Olipa kerran oikea ja väärä : tutkimus satujen moraaliopetuksista
MÄKINEN, ANNA-LEENA (2005)
MÄKINEN, ANNA-LEENA
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14998
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14998
Tiivistelmä
Hakutermit:
sadut, moraalikasvatus, Kohlbergin moraaliteoria
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia moraaliopetuksia sadut sisältävät ja miten kasvattajat kokevat satujen merkityksen lapsen moraaliseen toimintaan. Tut-kimusosa koostuu kahdesta kvalitatiivisesta tutkimusaineistosta ja niiden analyyseista. Ensimmäisessä aineistossa tein juonianalyysit yhdeksästä sadusta ja kartoitin saduissa esiintyviä moraaliopetuksia sekä opetusten sisältymistä juonen rakenteessa. Toinen aineisto koostui kyselystä, johon vastasi 21 kasvattajaa. Näistä 11 oli luokanopettajia ja 10 lastentarhanopettajia. Kyselyn avulla pyrin selvittämään, minkälaisia moraaliopetuk-sia kasvattajat löytävät saduista ja miten moraaliopetukset voivat heidän mielestään vaikuttaa lapsen moraaliseen toimintaan, sekä miten sadut ovat tukeneet kasvattajaa moraalikasvatusprosessissa. Kyselyaineiston analyysimenetelmänä käytin Amedeo Giorgin kehittämää fenomenologisen psykologian metodia.
Saduista löytyi mm. auttamiseen, luonnon kunnioittamiseen, erilaisuuden hyväksymi-seen, ystävällisyyteen ja hyviin tapoihin liittyviä moraaliopetuksia. Opetukset voivat esiintyä saduissa juonellisella, tilanteellisella ja teemallisella tavalla. Kasvattajien mu-kaan satujen moraaliopetukset voivat vaikuttaa lapsen moraaliseen toimintaan monella positiivisella tavalla ja lapsi on hyvin aktiivinen satujen analysoija. Kasvattajat kokivat myös, että saduilla on tärkeä merkitys heidän moraalikasvatustyöhön. Satujen avulla moraalin opetus käytännössä on helpompaa.
sadut, moraalikasvatus, Kohlbergin moraaliteoria
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia moraaliopetuksia sadut sisältävät ja miten kasvattajat kokevat satujen merkityksen lapsen moraaliseen toimintaan. Tut-kimusosa koostuu kahdesta kvalitatiivisesta tutkimusaineistosta ja niiden analyyseista. Ensimmäisessä aineistossa tein juonianalyysit yhdeksästä sadusta ja kartoitin saduissa esiintyviä moraaliopetuksia sekä opetusten sisältymistä juonen rakenteessa. Toinen aineisto koostui kyselystä, johon vastasi 21 kasvattajaa. Näistä 11 oli luokanopettajia ja 10 lastentarhanopettajia. Kyselyn avulla pyrin selvittämään, minkälaisia moraaliopetuk-sia kasvattajat löytävät saduista ja miten moraaliopetukset voivat heidän mielestään vaikuttaa lapsen moraaliseen toimintaan, sekä miten sadut ovat tukeneet kasvattajaa moraalikasvatusprosessissa. Kyselyaineiston analyysimenetelmänä käytin Amedeo Giorgin kehittämää fenomenologisen psykologian metodia.
Saduista löytyi mm. auttamiseen, luonnon kunnioittamiseen, erilaisuuden hyväksymi-seen, ystävällisyyteen ja hyviin tapoihin liittyviä moraaliopetuksia. Opetukset voivat esiintyä saduissa juonellisella, tilanteellisella ja teemallisella tavalla. Kasvattajien mu-kaan satujen moraaliopetukset voivat vaikuttaa lapsen moraaliseen toimintaan monella positiivisella tavalla ja lapsi on hyvin aktiivinen satujen analysoija. Kasvattajat kokivat myös, että saduilla on tärkeä merkitys heidän moraalikasvatustyöhön. Satujen avulla moraalin opetus käytännössä on helpompaa.