Suomen neito vuosituhannen vaihteessa. Modernin naiseuden esitykset Maija Vilkkumaan rocklyriikassa
TOIVONEN, KAISA (2005)
TOIVONEN, KAISA
2005
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15004
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15004
Tiivistelmä
Tutkimuskohteeni on neljä soololevyä julkaisseen rocklaulaja- lauluntekijä Maija Vilkkumaan kolmen ensimmäisen albumin sanoitukset. Olen pyrkinyt kartoittamaan sanoitusten naiskuvia modernin suomalaisen naiseuden esityksinä feministisen teorian näkökulmasta. Olen analysoinut Vilkkumaan rocklyriikkaa musiikillisesta kontekstistaan erillisinä, lyyrisinä teksteinä. Tämä on ollut johdonmukainen lähestymistapa sillä Vilkkumaan sanoitukset ovat usein tarina- ja runomuotoisia, eheitä kokonaisuuksia. Lisäksi olen tarkastellut Maija Vilkkumaan tähtikuvaa ja hänen suhdettaan mediaan.
Teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt muun muassa Judith Butlerin, Susan Bordon ja Anu Koivusen feministisiä teorioita sekä hyödyntänyt Mihail Bahtinin kronotooppi-käsitettä. Metodina olen soveltanut naisena lukemisen metodia, jossa tuotetaan sukupuoli luettavalle tekstille ja sen lukijalle.
Olen problematisoinut käsitettä suomalainen nainen ja sitä kautta purkanut suomalaiskansallisuuteen liittyviä ideologioita ja diskursseja. Jäsentämieni naiseuden kategorioiden avulla olen pyrkinyt luomaan kuvaa suomalaisesta naisesta vuosituhannen vaihteessa. Laajemmassa tarkastelussa ovat moderniin aikaan kiinnittyneet yhteiskunnalliset ilmiöt kuten tyttökulttuuri, ruumiillisuus, uravalinnat, identiteetti ja romanttinen rakkaus.
Vilkkumaan sanoitusten modernit naishahmot ovat toiminnallisia naisia, jotka liikkuvat rohkeasti yhteiskunnan eri alueilla. Naiset ilmaisevat vastarintaa ja kääntävät päälaelleen sukupuoleen liitettyjä stereotypioita olematta tunnekylmiä. Sanoitusten naishahmot ovat pikemminkin selviytyjiä ja oman tiensä kulkijoita kuin ahdistaviin olosuhteisiin sopeutujia. Vilkkumaa kuvaa sanoituksissaan suomalaista naista voimakastahtoisena, mutta myös inhimillisenä ja tunteikkaana yksilönä. Huomattavaa on kehityskaari Vilkkumaan varhaisemman ja uudemman tuotannon välillä. Uudemmalle tuotannolle on ominaista sanoitusten naiskuvien monipuolistuminen ja päämäärätietoisten naiseuden representaatioiden yleistyminen
Asiasanat:representaatio, kronotooppi, naiskuva, sukupuoli, feministinen, rocklyriikka
Teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt muun muassa Judith Butlerin, Susan Bordon ja Anu Koivusen feministisiä teorioita sekä hyödyntänyt Mihail Bahtinin kronotooppi-käsitettä. Metodina olen soveltanut naisena lukemisen metodia, jossa tuotetaan sukupuoli luettavalle tekstille ja sen lukijalle.
Olen problematisoinut käsitettä suomalainen nainen ja sitä kautta purkanut suomalaiskansallisuuteen liittyviä ideologioita ja diskursseja. Jäsentämieni naiseuden kategorioiden avulla olen pyrkinyt luomaan kuvaa suomalaisesta naisesta vuosituhannen vaihteessa. Laajemmassa tarkastelussa ovat moderniin aikaan kiinnittyneet yhteiskunnalliset ilmiöt kuten tyttökulttuuri, ruumiillisuus, uravalinnat, identiteetti ja romanttinen rakkaus.
Vilkkumaan sanoitusten modernit naishahmot ovat toiminnallisia naisia, jotka liikkuvat rohkeasti yhteiskunnan eri alueilla. Naiset ilmaisevat vastarintaa ja kääntävät päälaelleen sukupuoleen liitettyjä stereotypioita olematta tunnekylmiä. Sanoitusten naishahmot ovat pikemminkin selviytyjiä ja oman tiensä kulkijoita kuin ahdistaviin olosuhteisiin sopeutujia. Vilkkumaa kuvaa sanoituksissaan suomalaista naista voimakastahtoisena, mutta myös inhimillisenä ja tunteikkaana yksilönä. Huomattavaa on kehityskaari Vilkkumaan varhaisemman ja uudemman tuotannon välillä. Uudemmalle tuotannolle on ominaista sanoitusten naiskuvien monipuolistuminen ja päämäärätietoisten naiseuden representaatioiden yleistyminen
Asiasanat:representaatio, kronotooppi, naiskuva, sukupuoli, feministinen, rocklyriikka