Tampereen teknillisen yliopiston intranet Tutka muutoksia sisäisessä viestinnässä
KIISKINEN, EEVA (2005)
KIISKINEN, EEVA
2005
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14958
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14958
Tiivistelmä
Hakutermit:
yhteisöviestintä, intranet, organisaatio, sisäinen viestintä
Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) intranetin Tutkan aikaansaamia muutoksia organisaation sisäisessä viestinnässä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia käsityksiä TTY:n henkilöstöllä on viestinnästä ja tiedonkulusta sekä työnkuvan mahdollisesta muutoksesta Tutkan tulon jälkeen. Lisäksi selvitettiin, minkälaista on TTY:n henkilöstön viestintätyytyväisyys ja sitoutuminen viestintävälineen käyttöön. Myös henkilöstön sitoutuneisuutta ja tyytyväisyyttä sisäiseen viestintään ja koko organisaatioon selvitettiin. TTY:n sisäisen viestinnän tilanteesta sekä verkkoviestinnän roolista pyrittiin saamaan kattava kuva.
Tutkielma liittyy uusmediatutkimuksen piiriin, sillä tutkimuksen käsittelyn kohteena on Internet-teknologiaa hyödyntävä intranet. Tutkimus kuuluu myös yhteisöviestinnän kenttään. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja haastattelua. Yhtä lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina.
TTY:n henkilöstön käsitykset viestinnästä olivat yhtenäisiä. Niiden mukaan viestintä on tiedonkulkua, viestien välittämistä ja vuorovaikutusta. Työnkuva oli Tutkan tulon jälkeen muuttunut niillä, joilla on päivitysvastuulla omia sivuja. Tiedonkulkuun ja viestintään oltiin pääosin tyytyväisiä. Tutkan käyttö TTY:llä on ollut kasvussa sen alkuvuosista saakka. Nyt kävijämäärät ovat jo hieman tasaantuneet. Tutkan koetaan vaikuttaneen sisäiseen viestintään ja muutokset koetaan pääosin myönteisinä: tiedonkulun nopeutumisena ja helpottumisena. Kielteisiä mainintoja Tutkan toiminnasta saivat viestinnän työläys ja päällekkäisyys.
Tietoa on tarjolla Tutkan ansiosta enemmän kuin aikaisemmin. Viestintä on myös nopeutunut. Tutka sai kuitenkin viestintävälineenä vielä joitakin moitteita käytettävyydestään, rakenteestaan ja tiedon valtavasta määrästä. Viestintä on Tutkan ansiosta keskittynyt enemmän verkkoon. Sen sijaan Tutka ei ole juurikaan muuttanut ajanhallintaa, viestintäsuhteita työtovereihin tai työn peruslähtökohtia. Haastatellut näkivät työn olevan kokonaisuutena muuttumassa sähköistyvään, monialaisempaan ja kiireisempään suuntaan.
Intranetin sisältöjen tuottaminen on lisännyt päivittäjien työtaakkaa vain vähän. Viestintävälineeseen sitoutuminen vaihteli. Haastatellut olivat kohtalaisen sitoutuneita työhönsä ja organisaatioon. Haastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että TTY:hyn sitoutumisella ja viestintävälineeseen sitoutumisella ei ole merkittävää yhteyttä. Tutkan rooli TTY:n sisäisessä viestinnässä on vahva, ja se tulee tulevaisuudessa kasvamaan.
Tutkimustulosten perusteella perehdytystä ja koulutusta intranetin käyttöön tulisi kehittää. Teknisten taitojen lisäksi verkkokirjoittamisen koulutuksen järjestäminen säännöllisesti saattaisi rohkaista kirjoittajia. Koulutusten avulla asenteiden muokkaaminen ja tietoisuuden lisääminen olisi helpompaa.
yhteisöviestintä, intranet, organisaatio, sisäinen viestintä
Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) intranetin Tutkan aikaansaamia muutoksia organisaation sisäisessä viestinnässä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia käsityksiä TTY:n henkilöstöllä on viestinnästä ja tiedonkulusta sekä työnkuvan mahdollisesta muutoksesta Tutkan tulon jälkeen. Lisäksi selvitettiin, minkälaista on TTY:n henkilöstön viestintätyytyväisyys ja sitoutuminen viestintävälineen käyttöön. Myös henkilöstön sitoutuneisuutta ja tyytyväisyyttä sisäiseen viestintään ja koko organisaatioon selvitettiin. TTY:n sisäisen viestinnän tilanteesta sekä verkkoviestinnän roolista pyrittiin saamaan kattava kuva.
Tutkielma liittyy uusmediatutkimuksen piiriin, sillä tutkimuksen käsittelyn kohteena on Internet-teknologiaa hyödyntävä intranet. Tutkimus kuuluu myös yhteisöviestinnän kenttään. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja haastattelua. Yhtä lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina.
TTY:n henkilöstön käsitykset viestinnästä olivat yhtenäisiä. Niiden mukaan viestintä on tiedonkulkua, viestien välittämistä ja vuorovaikutusta. Työnkuva oli Tutkan tulon jälkeen muuttunut niillä, joilla on päivitysvastuulla omia sivuja. Tiedonkulkuun ja viestintään oltiin pääosin tyytyväisiä. Tutkan käyttö TTY:llä on ollut kasvussa sen alkuvuosista saakka. Nyt kävijämäärät ovat jo hieman tasaantuneet. Tutkan koetaan vaikuttaneen sisäiseen viestintään ja muutokset koetaan pääosin myönteisinä: tiedonkulun nopeutumisena ja helpottumisena. Kielteisiä mainintoja Tutkan toiminnasta saivat viestinnän työläys ja päällekkäisyys.
Tietoa on tarjolla Tutkan ansiosta enemmän kuin aikaisemmin. Viestintä on myös nopeutunut. Tutka sai kuitenkin viestintävälineenä vielä joitakin moitteita käytettävyydestään, rakenteestaan ja tiedon valtavasta määrästä. Viestintä on Tutkan ansiosta keskittynyt enemmän verkkoon. Sen sijaan Tutka ei ole juurikaan muuttanut ajanhallintaa, viestintäsuhteita työtovereihin tai työn peruslähtökohtia. Haastatellut näkivät työn olevan kokonaisuutena muuttumassa sähköistyvään, monialaisempaan ja kiireisempään suuntaan.
Intranetin sisältöjen tuottaminen on lisännyt päivittäjien työtaakkaa vain vähän. Viestintävälineeseen sitoutuminen vaihteli. Haastatellut olivat kohtalaisen sitoutuneita työhönsä ja organisaatioon. Haastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että TTY:hyn sitoutumisella ja viestintävälineeseen sitoutumisella ei ole merkittävää yhteyttä. Tutkan rooli TTY:n sisäisessä viestinnässä on vahva, ja se tulee tulevaisuudessa kasvamaan.
Tutkimustulosten perusteella perehdytystä ja koulutusta intranetin käyttöön tulisi kehittää. Teknisten taitojen lisäksi verkkokirjoittamisen koulutuksen järjestäminen säännöllisesti saattaisi rohkaista kirjoittajia. Koulutusten avulla asenteiden muokkaaminen ja tietoisuuden lisääminen olisi helpompaa.