Miksi opinnot jäivät? Tutkimus keskeytymisen syistä Turun ammattikorkeakoulussa palvelun tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa
SUUTARI, PIA (2005)
SUUTARI, PIA
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14871
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14871
Tiivistelmä
Hakutermit:
keskeyttäminen, ammattikorkeakoulu, marata- ja vaatetusala, elämäntilanne
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miksi Turun ammattikorkeakoulun palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa opintonsa keskeyttäneiden opiskelijoiden määrä on suuri. Tutkimuksen avulla yritetään myös etsiä keinoja keskeytymisen vähentämiseksi.
Tutkimuksen kohteena olevassa koulutusohjelmassa on vuodesta 1996 lähtien koulutettu sekä marata-alan (matkailu-, ravitsemis- ja talousala) sekä vaatetusalan opiskelijoita. Tutkimuksen aineisto kerättiin koulutusohjelmassa opintonsa lopullisesti keskeyttäneistä opiskelijoista, joiden opinnot olivat alkaneet vuosina 19962000 (N = 178). Tutkimuksessa huomioitiin sekä päivä- että iltaopiskelijat, mutta kumpaakin ryhmää tutkittiin pääosin erikseen, sillä keskeyttämiseen liittyvät tekijät olivat erilaisia.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla menetelmillä. Aineistona käytettiin keskeyttäneille opiskelijoille lähetettyä kyselyä, joka käsiteltiin tilastollisesti (prosenttijakaumat, painotettu keskiarvo ja ristiintaulukointi). Kyselyyn vastasi 53 opiskelijaa. Taustamuuttujina käytettiin pääosin koulutusalaa, opiskelijatyyppiä (päivä- tai iltaopiskelija) sekä keskeyttämisen ajankohtaa eli opintoviikkomäärää.
Aiempien tutkimusten mukaan keskeyttämispäätökset syntyvät useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta, eikä ammattikorkeakoulun ole yleensä mahdollista vaikuttaa kuin koulusta johtuviin keskeytymisiin. Jotta opiskelijasta johtuvien syiden takana olevia tekijöitä ymmärrettäisiin paremmin, tutkimuksessa perehdyttiin opiskelijoiden elämäntilanteeseen teorian pohjalta.
Päiväopiskelijoiden keskeytymiset johtuivat vastaajien mielestä ensisijaisesti koulusta (yli 50 prosenttia vastaajista). Heidän kohdallaan tutkimuksen suurimmiksi keskeytyssyiksi ilmenivät pettyminen opetukseen ja opetusjärjestelyihin. Iltaopiskelijoilla taas elä¬mäntilanteeseen liittyvät tekijät havaittiin merkittäviksi, sillä peräti yli 70 prosenttia vastaajista katsoi keskeytyksen johtuvan ensisijaisesti henkilökohtaisista syistä. Tutkimuksen perusteella ajan puute ja henkilökohtaiset syyt vaikuttivat eniten iltaopiskelijoiden keskeyttämiseen.
Aineiston analysoinnin pohjalta keskeyttämistä voitaisiin ehkäistä opetukseen ja opintojen ohjaamiseen liittyviä tekijöitä kehittämällä sekä opinnoista todellisen kuvan antavalla mainonnalla. Lisäksi ammattikorkeakoulututkinnon parempi tunnettavuus työelämässä sekä valmistuneiden opiskelijoiden parempi sijoittuminen koulutustaan vastaaviin tehtäviin nostaisivat tutkinnon arvostusta suhteessa yliopistotutkintoihin.
keskeyttäminen, ammattikorkeakoulu, marata- ja vaatetusala, elämäntilanne
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miksi Turun ammattikorkeakoulun palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa opintonsa keskeyttäneiden opiskelijoiden määrä on suuri. Tutkimuksen avulla yritetään myös etsiä keinoja keskeytymisen vähentämiseksi.
Tutkimuksen kohteena olevassa koulutusohjelmassa on vuodesta 1996 lähtien koulutettu sekä marata-alan (matkailu-, ravitsemis- ja talousala) sekä vaatetusalan opiskelijoita. Tutkimuksen aineisto kerättiin koulutusohjelmassa opintonsa lopullisesti keskeyttäneistä opiskelijoista, joiden opinnot olivat alkaneet vuosina 19962000 (N = 178). Tutkimuksessa huomioitiin sekä päivä- että iltaopiskelijat, mutta kumpaakin ryhmää tutkittiin pääosin erikseen, sillä keskeyttämiseen liittyvät tekijät olivat erilaisia.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla menetelmillä. Aineistona käytettiin keskeyttäneille opiskelijoille lähetettyä kyselyä, joka käsiteltiin tilastollisesti (prosenttijakaumat, painotettu keskiarvo ja ristiintaulukointi). Kyselyyn vastasi 53 opiskelijaa. Taustamuuttujina käytettiin pääosin koulutusalaa, opiskelijatyyppiä (päivä- tai iltaopiskelija) sekä keskeyttämisen ajankohtaa eli opintoviikkomäärää.
Aiempien tutkimusten mukaan keskeyttämispäätökset syntyvät useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta, eikä ammattikorkeakoulun ole yleensä mahdollista vaikuttaa kuin koulusta johtuviin keskeytymisiin. Jotta opiskelijasta johtuvien syiden takana olevia tekijöitä ymmärrettäisiin paremmin, tutkimuksessa perehdyttiin opiskelijoiden elämäntilanteeseen teorian pohjalta.
Päiväopiskelijoiden keskeytymiset johtuivat vastaajien mielestä ensisijaisesti koulusta (yli 50 prosenttia vastaajista). Heidän kohdallaan tutkimuksen suurimmiksi keskeytyssyiksi ilmenivät pettyminen opetukseen ja opetusjärjestelyihin. Iltaopiskelijoilla taas elä¬mäntilanteeseen liittyvät tekijät havaittiin merkittäviksi, sillä peräti yli 70 prosenttia vastaajista katsoi keskeytyksen johtuvan ensisijaisesti henkilökohtaisista syistä. Tutkimuksen perusteella ajan puute ja henkilökohtaiset syyt vaikuttivat eniten iltaopiskelijoiden keskeyttämiseen.
Aineiston analysoinnin pohjalta keskeyttämistä voitaisiin ehkäistä opetukseen ja opintojen ohjaamiseen liittyviä tekijöitä kehittämällä sekä opinnoista todellisen kuvan antavalla mainonnalla. Lisäksi ammattikorkeakoulututkinnon parempi tunnettavuus työelämässä sekä valmistuneiden opiskelijoiden parempi sijoittuminen koulutustaan vastaaviin tehtäviin nostaisivat tutkinnon arvostusta suhteessa yliopistotutkintoihin.