Kouluintegraation toteutuminen Tampereen Raholan koulussa oppilaiden ja opetushenkilökunnan kokemana
MAULA, JANNA (2005)
MAULA, JANNA
2005
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14762
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14762
Tiivistelmä
Vammaiset henkilöt ovat Suomen lain mukaan yhteiskunnan täysivaltaisia jäseniä. Tämän ajatuksen toteutuminen edellyttää, että vammattomien ja vammaisten integraatio toimii mahdollisimman hyvin sen kaikilla tasoilla. Tässä työssä pyrin selvittämään integraation toimivuutta koulussa sekä sitä, miten se näkyy päivittäisessä koulutyöskentelyssä. Tutkimuskysymyksinä oli: Miten toimii koulujen fyysinen integraatio? Miten koulujen toiminnallinen integraatio on toteutunut? Miten näkyy oppilaiden sosiaalinen integraatio? Miten näkyy integraation tuoma muutos integraatioajatteluun? Tutkimus on kuvaileva ja se toteutettiin kahdessa fyysisesti samoissa tiloissa toimivassa koulussa. Kouluista toinen on harjaantumiskoulu ja toinen yleisopetusta antava ala-aste. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkein ja henkilökohtaisin haastatteluin. Tutkimukseen osallistui 30 satunnaisesti valittua 10 -12 -vuotiasta ala-asteen oppilasta ja 15 opettajien kykyarvion mukaan valittua kehitysvammaista oppilasta harjaantumiskoulusta sekä koko opetustyöhön osallistuva henkilökunta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 75 henkilöä.
Tutkimuksessa mukana olleissa kouluissa on integraatio toteutunut ja toimi melko hyvin, mutta täysin ongelmatonta se ei ollut. Toteutettu integraatio on tuonut mukanaan joitakin arkipäivän ongelmia. Opetushenkilökunta kärsi ajan puutteesta ja byrokratian lisääntymisestä. Joitakin ala-asteen oppilaita häiritsi hiukan älyllisesti kehitysvammaisten äänekkyys, kova halu tutustua sekä suuri läheisyyden kaipuu. Mutta pääosin integraatioon suhtauduttiin erittäin myönteisesti. Koulujen tavoitteena onkin kaikille yhteinen koulu ja pyrkimys täydelliseen integraatioon ja inkluusioon.
Asiasanat: koulu, integraatio, kehitysvammaisuus
Tutkimuksessa mukana olleissa kouluissa on integraatio toteutunut ja toimi melko hyvin, mutta täysin ongelmatonta se ei ollut. Toteutettu integraatio on tuonut mukanaan joitakin arkipäivän ongelmia. Opetushenkilökunta kärsi ajan puutteesta ja byrokratian lisääntymisestä. Joitakin ala-asteen oppilaita häiritsi hiukan älyllisesti kehitysvammaisten äänekkyys, kova halu tutustua sekä suuri läheisyyden kaipuu. Mutta pääosin integraatioon suhtauduttiin erittäin myönteisesti. Koulujen tavoitteena onkin kaikille yhteinen koulu ja pyrkimys täydelliseen integraatioon ja inkluusioon.
Asiasanat: koulu, integraatio, kehitysvammaisuus