METAFIKTIIVISEN TEKSTIN JÄLJILLÄ: Fiktiivisen maailman rakentuminen Alasdair Gray'n teoksessa Lanark A life in four books
LOIKKANEN, MARIA (2005)
LOIKKANEN, MARIA
2005
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15218
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15218
Tiivistelmä
Hakutermit:
postmodernismi, metafiktio, itsensä tiedostava fiktio, teoreettinen fiktio, kiinalainen laatikkorakenne, henkilöhahmoteoriat, ambiguiteetti, muodonmuutos, groteski, fantasiakirjallisuus, tieteiskirjallisuus, realismi, valta, ideologia, kuvitus, kuva-analyysi
Tutkielma käsittelee Alasdair Gray'n teosta Lanark A life in four books. Tutkielman ytimessä on kysymys Lanarkin identiteetin rakentumisesta ja muodostumisesta postmodernististen ja metafiktiivisten keinojen avulla. Teoksen metafiktiivisen eli itseensä viittaavan luonteen huomioiden postmodernismi tarjoaa viitekehyksen, jonka kautta Lanarkia on luontevaa lähestyä. Tutkielmassa käytetään myös muita lähestymistapoja. Tarkastelen Lanarkia narratologian näkökulmasta pohtimalla, mitä merkityksiä teoksen erikoisilla tarina- ja kerrontarakenteilla on teoksen identiteetin muodostumisen kannalta. Tämä näkökulma on välttämätön, mikäli teoksesta haluaa muodostaa järkevän kokonaiskuvan. Mainittuja rakenteita kuten esimerkiksi rekursiivisuutta, sisäkkäiskertomuksia tai kiinalaista laatikkorakennetta lähemmin tarkasteltuna on selvää, että ne kytkevät Lanarkin tiiviisti metafiktiiviseen kerrontaan, ja sitä kautta postmodernistiseen kirjallisuuteen. Myös Lanarkin henkilöhahmot ovat eräs tutkielman iso osa-alue. Lanarkin henkilöhahmojen ja henkilöhahmoteorioiden tarkastelun yhteydessä olennaiseksi tekijäksi nousee postmodernistisen romaanin henkilöhahmojen rakentuminen kerronnan kautta. Henkilöhahmoihin liittyen tutkielmassa käsitellään myös teoksessa tapahtuvia muodonmuutoksia.
Kaksi isoa osa-aluetta tutkielmaan muodostavat Lanarkin fiktiiviset yhteisöt ja niiden käsittely sekä teoksessa temaattisella tasolla esille tulevien valtaan liittyvien elementtien käsittely. Fiktiivisten yhteisöjen käsittely tapahtuu ensin fantastisia ja tieteiskirjallisuuden tarjoaman viitekehyksen kautta, josta näkökulma siirtyy kohti realistista tekstiä ja teoreettista fiktiota kaikki teoksen identiteetin muodostumisen kannalta olennaisia näkökulmia. Lisäksi nämä näkökulmat tuodaan osaksi metafiktiivista kerrontaa teoksen Epilogin käsittelyn kautta.
Valtaan liittyvien elementtien käsittely tapahtuu kolmen eri osa-alueen kautta: ensinnäkin tarkastelussa on Lanarkin tarina- ja kerronnan rakenne ja vallan ilmentyminen sen yhteydessä. Toiseksi tarkastelussa on Lanarkin vallan tematiikkaa valtatutkimukseen liittyvien peruslähtökohtien kautta. Tässä yhteydessä tulevat tarkemmin esille Lanarkin tematiikkaan kytkeytyvät ideologiat sekä taloudelliset ja poliittiset kysymykset. Kolmas tarkastelussa oleva osa-alue on Lanarkin kuvitus ja sen suhde valtaan. Kuvituksen tutkimiseen liittyvien peruslähtökohtien selvittelyn kautta Lanarkin kuvitettu maailma aukeaa osaksi tutkielman postmodernismiin ja metafiktioon liittyviä näkökulmia, ja olennaiseksi osaksi Lanarkin kerrontaa kuvitus liittyy osaltaan siihen, kuinka Lanarkin identiteetti kaunokirjallisena teoksena rakentuu.
