Yliopisto-opiskelijoiden kertomukset psyykkisestä pahoinvoinnista yhteiskunnallisessa viitekehyksessä
PULKKINEN, ANU (2005)
PULKKINEN, ANU
2005
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15063
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15063
Tiivistelmä
Hakutermit:
psyykkinen pahoinvointi, yliopisto-opiskelijat, terveyssosiologia
Tutkielmani aiheena ovat yliopisto-opiskelijoiden kertomukset psyykkisestä pahoinvoinnista. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus on nostaa esiin opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia täydentämään opiskelijoiden mielenterveydestä tehtyjä kvantitatiivisia tutkimuksia. Tarkoitukseni on nivoa opiskelijoiden kertomukset pahoinvoinnista osaksi laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Tutkielmani laajempana teoreettisena taustana on sosiologinen aikalaisanalyysi, jossa tarkastelun keskiössä on yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden suhde. Lähemmin työni kuitenkin tukeutuu terveyssosiologiaan ja laadulliseen mielenterveystutkimukseen.
Aineisto koostuu kolmestatoista kertomuksesta, jotka olen kerännyt lokakuun 2004 ja tammikuun 2005 välisenä aikana. Lähetin tarinapyyntöni Tampereen yliopiston ainejärjestöjen sähköpostilistoille ja lisäksi Tampereen Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön mielenterveystoimiston neuvontapsykologit jakoivat tarinapyyntöäni asiakkailleen. Kertomusmuotoisen aineiston tarkastelussa käytin sisällönanalyysiä.
Analyysi muodostuu kolmesta osiosta: opiskelijoiden pahoinvoinnilleen tarjoamista selitysmalleista, kertomuksista esiinnousseiden teemojen - opiskelun ja ihmissuhteiden - tarkastelusta sekä opiskelijoiden kuvailuista selviytyä vaikeasta tilanteestaan. Opiskelijoiden tavat selittää pahoinvointiaan painottuivat sisäisillä tekijöillä selittämisen suuntaan, erityisesti psykologiseen tietämykseen nojaava malli nousi vahvasti esiin. Kertomusten mukaan ongelmalliseksi koettuja seikkoja opiskelijan elämässä ovat opiskelu ja ihmissuhteet. Erityisesti opiskeluun limittyy erilaisia menestymis- ja suoriutumispaineita. Opiskelijoiden kuvailemia selviytymisstrategioita olivat ammattiavun lisäksi tukeutuminen itseensä sekä sosiaalinen tuki ja vertaistuki.
Tuloksissa huomionarvoista on se, miten samankaltaisia teemoja muutoin heterogeenisissä kertomuksissa on. Erilaiset menestymispaineet ja yksilökeskeisen suoriutumisen malli viestivät laajemmin yliyksilöllisistä yhteiskunnallisista prosesseista. Pohdittaessa yliopisto-opiskelijoiden pahoinvoinnin yleisyyttä tulisi kiinnittää huomiota juuri opiskelijoiden kokemusten yhteneväisiin piirteisiin ja siihen, mistä ne kertovat.
psyykkinen pahoinvointi, yliopisto-opiskelijat, terveyssosiologia
Tutkielmani aiheena ovat yliopisto-opiskelijoiden kertomukset psyykkisestä pahoinvoinnista. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus on nostaa esiin opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia täydentämään opiskelijoiden mielenterveydestä tehtyjä kvantitatiivisia tutkimuksia. Tarkoitukseni on nivoa opiskelijoiden kertomukset pahoinvoinnista osaksi laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Tutkielmani laajempana teoreettisena taustana on sosiologinen aikalaisanalyysi, jossa tarkastelun keskiössä on yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden suhde. Lähemmin työni kuitenkin tukeutuu terveyssosiologiaan ja laadulliseen mielenterveystutkimukseen.
Aineisto koostuu kolmestatoista kertomuksesta, jotka olen kerännyt lokakuun 2004 ja tammikuun 2005 välisenä aikana. Lähetin tarinapyyntöni Tampereen yliopiston ainejärjestöjen sähköpostilistoille ja lisäksi Tampereen Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön mielenterveystoimiston neuvontapsykologit jakoivat tarinapyyntöäni asiakkailleen. Kertomusmuotoisen aineiston tarkastelussa käytin sisällönanalyysiä.
Analyysi muodostuu kolmesta osiosta: opiskelijoiden pahoinvoinnilleen tarjoamista selitysmalleista, kertomuksista esiinnousseiden teemojen - opiskelun ja ihmissuhteiden - tarkastelusta sekä opiskelijoiden kuvailuista selviytyä vaikeasta tilanteestaan. Opiskelijoiden tavat selittää pahoinvointiaan painottuivat sisäisillä tekijöillä selittämisen suuntaan, erityisesti psykologiseen tietämykseen nojaava malli nousi vahvasti esiin. Kertomusten mukaan ongelmalliseksi koettuja seikkoja opiskelijan elämässä ovat opiskelu ja ihmissuhteet. Erityisesti opiskeluun limittyy erilaisia menestymis- ja suoriutumispaineita. Opiskelijoiden kuvailemia selviytymisstrategioita olivat ammattiavun lisäksi tukeutuminen itseensä sekä sosiaalinen tuki ja vertaistuki.
Tuloksissa huomionarvoista on se, miten samankaltaisia teemoja muutoin heterogeenisissä kertomuksissa on. Erilaiset menestymispaineet ja yksilökeskeisen suoriutumisen malli viestivät laajemmin yliyksilöllisistä yhteiskunnallisista prosesseista. Pohdittaessa yliopisto-opiskelijoiden pahoinvoinnin yleisyyttä tulisi kiinnittää huomiota juuri opiskelijoiden kokemusten yhteneväisiin piirteisiin ja siihen, mistä ne kertovat.