Liisa päiväkodin uskontokasvatuksessa : Lastentarhanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä aiheuttavasta uskontokasvatuksesta
MAJAKANGAS, NINA (2006)
MAJAKANGAS, NINA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15339
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15339
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä siitä, mitkä asiat aiheuttavat tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä päiväkodin uskontokasvatusta kohtaan. Tutkimuksen avulla hankittiin myös tietoa siitä, mitä päiväkodin uskontokasvatus opiskelijoiden mielestä on. Opiskelijoiden näkemyksiä selvitettiin eläytymismenetelmää avuksi käyttäen. Eläytymismenetelmässä kirjoittaja jatkaa mielikuvituksensa avulla esitettyjä kehyskertomuksia eteenpäin tai kertoo, mitä kertomuksessa esitettyä tilannetta ennen on tapahtunut. Kehyskertomuksen avulla tässä tutkimuksessa opiskelijan tuli asettua Liisan ja hänen perheensä asemaan ja kertoa, mitkä asiat olivat aiheuttaneet heidän tyytyväisyytensä/ tyytymättömyytensä päiväkodin uskontokasvatusta kohtaan. Tutkijan tehtäväksi jää tulkita tekstiä teorian avulla ja nostaa sieltä esiin keskeisiä piirteitä. Empiirinen aineisto hankittiin lokakuussa 1998. Tutkimukseen osallistui 26 kolmannen vuosikurssin opiskelijaa.
Tutkimustuloksista selviää, että tyytyväisyyttä aiheuttaa perheen kanssa tehtävä yhteistyö, lapsen huomioiminen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä kasvattaminen suvaitsevaisuuteen ja muiden uskontojen kunnioittamiseen. Tyytymättömyyttä aiheuttivat uskontokasvatuksen liiallinen määrä tai sen täydellinen puuttuminen. Lisäksi tyytymättömyyttä aiheutti vähäinen yhteistyö päiväkodin ja perheen välillä.
Tutkimustulokset merkitsevät, että opiskelijoiden näkemykset ovat painottuneet suvaitsevaisuuteen ja eri uskontojen kunnioittamiseen. Opiskelijoiden näkemyksen mukaan päiväkodin uskontokasvatukseen oltaisiin tyytyväisempiä, jos siitä karsittaisiin liika uskonnollisuus pois ja keskityttäisiin ymmärtämään ja hyväksymään niin luterilaisia kuin muitakin uskontoja.
Hakutermit:
uskontokasvatus, eläytymismenetelmä, kehyskertomus
Tutkimustuloksista selviää, että tyytyväisyyttä aiheuttaa perheen kanssa tehtävä yhteistyö, lapsen huomioiminen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä kasvattaminen suvaitsevaisuuteen ja muiden uskontojen kunnioittamiseen. Tyytymättömyyttä aiheuttivat uskontokasvatuksen liiallinen määrä tai sen täydellinen puuttuminen. Lisäksi tyytymättömyyttä aiheutti vähäinen yhteistyö päiväkodin ja perheen välillä.
Tutkimustulokset merkitsevät, että opiskelijoiden näkemykset ovat painottuneet suvaitsevaisuuteen ja eri uskontojen kunnioittamiseen. Opiskelijoiden näkemyksen mukaan päiväkodin uskontokasvatukseen oltaisiin tyytyväisempiä, jos siitä karsittaisiin liika uskonnollisuus pois ja keskityttäisiin ymmärtämään ja hyväksymään niin luterilaisia kuin muitakin uskontoja.
Hakutermit:
uskontokasvatus, eläytymismenetelmä, kehyskertomus