Ilmailuvirastosta liikelaitokseksi. Aineistopohjainen tapaustutkimus organisaatiomuutoksesta
LÄÄKKÖ, JOUKO (2006)
LÄÄKKÖ, JOUKO
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-03-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15491
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15491
Tiivistelmä
Tutkimus tarkasteli organisaatiomuutosta, jossa ilmailun keskusvirastona toiminut Ilmailuhallitus muutettiin Ilmailulaitokseksi, valtion uusimuotoiseksi liikelaitokseksi. Tavoitteena oli tutkia ja arvioida liikelaitoskauden toimintakulttuurin muutoskehitystä ja siinä ilmenneitä hallitsevia ominaispiirteitä, jotka näkyvät toiminnassa ja päätöksenteossa voimakkaimmin. Tutkimusongelmaksi tuli talouden hallitsevuus ja sen ylikorostunut vaikutus palvelulaitoksen asiakkuuteen ja johtamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistoon ankkuroituvaa grounded teoriaa.
Tutkimusaineistona käytettiin Ilmailulaitoksen johtoryhmän ja hallituksen kokouspöytäkirjoja sekä vuosittaisia toimintakertomuksia. Lisäaineistona käytettiin Ilmailulaitoksen asiakkuus- ja henkilöstötutkimuksia. Omakohtaiset havainnot täydensivät olemassa olevaa aineistoa.
Lähdeaineistoa analysoimalla esille nousi palveluorganisaatiolle keskeisiä ominaispiirteitä kuten talous, asiakkuus ja johtaminen, joihin tutkimus myös rajattiin. Aineistoa läpikäymällä keskeiset ilmiöt ryhmiteltiin ja kategorioitiin. Aineistosta karsittiin tavanomaiset usein toistuvat rutiini-ilmiöt. Saatuja kategorioita vertailtiin keskenään laadullisin ja osittain myös määrällisin menetelmin kuten vertailutaulukoiden ja graafisten kuvioiden avulla. Talouden ylikorostuminen nousi aineistosta selvästi esille suhteessa muihin palveluorganisaatiolle tärkeisiin ilmiöihin.
Tutkimustuloksena voi todeta, että Ilmailulaitoksen kokonaisvaltainen kehittäminen on jäänyt puutteelliseksi korostuneen taloudenhoidon seurauksena. Tämän perusteella voi tulkita, että palveluorganisaatiota ei voi onnistuneesti kehittää vain yhtä nurkkaa rakentaen, vaan kaikki nurkat tulee ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti korkealaatuisen ja asiakaslähtöisen toiminnan saavuttamiseksi. Toiminnan uudistaminen ja kehittäminen tulee tasapainottaa myös asiakkaiden ja henkilöstön tarpeisiin. Palveluorganisaatiossa henkilöstön toiminnan ja palveluasenteen merkitys korostuu voimakkaasti perinteiseen yritysorganisaatioon verrattuna. Avainsanat: Ilmailuvirasto, Ilmailuhallitus, Ilmailulaitos, liikelaitos, organisaatiomuutos, palveluorganisaatio, talous.
Tutkimusaineistona käytettiin Ilmailulaitoksen johtoryhmän ja hallituksen kokouspöytäkirjoja sekä vuosittaisia toimintakertomuksia. Lisäaineistona käytettiin Ilmailulaitoksen asiakkuus- ja henkilöstötutkimuksia. Omakohtaiset havainnot täydensivät olemassa olevaa aineistoa.
Lähdeaineistoa analysoimalla esille nousi palveluorganisaatiolle keskeisiä ominaispiirteitä kuten talous, asiakkuus ja johtaminen, joihin tutkimus myös rajattiin. Aineistoa läpikäymällä keskeiset ilmiöt ryhmiteltiin ja kategorioitiin. Aineistosta karsittiin tavanomaiset usein toistuvat rutiini-ilmiöt. Saatuja kategorioita vertailtiin keskenään laadullisin ja osittain myös määrällisin menetelmin kuten vertailutaulukoiden ja graafisten kuvioiden avulla. Talouden ylikorostuminen nousi aineistosta selvästi esille suhteessa muihin palveluorganisaatiolle tärkeisiin ilmiöihin.
Tutkimustuloksena voi todeta, että Ilmailulaitoksen kokonaisvaltainen kehittäminen on jäänyt puutteelliseksi korostuneen taloudenhoidon seurauksena. Tämän perusteella voi tulkita, että palveluorganisaatiota ei voi onnistuneesti kehittää vain yhtä nurkkaa rakentaen, vaan kaikki nurkat tulee ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti korkealaatuisen ja asiakaslähtöisen toiminnan saavuttamiseksi. Toiminnan uudistaminen ja kehittäminen tulee tasapainottaa myös asiakkaiden ja henkilöstön tarpeisiin. Palveluorganisaatiossa henkilöstön toiminnan ja palveluasenteen merkitys korostuu voimakkaasti perinteiseen yritysorganisaatioon verrattuna. Avainsanat: Ilmailuvirasto, Ilmailuhallitus, Ilmailulaitos, liikelaitos, organisaatiomuutos, palveluorganisaatio, talous.