Opettajien informaatiohorisontit. Ammatillisen tiedon hankinta ammatti-identiteetin näkökulmasta
JOKINIEMI, SINIKKA (2005)
JOKINIEMI, SINIKKA
2005
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15234
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15234
Tiivistelmä
Hakutermit:
tiedonhankinta, opettajat, ammatilliset oppilaitokset, ammatillinen koulutus, ammatti-identiteetti
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa ammatti-identiteetin ja työroolien vaikutuksesta opettajien ammatilliseen tiedon hankintaan. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, miten ammatillisten oppilaitosten opettajien työ on muuttunut sekä sitä, millaisia uusia osaamisvaatimuksia opettajilla on ilmennyt. Tavoitteena on tarkastella, onko tiedonhankinta selviytymiskeino, joilla opettajat voivat vastata näihin tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin. Opettajien uusien työroolien kartoittamiseen käytettiin Leckien, Pettigrewn ja Sylvainin yleistä ammatillisen tiedon hankinnan mallia. Opettajien käyttämiä tiedonlähteitä tutkittiin informaatiohorisonttipiirrosten avulla. Tiedonhankinnan ja ammatti-identiteetin välistä yhteyttä valotettiin aikaisemman tutkimuskirjallisuuden kautta. Tutkimus kuuluu ammatillisen tiedonhankinnantutkimuksen alueeseen ja se toteutettiin haastattelemalla 20 opettajaa Jämsän seudun koulutuskeskuksessa syksyllä 2003 ja keväällä 2004.
Tutkimus osoitti, että opettajien toimenkuvien ja työroolien muuttumisen seurauksena opettajilla on uusia työhön liittyviä rooleja. Uusilla työtehtävillä ja rooleilla on vaikutusta opettajan tiedontarpeisiin ja -hankintaan. Yksi tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja oli se, että opettajien ammatti-identiteetti oli kehittynyt kaikissa oppilaitoksissa selvästi suunnittelija-opettajan suuntaan. Ammatti-identiteetti voitiin nähdä tiedonhankintaan vaikuttavana tekijänä. Opettajat etsivät apua muutoksesta selviytymiseen tiedonhankinnan, kouluttautumisen ja itsensä kehittämisen avulla. Uuden opettajuuden omaksuminen, jatkuva ajan tasalla pysyminen, uuden oppiminen, ammatillinen kasvu sekä yhteistoiminnalliset että kollegiaaliset toimintatavat vahvistivat ammatti-identiteettiä. Vahva ammatti-identiteetti puolestaan lisäsi opettajien edellytyksiä selviytyä jatkuvassa muutoksessa.
Haastattelujen ja informaatiohorisonttikarttojen analyysi osoitti, että ammatillisten oppilaitosten opettajien tärkein yksittäinen tiedonlähde oli ammattikirjallisuus ja toiseksi tärkeimmäksi muodostui Internet ja kolmanneksi tärkeimpiä olivat ammattilehdet. Internetin nopeudesta, helppoudesta ja elektronisten aineistojen lisääntymisestä huolimatta, painetut lähteet olivat opettajien käytetyimpinä formaaleja tiedonlähteitä. Myös opettajakollegoita arvostettiin helppoina ja luotettavina tiedonlähteinä.
tiedonhankinta, opettajat, ammatilliset oppilaitokset, ammatillinen koulutus, ammatti-identiteetti
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa ammatti-identiteetin ja työroolien vaikutuksesta opettajien ammatilliseen tiedon hankintaan. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään sitä, miten ammatillisten oppilaitosten opettajien työ on muuttunut sekä sitä, millaisia uusia osaamisvaatimuksia opettajilla on ilmennyt. Tavoitteena on tarkastella, onko tiedonhankinta selviytymiskeino, joilla opettajat voivat vastata näihin tulevaisuuden osaamisvaatimuksiin. Opettajien uusien työroolien kartoittamiseen käytettiin Leckien, Pettigrewn ja Sylvainin yleistä ammatillisen tiedon hankinnan mallia. Opettajien käyttämiä tiedonlähteitä tutkittiin informaatiohorisonttipiirrosten avulla. Tiedonhankinnan ja ammatti-identiteetin välistä yhteyttä valotettiin aikaisemman tutkimuskirjallisuuden kautta. Tutkimus kuuluu ammatillisen tiedonhankinnantutkimuksen alueeseen ja se toteutettiin haastattelemalla 20 opettajaa Jämsän seudun koulutuskeskuksessa syksyllä 2003 ja keväällä 2004.
Tutkimus osoitti, että opettajien toimenkuvien ja työroolien muuttumisen seurauksena opettajilla on uusia työhön liittyviä rooleja. Uusilla työtehtävillä ja rooleilla on vaikutusta opettajan tiedontarpeisiin ja -hankintaan. Yksi tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja oli se, että opettajien ammatti-identiteetti oli kehittynyt kaikissa oppilaitoksissa selvästi suunnittelija-opettajan suuntaan. Ammatti-identiteetti voitiin nähdä tiedonhankintaan vaikuttavana tekijänä. Opettajat etsivät apua muutoksesta selviytymiseen tiedonhankinnan, kouluttautumisen ja itsensä kehittämisen avulla. Uuden opettajuuden omaksuminen, jatkuva ajan tasalla pysyminen, uuden oppiminen, ammatillinen kasvu sekä yhteistoiminnalliset että kollegiaaliset toimintatavat vahvistivat ammatti-identiteettiä. Vahva ammatti-identiteetti puolestaan lisäsi opettajien edellytyksiä selviytyä jatkuvassa muutoksessa.
Haastattelujen ja informaatiohorisonttikarttojen analyysi osoitti, että ammatillisten oppilaitosten opettajien tärkein yksittäinen tiedonlähde oli ammattikirjallisuus ja toiseksi tärkeimmäksi muodostui Internet ja kolmanneksi tärkeimpiä olivat ammattilehdet. Internetin nopeudesta, helppoudesta ja elektronisten aineistojen lisääntymisestä huolimatta, painetut lähteet olivat opettajien käytetyimpinä formaaleja tiedonlähteitä. Myös opettajakollegoita arvostettiin helppoina ja luotettavina tiedonlähteinä.