Aikuiskasvatus oppiaineena ja tieteenalana 1974-2001 Tampereen yliopistossa
MAIJANEN, HEIDI (2006)
MAIJANEN, HEIDI
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15325
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15325
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan aikuiskasvattajien koulutuksen muutoksia vuosina 1974- 2001. Tutkimus kohdistuu Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen opetukseen ja aikuiskasvatukseen yliopistollisena oppiaineena ja tieteenalana. Tutkimusmenetelmänä on aineiston luokittelua ja sisällön analyysia opintovaatimusten pohjalta. Aineiston luokittelussa käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta. Opinto-oppaan kurssien sisällöt ja kirjallisuusvaatimukset luokitellaan aiheen ja sisällön mukaisesti. Tutkielman erityiset tarkastelun kohteet koskien aikuiskasvatuksen opetusta ovat: opintojen laajuus ja sisältö, opetusmuodot ja kirjallisuus.
Aikuiskasvatuksen käytännöt ja teoreettiset lähestymistavat ovat muuttuneet huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Aikuiskasvatusta on voinut opiskella pääaineena kasvatustieteiden tiedekunnassa vuodesta 1974 alkaen ja kasvatusalan tutkinnonuudistus astui voimaan vuonna 1979. Tämä tutkimus keskittyy näiden tapahtumien jälkeiseen aikaan. Kasvatustieteiden tiedekunta perustettiin vuonna 1974. Tätä aiemmin kasvatustiede sijaitsi humanistisessa tiedekunnassa ja aikuiskasvatus yhteiskunnallisessa tiedekunnassa. Tarkoituksena on tutkia miten aikuiskasvatuksen opetuksen sisältö ja opintovaatimukset ovat kehittyneet aikavälillä 1974-2001 ja mitä ne ovat sisältäneet Tampereen yliopistossa.
Tutkimuksen mukaan aikuiskasvatuksen opetuksen laajuus on muuttunut huomattavasti vuoden 1974 jälkeen. Aikuiskasvatuksen opetus on monipuolistunut ja valinnaisuuden määrä on lisääntynyt etenkin vuoden 1994 jälkeen. Tähän kehitykseen voidaan nähdä vaikuttaneen useita eri tekijöitä: opetusministeriön tuloksellisuusvaatimukset, tiedekuntarajojen hämärtyminen, kasvatustieteiden laitoksen ja aikuis- ja nuorisokasvatuksen laitoksen yhdistäminen ja kasvatustieteiden tieteenalaohjelman perustaminen vuonna 1994. Opetustarjonnan lisääntyessä lisääntyivät erityisesti sosiologian ja didaktiikan alaa sisältävät kurssit. Aikuiskasvatuksen opintovaatimukset säilyivät melko entisenlaisina ja erillään muusta kasvatustieteestä aina 1980- luvulle asti. 1980-luvulla opintovaatimukset alkoivat lähentyä ja 1990- luvulla ne lähenivät edelleen, kun laitoksen kaikkea opetusta alettiin kehittää elinikäisen oppimisen näkökulmasta.
Hakutermit:
aikuiskasvatus, tiede, kehitys, Tampereen yliopisto, oppiaine
Aikuiskasvatuksen käytännöt ja teoreettiset lähestymistavat ovat muuttuneet huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Aikuiskasvatusta on voinut opiskella pääaineena kasvatustieteiden tiedekunnassa vuodesta 1974 alkaen ja kasvatusalan tutkinnonuudistus astui voimaan vuonna 1979. Tämä tutkimus keskittyy näiden tapahtumien jälkeiseen aikaan. Kasvatustieteiden tiedekunta perustettiin vuonna 1974. Tätä aiemmin kasvatustiede sijaitsi humanistisessa tiedekunnassa ja aikuiskasvatus yhteiskunnallisessa tiedekunnassa. Tarkoituksena on tutkia miten aikuiskasvatuksen opetuksen sisältö ja opintovaatimukset ovat kehittyneet aikavälillä 1974-2001 ja mitä ne ovat sisältäneet Tampereen yliopistossa.
Tutkimuksen mukaan aikuiskasvatuksen opetuksen laajuus on muuttunut huomattavasti vuoden 1974 jälkeen. Aikuiskasvatuksen opetus on monipuolistunut ja valinnaisuuden määrä on lisääntynyt etenkin vuoden 1994 jälkeen. Tähän kehitykseen voidaan nähdä vaikuttaneen useita eri tekijöitä: opetusministeriön tuloksellisuusvaatimukset, tiedekuntarajojen hämärtyminen, kasvatustieteiden laitoksen ja aikuis- ja nuorisokasvatuksen laitoksen yhdistäminen ja kasvatustieteiden tieteenalaohjelman perustaminen vuonna 1994. Opetustarjonnan lisääntyessä lisääntyivät erityisesti sosiologian ja didaktiikan alaa sisältävät kurssit. Aikuiskasvatuksen opintovaatimukset säilyivät melko entisenlaisina ja erillään muusta kasvatustieteestä aina 1980- luvulle asti. 1980-luvulla opintovaatimukset alkoivat lähentyä ja 1990- luvulla ne lähenivät edelleen, kun laitoksen kaikkea opetusta alettiin kehittää elinikäisen oppimisen näkökulmasta.
Hakutermit:
aikuiskasvatus, tiede, kehitys, Tampereen yliopisto, oppiaine