Inhimillistä toimintaa? - Opettajan työviihtyvyys
KÄHKÖNEN, MIKKO (2005)
KÄHKÖNEN, MIKKO
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15157
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15157
Tiivistelmä
Hakutermit:
työviihtyvyys, työssä jaksaminen, stressi, opettajuus, työyhteisö
Tässä tutkimuksessa käsitellään opettajan työviihtyvyyttä ja siihen liittyviä osa-alueita. Lähtökohtana on ollut tämän hetken tilanne opettajan ammattia koskevissa asioissa. Useat mediat juuri tällä hetkellä kertovat toinen toistaan erikoisempia tilanteita kouluelämästä ja nimenomaan opettajan työstä. Halusin selvittää tutkimuksessani, miten opettajat viihtyvät työssään ja mitkä asiat ovat työviihtyvyyteen vaikuttamassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena siten, että Hämeenlinnan perusopetuksessa toimivista opettajista 116 vastasi sähköiseen kyselylomakkeeseen.
Tutkimusongelmat olivat siis:
1. Miten opettaja viihtyy työssään?
2. Mitkä tekijät vaikuttavat työviihtyvyyteen?
3. Mitä voitaisiin tehdä opettajan työolojen parantamiseksi?
Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus selvittää opettajan työviihtyvyyden eri osia. Lisäksi tutkimusta tukevat kvalitatiiviset kyselylomakkeen avoimet kysymykset. Kvantitatiiviset osuudet käsiteltiin tilastointiohjelmalla käyttämällä lähinnä ristiintaulukointia eri muuttujien välillä.
Tulokset olivat yllättävän positiivisia, mutta toivat ilmi myös useita tyytymättömyyttä aiheuttavia tekijöitä. Positiivisina asioina vastaajat näkivät mm. mahdollisuuden tehdä merkityksellistä työtä, lasten kanssa työskentelyn sekä hyvän työyhteisön avun raskaina hetkinä. Tyytymättömyyttä aiheuttivat mm. huono palkkaus työn vaativuuteen nähden sekä siihen liittyen palkattoman työn liiallisuuden. Opettajan työhön kuuluu paljon omalla ajalla tehtävää työtä.
työviihtyvyys, työssä jaksaminen, stressi, opettajuus, työyhteisö
Tässä tutkimuksessa käsitellään opettajan työviihtyvyyttä ja siihen liittyviä osa-alueita. Lähtökohtana on ollut tämän hetken tilanne opettajan ammattia koskevissa asioissa. Useat mediat juuri tällä hetkellä kertovat toinen toistaan erikoisempia tilanteita kouluelämästä ja nimenomaan opettajan työstä. Halusin selvittää tutkimuksessani, miten opettajat viihtyvät työssään ja mitkä asiat ovat työviihtyvyyteen vaikuttamassa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena siten, että Hämeenlinnan perusopetuksessa toimivista opettajista 116 vastasi sähköiseen kyselylomakkeeseen.
Tutkimusongelmat olivat siis:
1. Miten opettaja viihtyy työssään?
2. Mitkä tekijät vaikuttavat työviihtyvyyteen?
3. Mitä voitaisiin tehdä opettajan työolojen parantamiseksi?
Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus selvittää opettajan työviihtyvyyden eri osia. Lisäksi tutkimusta tukevat kvalitatiiviset kyselylomakkeen avoimet kysymykset. Kvantitatiiviset osuudet käsiteltiin tilastointiohjelmalla käyttämällä lähinnä ristiintaulukointia eri muuttujien välillä.
Tulokset olivat yllättävän positiivisia, mutta toivat ilmi myös useita tyytymättömyyttä aiheuttavia tekijöitä. Positiivisina asioina vastaajat näkivät mm. mahdollisuuden tehdä merkityksellistä työtä, lasten kanssa työskentelyn sekä hyvän työyhteisön avun raskaina hetkinä. Tyytymättömyyttä aiheuttivat mm. huono palkkaus työn vaativuuteen nähden sekä siihen liittyen palkattoman työn liiallisuuden. Opettajan työhön kuuluu paljon omalla ajalla tehtävää työtä.