Ruutuvihkosta näyttöpäätteelle vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä viestinnästä siirryttäessä perinteisestä reissuvihkosta Sähköiseen Reissuvihkoon
LEHTONEN, KATJA; KYLKILAHTI, MARIANNE (2005)
LEHTONEN, KATJA
KYLKILAHTI, MARIANNE
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14759
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14759
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä viestinnästä siirryttäessä perinteisestä reissuvihkosta uuteen Sähköiseen Reissuvihkoon. Sähköinen Reissuvihko on Hämeen tietotekniikkakeskus Oy:n kodin ja koulun välille kehittämä sähköinen viestintäjärjestelmä. Tutkimuksessamme vanhempien kokemuksia lähestytään kolmesta näkökulmasta: perinteinen ja Sähköinen Reissuvihko viestiminä, kodin ja koulun yhteydenpito sekä vanhempien kokemukset Sähköisestä Reissuvihkosta.
Tutkimuksemme suoritettiin kvalitatiivisella metodilla. Tutkimuksemme kohdejoukkona olivat kolmen hämeenlinnalaisen luokan vanhemmat ja opettajat. Tutkimus suoritettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin syksyllä 2004, kun luokat olivat ottamassa Sähköistä Reissuvihkoa käyttöönsä. Tuolloin lähetimme avoimen kyselyn kaikille luokkien vanhemmille. Lisäksi teemahaastattelimme luokkien opettajia. Toisessa vaiheessa, keväällä 2005, lähestyimme vanhempia uudelleen. Tällöin lähetimme erilliset avoimet kyselyt vanhemmille, jotka käyttivät Sähköistä Reissuvihkoa ja vanhemmille, jotka eivät käyttäneet Sähköistä Reissuvihkoa. Haastattelimme myös luokkien opettajia uudelleen.
Analyysivaiheessa nostimme aineistosta esiin teemoja, joiden kautta esitämme tutkimuksemme johtopäätökset. Näiden teemojen sisälle olemme yhdistäneet tutkimusongelmien pääaihealueet. Sähköisessä Reissuvihkossa viestin kulku ja viestin muoto poikkeavat perinteisestä reissuvihkosta. Vanhempien suhtautuminen sähköiseen viestintään yleensä näkyy eroina suhtautumisessa Sähköisen Reissuvihkon käyttöön. Vanhempien suurimmat ennakkoluulot kohdistuivat lapsen aseman heikkenemiseen viestin välittäjänä, mutta lyhyehkön käytön jälkeen vanhemmat eivät enää tuoneet tätä asiaa esille. Sähköinen Reissuvihko ei muuttanut ratkaisevasti kodin ja koulun viestinnän määrää tai laatua, mutta se helpotti erityisesti koulun ja luokkien yhteisten tiedotteiden välittämistä koteihin. Sähköinen Reissuvihko on tullut yhdeksi viestintäkanavaksi muiden rinnalle tukemaan kodin ja koulun välistä yhteydenpitoa.
Avainsanat: koti, koulu, yhteistyö, viestintä, sähköinen viestintä, reissuvihko, sähköinen reissuvihko
Tutkimuksemme suoritettiin kvalitatiivisella metodilla. Tutkimuksemme kohdejoukkona olivat kolmen hämeenlinnalaisen luokan vanhemmat ja opettajat. Tutkimus suoritettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin syksyllä 2004, kun luokat olivat ottamassa Sähköistä Reissuvihkoa käyttöönsä. Tuolloin lähetimme avoimen kyselyn kaikille luokkien vanhemmille. Lisäksi teemahaastattelimme luokkien opettajia. Toisessa vaiheessa, keväällä 2005, lähestyimme vanhempia uudelleen. Tällöin lähetimme erilliset avoimet kyselyt vanhemmille, jotka käyttivät Sähköistä Reissuvihkoa ja vanhemmille, jotka eivät käyttäneet Sähköistä Reissuvihkoa. Haastattelimme myös luokkien opettajia uudelleen.
Analyysivaiheessa nostimme aineistosta esiin teemoja, joiden kautta esitämme tutkimuksemme johtopäätökset. Näiden teemojen sisälle olemme yhdistäneet tutkimusongelmien pääaihealueet. Sähköisessä Reissuvihkossa viestin kulku ja viestin muoto poikkeavat perinteisestä reissuvihkosta. Vanhempien suhtautuminen sähköiseen viestintään yleensä näkyy eroina suhtautumisessa Sähköisen Reissuvihkon käyttöön. Vanhempien suurimmat ennakkoluulot kohdistuivat lapsen aseman heikkenemiseen viestin välittäjänä, mutta lyhyehkön käytön jälkeen vanhemmat eivät enää tuoneet tätä asiaa esille. Sähköinen Reissuvihko ei muuttanut ratkaisevasti kodin ja koulun viestinnän määrää tai laatua, mutta se helpotti erityisesti koulun ja luokkien yhteisten tiedotteiden välittämistä koteihin. Sähköinen Reissuvihko on tullut yhdeksi viestintäkanavaksi muiden rinnalle tukemaan kodin ja koulun välistä yhteydenpitoa.
Avainsanat: koti, koulu, yhteistyö, viestintä, sähköinen viestintä, reissuvihko, sähköinen reissuvihko