" Samassa veneessä me ollaan" - käsityksiä luokanopettajan ja koulunkäyntiavustajan vuorovaikutuksesta ja yhteistyöstä
MÄKELÄ, NINA (2005)
MÄKELÄ, NINA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15249
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15249
Tiivistelmä
Hakutermit:
opettajan työ, koulunkäyntiavustaja, vuorovaikutus, vuorovaikutusosaaminen, yhteistyö
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia yleisopetuksessa toimivien koulunkäyntiavustajien käsityksiä luokanopettajan kanssa tehtävästä vuorovaikutuksesta ja yhteistyöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajan ohjaus ja vuorovaikutusosaaminen vaikuttavat koulunkäyntiavustajan työhön ? Tutkimuksessa on käytetty fenomonografista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja analysoitu fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti.
Integroinnin lisääntyessä erityisoppilaita siirtyy yhä enemmän yleisopetukseen luokanopettajien oppilaiksi. Luokanopettajan tukena työskentelee koulunkäyntiavustaja. Luokanopettajalta vaaditaan entistä parempaa vuorovaikutusosaamista ja yhteistyötaitoja aikuisten kanssa toimimiseen. Perinteisen yksintoimimisen sijasta luokanopettajan on huomioitava ja ohjattava toista aikuista.
Johtopäätökset esitetään kategorioina, joiksi aineisto löydettyjen merkitysten perusteella on luokiteltu. Tutkimustuloksista käy ilmi toimivan vuorovaikutuksen peruselementit. Yhteiset keskustelut ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä toimivan suhteen luomisessa. Niiden avulla on hyvä lähteä luomaan yhteistä toimintaa ja työn käytäntöjä, joka tutkimuksen mukaan on vielä hioutumattomat. Luokanopettajan tulee itse tiedostaa opettajuutensa ja toiminta-ajatuksensa pystyäkseen kehittämään ja organisoimaan yhteistyötä.
opettajan työ, koulunkäyntiavustaja, vuorovaikutus, vuorovaikutusosaaminen, yhteistyö
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia yleisopetuksessa toimivien koulunkäyntiavustajien käsityksiä luokanopettajan kanssa tehtävästä vuorovaikutuksesta ja yhteistyöstä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajan ohjaus ja vuorovaikutusosaaminen vaikuttavat koulunkäyntiavustajan työhön ? Tutkimuksessa on käytetty fenomonografista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja analysoitu fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti.
Integroinnin lisääntyessä erityisoppilaita siirtyy yhä enemmän yleisopetukseen luokanopettajien oppilaiksi. Luokanopettajan tukena työskentelee koulunkäyntiavustaja. Luokanopettajalta vaaditaan entistä parempaa vuorovaikutusosaamista ja yhteistyötaitoja aikuisten kanssa toimimiseen. Perinteisen yksintoimimisen sijasta luokanopettajan on huomioitava ja ohjattava toista aikuista.
Johtopäätökset esitetään kategorioina, joiksi aineisto löydettyjen merkitysten perusteella on luokiteltu. Tutkimustuloksista käy ilmi toimivan vuorovaikutuksen peruselementit. Yhteiset keskustelut ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä toimivan suhteen luomisessa. Niiden avulla on hyvä lähteä luomaan yhteistä toimintaa ja työn käytäntöjä, joka tutkimuksen mukaan on vielä hioutumattomat. Luokanopettajan tulee itse tiedostaa opettajuutensa ja toiminta-ajatuksensa pystyäkseen kehittämään ja organisoimaan yhteistyötä.