postmodernismi, metafiktio, itsensä tiedostava fiktio, teoreettinen fiktio, kiinalainen laatikkorakenne, henkilöhahmoteoriat, ambiguiteetti, muodonmuutos, groteski, fantasiakirjallisuus, tieteiskirjallisuus, realismi, valta, ideologia, kuvitus, kuva-analyysi
Tutkielma käsittelee Alasdair Gray'n teosta Lanark A life in four books. Tutkielman ytimessä on kysymys Lanarkin identiteetin rakentumisesta ja muodostumisesta postmodernististen ja metafiktiivisten keinojen avulla. Teoksen metafiktiivisen eli itseensä viittaavan luonteen huomioiden postmodernismi tarjoaa viitekehyksen, jonka kautta Lanarkia on luontevaa lähestyä. Tutkielmassa käytetään myös muita lähestymistapoja. Tarkastelen Lanarkia narratologian näkökulmasta pohtimalla, mitä merkityksiä teoksen erikoisilla tarina- ja kerrontarakenteilla on teoksen identiteetin muodostumisen kannalta. Tämä näkökulma on välttämätön, mikäli teoksesta haluaa muodostaa järkevän kokonaiskuvan. Mainittuja rakenteita kuten esimerkiksi rekursiivisuutta, sisäkkäiskertomuksia tai kiinalaista laatikkorakennetta lähemmin tarkasteltuna on selvää, että ne kytkevät Lanarkin tiiviisti metafiktiiviseen kerrontaan, ja sitä kautta postmodernistiseen kirjallisuuteen. Myös Lanarkin henkilöhahmot ovat eräs tutkielman iso osa-alue. Lanarkin henkilöhahmojen ja henkilöhahmoteorioiden tarkastelun yhteydessä olennaiseksi tekijäksi nousee postmodernistisen romaanin henkilöhahmojen rakentuminen kerronnan kautta. Henkilöhahmoihin liittyen tutkielmassa käsitellään myös teoksessa tapahtuvia muodonmuutoksia.
Kaksi isoa osa-aluetta tutkielmaan muodostavat Lanarkin fiktiiviset yhteisöt ja niiden käsittely sekä teoksessa temaattisella tasolla esille tulevien valtaan liittyvien elementtien käsittely. Fiktiivisten yhteisöjen käsittely tapahtuu ensin fantastisia ja tieteiskirjallisuuden tarjoaman viitekehyksen kautta, josta näkökulma siirtyy kohti realistista tekstiä ja teoreettista fiktiota kaikki teoksen identiteetin muodostumisen kannalta olennaisia näkökulmia. Lisäksi nämä näkökulmat tuodaan osaksi metafiktiivista kerrontaa teoksen Epilogin käsittelyn kautta.
Valtaan liittyvien elementtien käsittely tapahtuu kolmen eri osa-alueen kautta: ensinnäkin tarkastelussa on Lanarkin tarina- ja kerronnan rakenne ja vallan ilmentyminen sen yhteydessä. Toiseksi tarkastelussa on Lanarkin vallan tematiikkaa valtatutkimukseen liittyvien peruslähtökohtien kautta. Tässä yhteydessä tulevat tarkemmin esille Lanarkin tematiikkaan kytkeytyvät ideologiat sekä taloudelliset ja poliittiset kysymykset. Kolmas tarkastelussa oleva osa-alue on Lanarkin kuvitus ja sen suhde valtaan. Kuvituksen tutkimiseen liittyvien peruslähtökohtien selvittelyn kautta Lanarkin kuvitettu maailma aukeaa osaksi tutkielman postmodernismiin ja metafiktioon liittyviä näkökulmia, ja olennaiseksi osaksi Lanarkin kerrontaa kuvitus liittyy osaltaan siihen, kuinka Lanarkin identiteetti kaunokirjallisena teoksena rakentuu.