Tuotekohtaisen kustannuslaskennan kehittäminen kustannustoiminnan kontekstissa: Tapaus Keski-Uusimaa Oy
OJANEN, SANNA (2005)
OJANEN, SANNA
2005
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15000
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15000
Tiivistelmä
Hakutermit:
tuotekohtainen kustannuslaskenta, kontingenssiteoria, konteksti, tilannetekijät, kustannustoiminta
Tutkielman aihealueena on tuotekohtainen kustannuslaskenta kohdeyrityksen kontekstissa. Tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen tarpeisiin ja toimintaympäristöön soveltuva tuotekohtainen kustannuslaskelma. Kohdeyrityksenä oli kustannus- ja painotoimintaa harjoittava Keski-Uusimaa Oy. Tutkielman teoreettisena taustana käytettiin kontingenssiteoriaa ja kustannuslaskennan doktriinia. Tutkielma on luonteeltaan konstruktiivinen. Aineisto muodostui tieteellisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta sekä kohdeyrityksessä tehdyistä johdon teemahaastatteluista.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin ensin kontingenssiteoriaa. Tieteellisessä kirjallisuudessa vahvan aseman saaneita tilannetekijäluokkia oli neljä: teknologia, organisaation rakenne, ympäristö ja strategia. Aikaisempien tutkimusten tulokset ja kustannustoiminnan tilanne hahmotettiin niiden kautta. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös kustannuslaskennan doktriinia tuotekohtaisen kustannuslaskelman toteutuksen selkiyttämiseksi. Empiirinen osuus rakentuu kohdeyrityksen kontekstin ja laskelmalle asetettujen tavoitteiden selvittämisestä sekä tuotekohtaisen kustannuslaskelman kehittämisestä.
Kohdeyrityksen kontekstissa vahvasti vaikuttavina tilannetekijöinä olivat yrityksen kilpailutilanne ja kasvustrategia. Niiden vaikutuksesta yrityksessä on tarvetta tuottojen ja kustannusten ennustamiselle ja seurannalle. Yrityksen rakenteeseen on vaikuttanut tuotteiden valmistusprosessi ja asiakaskunnan jakautuminen kahteen ryhmään. Rakenne ja teknologinen tilanne ovat vaikuttaneet siihen, miten tuottoja ja kustannuksia rekisteröidään kohdeyrityksen laskentatoimen järjestelmässä ja mitkä olivat tuotekohtaisen kustannuslaskelman toteuttamiskelpoiset vaihtoehdot.
Kehitetyssä kustannuslaskelmassa kohdistettiin kaksi suurta kustannusryhmää, painatus- ja jakelukustannukset, aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Tällöin painatuskustannuksia, jotka ovat tärkeä jokapäiväinen kustannusvaikutuksen kohde, voidaan ennustaa tarkasti. Muut kustannukset mukaan lukien kolmas suuri kustannusryhmä, palkat, kohdistettiin tasaisesti kaikille ilmestyville numeroille. Tältä osin arvioitiin kustannus-hyötysuhde määrääväksi tekijäksi kohdistuksesta päätettäessä. Keski-Uusimaan johto aikoo ottaa tuotekohtaisen kustannuslaskelman käyttöön syksyn 2005 aikana. Laskelma laajennetaan myös muiden konserniyhtiöiden käyttöön.
tuotekohtainen kustannuslaskenta, kontingenssiteoria, konteksti, tilannetekijät, kustannustoiminta
Tutkielman aihealueena on tuotekohtainen kustannuslaskenta kohdeyrityksen kontekstissa. Tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen tarpeisiin ja toimintaympäristöön soveltuva tuotekohtainen kustannuslaskelma. Kohdeyrityksenä oli kustannus- ja painotoimintaa harjoittava Keski-Uusimaa Oy. Tutkielman teoreettisena taustana käytettiin kontingenssiteoriaa ja kustannuslaskennan doktriinia. Tutkielma on luonteeltaan konstruktiivinen. Aineisto muodostui tieteellisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta sekä kohdeyrityksessä tehdyistä johdon teemahaastatteluista.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin ensin kontingenssiteoriaa. Tieteellisessä kirjallisuudessa vahvan aseman saaneita tilannetekijäluokkia oli neljä: teknologia, organisaation rakenne, ympäristö ja strategia. Aikaisempien tutkimusten tulokset ja kustannustoiminnan tilanne hahmotettiin niiden kautta. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös kustannuslaskennan doktriinia tuotekohtaisen kustannuslaskelman toteutuksen selkiyttämiseksi. Empiirinen osuus rakentuu kohdeyrityksen kontekstin ja laskelmalle asetettujen tavoitteiden selvittämisestä sekä tuotekohtaisen kustannuslaskelman kehittämisestä.
Kohdeyrityksen kontekstissa vahvasti vaikuttavina tilannetekijöinä olivat yrityksen kilpailutilanne ja kasvustrategia. Niiden vaikutuksesta yrityksessä on tarvetta tuottojen ja kustannusten ennustamiselle ja seurannalle. Yrityksen rakenteeseen on vaikuttanut tuotteiden valmistusprosessi ja asiakaskunnan jakautuminen kahteen ryhmään. Rakenne ja teknologinen tilanne ovat vaikuttaneet siihen, miten tuottoja ja kustannuksia rekisteröidään kohdeyrityksen laskentatoimen järjestelmässä ja mitkä olivat tuotekohtaisen kustannuslaskelman toteuttamiskelpoiset vaihtoehdot.
Kehitetyssä kustannuslaskelmassa kohdistettiin kaksi suurta kustannusryhmää, painatus- ja jakelukustannukset, aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Tällöin painatuskustannuksia, jotka ovat tärkeä jokapäiväinen kustannusvaikutuksen kohde, voidaan ennustaa tarkasti. Muut kustannukset mukaan lukien kolmas suuri kustannusryhmä, palkat, kohdistettiin tasaisesti kaikille ilmestyville numeroille. Tältä osin arvioitiin kustannus-hyötysuhde määrääväksi tekijäksi kohdistuksesta päätettäessä. Keski-Uusimaan johto aikoo ottaa tuotekohtaisen kustannuslaskelman käyttöön syksyn 2005 aikana. Laskelma laajennetaan myös muiden konserniyhtiöiden käyttöön.