Representing British Working Class at the Turn of the New Millennium: A Study of The Royle Family
ALA-KUTSI, HENNA-RIIKKA (2005)
ALA-KUTSI, HENNA-RIIKKA
2005
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14993
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14993
Tiivistelmä
Hakutermit:
työväenluokka, representaatio, tilannekomedia, Sohvanvaltaajat, The Royle Family
Tässä Pro Gradu tutkielmassani tutkin työväenluokan representaatioita brittiläisessä komediasarjassa The Royle Family (suom. Sohvanvaltaajat, 19982000), joka nimensä mukaisesti kertoo manchesterilaisesta Roylen perheestä. Sarjan suomenkielinen nimi juontunee siitä, että Roylen perhe todellakin suurimmaksi osaksi istuu olohuoneensa sohvalla, kommentoiden televisio-ohjelmien lomassa sekä itse ohjelmia että elämänmenoa.
Aluksi selvitän mitä tarkoitan käsitteillä työväenluokka sekä representaatio. Sen jälkeen tarkastelen yleisesti representaatioita, joita työväenluokasta on esitetty. Esimerkkini ovat lähinnä television komediasarjoista, kuuluuhan The Royle Familykin samaan genreen. Työväenluokka on usein esitetty hyvin negatiivisten kuvien kautta: heidät on representoitu mm. lihavina, likaisina, tyylittöminä, räävittöminä, tyhminä, vanhanaikaisina sekä passiivisina.
Kolmannessa luvussa tarkastelen tilannekomedioiden historiaa Britanniassa. Keskityn erityisesti komediasarjoihin joissa on työväenluokkaisia hahmoja selvittääkseni kontekstin, johon The Royle Family historiallisesti sijoittuu. 1960-luku sekä 1970-luvun alkupuoli olivat komediasarjojen kulta-aikaa Britanniassa, ja monet komediasarjat sisälsivät myös työväenluokkaan kuuluvia hahmoja. Koska 1980-luvulla tehtiin vain muutama työväenluokkaan sijoitettu komediasarja, eikä 1990-luvun alkupuolella yhtäkään, oli The Royle Family alkaessaan vuonna 1998 melkoinen outolintu.
Neljännessä luvussa otan aikaisemmin esittelemäni teoriat käytäntöön, ja analysoin sarjassa esiintyviä työväenluokan representaatioita. Vaikka The Royle Familyn tekijät sekä ainakin osa näyttelijöistä ovat taustaltaan työväenluokkaisia, sarja toisintaa monia negatiivisia representaatioita. Sarja ei kuitenkaan luo täysin mustavalkoista kuvaa työväenluokasta niin kuin monet aiemmat sarjat. Sarja sisältää myös paljon yhteiskuntakriittistä kommentointia, ja keskiluokka esitetään hyvin mahtailevana ja tärkeilevänä. Näin ollen työväenluokasta jää melko positiivinen kuva.
Tutkielman viidennessä luvussa tarkastelen vielä ilmiötä, joka on mielestäni hyvin näkyvä vuosituhannen vaihteen Britanniassa. Työväenluokasta on nimittäin tullut jossain määrin muodikas ja haluttu, kun aikaisemmin se oli pikemminkin hyljeksitty ja haukuttu. Ilmiö näkyy esimerkiksi muodin maailmassa, sekä tutkimuksissa, joissa jopa 68% vastaajista tunsi olevansa työväenluokkainen vaikka taloudellisin ja ammatillisin kriteerein suuri osa heistä laskettaisiin kuuluvaksi keskiluokkaan. Keskiluokkaan kuuluminen koetaan yksinkertaisesti tylsäksi ja yllätyksettömäksi. Ilmiöön löytyy monia syitä, mm. poliittiset ja taloudelliset muutokset Britannian yhteiskunnassa, nostalgian nälkä sekä tietenkin inspiroivat televisiosarjat kuten The Royle Family, joka kuvaa työväenluokkaista perhettä mutkattomasti.
työväenluokka, representaatio, tilannekomedia, Sohvanvaltaajat, The Royle Family
Tässä Pro Gradu tutkielmassani tutkin työväenluokan representaatioita brittiläisessä komediasarjassa The Royle Family (suom. Sohvanvaltaajat, 19982000), joka nimensä mukaisesti kertoo manchesterilaisesta Roylen perheestä. Sarjan suomenkielinen nimi juontunee siitä, että Roylen perhe todellakin suurimmaksi osaksi istuu olohuoneensa sohvalla, kommentoiden televisio-ohjelmien lomassa sekä itse ohjelmia että elämänmenoa.
Aluksi selvitän mitä tarkoitan käsitteillä työväenluokka sekä representaatio. Sen jälkeen tarkastelen yleisesti representaatioita, joita työväenluokasta on esitetty. Esimerkkini ovat lähinnä television komediasarjoista, kuuluuhan The Royle Familykin samaan genreen. Työväenluokka on usein esitetty hyvin negatiivisten kuvien kautta: heidät on representoitu mm. lihavina, likaisina, tyylittöminä, räävittöminä, tyhminä, vanhanaikaisina sekä passiivisina.
Kolmannessa luvussa tarkastelen tilannekomedioiden historiaa Britanniassa. Keskityn erityisesti komediasarjoihin joissa on työväenluokkaisia hahmoja selvittääkseni kontekstin, johon The Royle Family historiallisesti sijoittuu. 1960-luku sekä 1970-luvun alkupuoli olivat komediasarjojen kulta-aikaa Britanniassa, ja monet komediasarjat sisälsivät myös työväenluokkaan kuuluvia hahmoja. Koska 1980-luvulla tehtiin vain muutama työväenluokkaan sijoitettu komediasarja, eikä 1990-luvun alkupuolella yhtäkään, oli The Royle Family alkaessaan vuonna 1998 melkoinen outolintu.
Neljännessä luvussa otan aikaisemmin esittelemäni teoriat käytäntöön, ja analysoin sarjassa esiintyviä työväenluokan representaatioita. Vaikka The Royle Familyn tekijät sekä ainakin osa näyttelijöistä ovat taustaltaan työväenluokkaisia, sarja toisintaa monia negatiivisia representaatioita. Sarja ei kuitenkaan luo täysin mustavalkoista kuvaa työväenluokasta niin kuin monet aiemmat sarjat. Sarja sisältää myös paljon yhteiskuntakriittistä kommentointia, ja keskiluokka esitetään hyvin mahtailevana ja tärkeilevänä. Näin ollen työväenluokasta jää melko positiivinen kuva.
Tutkielman viidennessä luvussa tarkastelen vielä ilmiötä, joka on mielestäni hyvin näkyvä vuosituhannen vaihteen Britanniassa. Työväenluokasta on nimittäin tullut jossain määrin muodikas ja haluttu, kun aikaisemmin se oli pikemminkin hyljeksitty ja haukuttu. Ilmiö näkyy esimerkiksi muodin maailmassa, sekä tutkimuksissa, joissa jopa 68% vastaajista tunsi olevansa työväenluokkainen vaikka taloudellisin ja ammatillisin kriteerein suuri osa heistä laskettaisiin kuuluvaksi keskiluokkaan. Keskiluokkaan kuuluminen koetaan yksinkertaisesti tylsäksi ja yllätyksettömäksi. Ilmiöön löytyy monia syitä, mm. poliittiset ja taloudelliset muutokset Britannian yhteiskunnassa, nostalgian nälkä sekä tietenkin inspiroivat televisiosarjat kuten The Royle Family, joka kuvaa työväenluokkaista perhettä mutkattomasti.