit