Ryhmäprosessin merkitys oppimisessa
KOVANEN, KIMMO (2005)
KOVANEN, KIMMO
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15034
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15034
Tiivistelmä
Hakutermit:
ryhmän oppiminen, ryhmäprosessi, yhteistoiminnallinen oppiminen, tarinateatteri, toimintatutkimus
Tutkimuksen lähtökohtana on tarkastella ryhmäprosessin merkitystä oppimisessa. Tut-kimuksen kontekstina toimii Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurin ja muotoilun yksikössä järjestetty tarinateatterikurssi. Kurssiin osallistujat ovat olleet kulttuuri-tuottajaopiskelijoita. Kurssi on kuulunut osana heidän pakollisiin opintoihinsa. Kurssi oli organisoitu ryhmämuotoiseksi, jolloin ryhmäprosessilähtöiset teemat nousivat luonnolli-sesti myös oppimisen keskiöön. Oppilaitoksessa on ollut tutkimuksen kuluessa ollut käynnissä koulutusohjelman uudistus.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautuu sosiaalipsykologiseen ja kasvatustieteelliseen osaan. Näistä ensin mainitun kautta hahmotetaan ryhmäprosessin eri ulottuvuuksia, joita ovat aika, suhteet, tietoisuus ja muutos. Toisena mainitut teoriat perustuvat sosiokulttuu-riseen oppimisnäkemykseen sekä tiedon rakentelua ja prosessointia koskeviin oppimisen aspekteihin.
Tutkimus on kvalitatiivinen, toimintatutkimuksen traditioita seuraileva analyysi. Lisäksi ryhmäprosessin kuvauksen voidaan katsoa olevan ainutlaatuista, joten tutkimusta voidaan pitää myös tapaustutkimuksena. Aineisto tutkimukseen on kerätty oppimispäiväkirjojen ja haastattelujen kautta. Tukena ovat olleet ryhmän itsensä ja tutkijan tekemät havainnot. Analyysi on tehty aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tätä on laajennettu osin myös teoriasidonnaiseksi.
Ryhmäprosessi kulkee omalakisesti. Se ei siis välttämättä ole teorianmukaista. Tutkitta-van ryhmän kokemus omasta prosessistaan oli yllättävän myönteinen. Oppiminen on noudatellut melko paljon yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita, joskin tutkittavan ryhmän oppimiseen liittyi myös omia erityisyyksiä. Ryhmäprosessilla näyttää olevan merkitystä oppimisessa, varsinkin jos siihen liittyvää tematiikkaa käsitellään oppimisen kuluessa. Tällaisia teemoja ovat olleet yhtenäisyys, ilmapiiri, jäsenten väliset suhteet ja yhteistoiminta.
Tutkimus tarjoaa näkökulmia ryhmäprosessin perustalle rakennettavalle pedagogiikalle. Sitä kautta myös opetussuunnitelmalliset ideat ja opettajan asema luokkahuoneessa tule-vat haastetuiksi uuteen. Tulevaisuuden pedagogisessa viidakossa kuitenkin lienee tilaa ryhmäprosessiperustaisellekin oppimiselle
ryhmän oppiminen, ryhmäprosessi, yhteistoiminnallinen oppiminen, tarinateatteri, toimintatutkimus
Tutkimuksen lähtökohtana on tarkastella ryhmäprosessin merkitystä oppimisessa. Tut-kimuksen kontekstina toimii Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurin ja muotoilun yksikössä järjestetty tarinateatterikurssi. Kurssiin osallistujat ovat olleet kulttuuri-tuottajaopiskelijoita. Kurssi on kuulunut osana heidän pakollisiin opintoihinsa. Kurssi oli organisoitu ryhmämuotoiseksi, jolloin ryhmäprosessilähtöiset teemat nousivat luonnolli-sesti myös oppimisen keskiöön. Oppilaitoksessa on ollut tutkimuksen kuluessa ollut käynnissä koulutusohjelman uudistus.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautuu sosiaalipsykologiseen ja kasvatustieteelliseen osaan. Näistä ensin mainitun kautta hahmotetaan ryhmäprosessin eri ulottuvuuksia, joita ovat aika, suhteet, tietoisuus ja muutos. Toisena mainitut teoriat perustuvat sosiokulttuu-riseen oppimisnäkemykseen sekä tiedon rakentelua ja prosessointia koskeviin oppimisen aspekteihin.
Tutkimus on kvalitatiivinen, toimintatutkimuksen traditioita seuraileva analyysi. Lisäksi ryhmäprosessin kuvauksen voidaan katsoa olevan ainutlaatuista, joten tutkimusta voidaan pitää myös tapaustutkimuksena. Aineisto tutkimukseen on kerätty oppimispäiväkirjojen ja haastattelujen kautta. Tukena ovat olleet ryhmän itsensä ja tutkijan tekemät havainnot. Analyysi on tehty aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tätä on laajennettu osin myös teoriasidonnaiseksi.
Ryhmäprosessi kulkee omalakisesti. Se ei siis välttämättä ole teorianmukaista. Tutkitta-van ryhmän kokemus omasta prosessistaan oli yllättävän myönteinen. Oppiminen on noudatellut melko paljon yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita, joskin tutkittavan ryhmän oppimiseen liittyi myös omia erityisyyksiä. Ryhmäprosessilla näyttää olevan merkitystä oppimisessa, varsinkin jos siihen liittyvää tematiikkaa käsitellään oppimisen kuluessa. Tällaisia teemoja ovat olleet yhtenäisyys, ilmapiiri, jäsenten väliset suhteet ja yhteistoiminta.
Tutkimus tarjoaa näkökulmia ryhmäprosessin perustalle rakennettavalle pedagogiikalle. Sitä kautta myös opetussuunnitelmalliset ideat ja opettajan asema luokkahuoneessa tule-vat haastetuiksi uuteen. Tulevaisuuden pedagogisessa viidakossa kuitenkin lienee tilaa ryhmäprosessiperustaisellekin oppimiselle