"Ilman isää olisi aika vaikeaa" : Isän läsnäolon merkitys kuudesluokkalaisten lasten elämässä
KÄHKÖNEN, PÄIVI (2005)
KÄHKÖNEN, PÄIVI
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15295
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15295
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lasten kokemuksia ja käsityksiä isän merkityksestä lapselle. Tutkimus käynnistyi syksyllä 2004 ja se valmistui syksyllä 2005.
Tutkimusmenetelmänä aineistonkeruussa on käytetty avointa kyselylomaketta ja eläytymismenetelmää. Tutkimusaineistona kyselylomake on teetetty huhtikuussa 2005 ja eläytymismenetelmätarinat on tehty toukokuussa 2005.
Tutkimuksen aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen osallistui 26 lasta yhdeltä 6. luokalta. Lapset vastasivat omaan isään liittyviin avoimiin kysymyksiin. Aineistonkeruun toiseen vaiheeseen osallistui samalta luokalta 27 lasta. Lapset eläytyivät annettuun isään liittyvään kehyskertomukseen, ja kirjoittivat sen herättämien mielikuvien perusteella tarinan. Kumpikin vaihe toteutettiin nimettömänä.
Tutkimuksen teoriaosassa on käsitelty perheen ja isyyden käsitettä sekä niiden muutosta. Lisäksi olen tarkastellut isän merkitystä lapselle. Tutkimuksen tulosten esittäminen rakentuu lähinnä isän merkityksestä lapselle.
Tutkimus osoitti, että suurin osa lapsista pitää tärkeänä isän läsnäoloa. Isän työt vievät kuitenkin aikaa yhteiseltä ajalta. Isä ja lapsi viettävät kuitenkin yhteistä aikaa urheilun, television ja keskustelun parissa. Isä nähdään auttavana, välittävänä ja taloudellisena tukena. Isä kannustaa kouluun ja harrastuksiin liittyvissä asioissa.
Tutkimuksen perusteella isän merkitys nykyajan lapselle on tärkeä nimenomaan läheisyyden, huolenpidon ja yhteisen ajanvieton kannalta.
Hakutermit: perhe, isyys, isän merkitys
Tutkimusmenetelmänä aineistonkeruussa on käytetty avointa kyselylomaketta ja eläytymismenetelmää. Tutkimusaineistona kyselylomake on teetetty huhtikuussa 2005 ja eläytymismenetelmätarinat on tehty toukokuussa 2005.
Tutkimuksen aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen osallistui 26 lasta yhdeltä 6. luokalta. Lapset vastasivat omaan isään liittyviin avoimiin kysymyksiin. Aineistonkeruun toiseen vaiheeseen osallistui samalta luokalta 27 lasta. Lapset eläytyivät annettuun isään liittyvään kehyskertomukseen, ja kirjoittivat sen herättämien mielikuvien perusteella tarinan. Kumpikin vaihe toteutettiin nimettömänä.
Tutkimuksen teoriaosassa on käsitelty perheen ja isyyden käsitettä sekä niiden muutosta. Lisäksi olen tarkastellut isän merkitystä lapselle. Tutkimuksen tulosten esittäminen rakentuu lähinnä isän merkityksestä lapselle.
Tutkimus osoitti, että suurin osa lapsista pitää tärkeänä isän läsnäoloa. Isän työt vievät kuitenkin aikaa yhteiseltä ajalta. Isä ja lapsi viettävät kuitenkin yhteistä aikaa urheilun, television ja keskustelun parissa. Isä nähdään auttavana, välittävänä ja taloudellisena tukena. Isä kannustaa kouluun ja harrastuksiin liittyvissä asioissa.
Tutkimuksen perusteella isän merkitys nykyajan lapselle on tärkeä nimenomaan läheisyyden, huolenpidon ja yhteisen ajanvieton kannalta.
Hakutermit: perhe, isyys, isän merkitys