"Perkosen Yrmy, sust ei oikeen tykätty" -Tutkielma oppilaan temperamentista ja persoonallisuudesta koulun arviointikäytänteissä
VIRTANEN, MINNA; MATTILA, PAULA (2005)
VIRTANEN, MINNA
MATTILA, PAULA
2005
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14708
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14708
Tiivistelmä
Hakutermit:
oppilasarviointi, persoona/persoonallisuus, persoonallisuudenpiirteet, temperamenttipiirteet
Oppilaan persoonallisuus on ollut läpi koululaitoksemme historian oppilaasta tehtyjen arviointien fokuksessa. Oppilaiden persoonallisuuden osuus arvioinnissa on monella tapaa kiistanalainen. Nykyisten arviointiohjeistusten mukaan oppilasarvioinnin tulisi olla oppilaan persoonalliset ominaisuudet poissulkevaa. Tätä problematiikkaa lähdimme avaamaan tutkimuksessamme. Tutkimustehtävänämme oli selvittää oppilasarvioinnin ja oppilaan persoonallisuuden, erityisesti temperamenttipiirteiden, välistä problematiikkaa. Tarkemmiksi tutkimusongelmiksi muotoutuivat
1) oppilaan persoonallisuuden suhde oppilasarviointiin työskentelytaitojen näkökulmasta, 2) oppilaan persoonallisuuden suhde oppilasarviointiin kognitiivisen suoriutumisen näkökulmasta ja 3) oppilaan persoonallisuuden suhde oppilasarviointiin kasvatuksen näkökulmasta.
Tutkittavaa ilmiötä olemme lähestyneet kvalitatiivisesti käyttäen tarkempana menetelmänä fenomenografiaa. Aineistoa keräsimme puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavina olivat kolme luokanopettajaa, Opetushallituksen virkamies, psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen ja lääketieteen tohtori Linnea Karlsson, jota haastattelimme sähköpostitse.
Aineiston analyysin tuloksena löysimme kolme erilaista tapaa (kuvauskategoriaa) ymmärtää oppilasarvioinnin ja oppilaan persoonallisuuden välinen suhde. Nimesimme kuvauskategoriat seuraavanalaisesti: K1 Persoonan arviointi, K2 Persoonasta vapaa arviointi ja K3 Varioiva persoonan arviointi. Käsityksen 1 mukaan oppilaan persoona liittyy arviointiin joko piilevästi tai avoimesti. Käsityksen 2 mukaan arvioinnin tulisi kohdistua vain kognitiiviseen osaamiseen ja sulkea oppilaan persoonalliset ominaisuudet sen ulkopuolelle. Käsitys 3 häilyy tilanteesta riippuen käsitteiden 1 ja 2 välillä. Tutkimusprosessin aikana omat käsityksemme oppilasarvioinnin ja oppilaan persoonan kompleksisesta suhteesta syvenivät. On kyse monimutkaisesta verkosta, jonka säikeet ulottuvat yhteiskunnan valtarakenteisiin, arvoihin, normeihin ja asenteisiin.
oppilasarviointi, persoona/persoonallisuus, persoonallisuudenpiirteet, temperamenttipiirteet
Oppilaan persoonallisuus on ollut läpi koululaitoksemme historian oppilaasta tehtyjen arviointien fokuksessa. Oppilaiden persoonallisuuden osuus arvioinnissa on monella tapaa kiistanalainen. Nykyisten arviointiohjeistusten mukaan oppilasarvioinnin tulisi olla oppilaan persoonalliset ominaisuudet poissulkevaa. Tätä problematiikkaa lähdimme avaamaan tutkimuksessamme. Tutkimustehtävänämme oli selvittää oppilasarvioinnin ja oppilaan persoonallisuuden, erityisesti temperamenttipiirteiden, välistä problematiikkaa. Tarkemmiksi tutkimusongelmiksi muotoutuivat
1) oppilaan persoonallisuuden suhde oppilasarviointiin työskentelytaitojen näkökulmasta, 2) oppilaan persoonallisuuden suhde oppilasarviointiin kognitiivisen suoriutumisen näkökulmasta ja 3) oppilaan persoonallisuuden suhde oppilasarviointiin kasvatuksen näkökulmasta.
Tutkittavaa ilmiötä olemme lähestyneet kvalitatiivisesti käyttäen tarkempana menetelmänä fenomenografiaa. Aineistoa keräsimme puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavina olivat kolme luokanopettajaa, Opetushallituksen virkamies, psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen ja lääketieteen tohtori Linnea Karlsson, jota haastattelimme sähköpostitse.
Aineiston analyysin tuloksena löysimme kolme erilaista tapaa (kuvauskategoriaa) ymmärtää oppilasarvioinnin ja oppilaan persoonallisuuden välinen suhde. Nimesimme kuvauskategoriat seuraavanalaisesti: K1 Persoonan arviointi, K2 Persoonasta vapaa arviointi ja K3 Varioiva persoonan arviointi. Käsityksen 1 mukaan oppilaan persoona liittyy arviointiin joko piilevästi tai avoimesti. Käsityksen 2 mukaan arvioinnin tulisi kohdistua vain kognitiiviseen osaamiseen ja sulkea oppilaan persoonalliset ominaisuudet sen ulkopuolelle. Käsitys 3 häilyy tilanteesta riippuen käsitteiden 1 ja 2 välillä. Tutkimusprosessin aikana omat käsityksemme oppilasarvioinnin ja oppilaan persoonan kompleksisesta suhteesta syvenivät. On kyse monimutkaisesta verkosta, jonka säikeet ulottuvat yhteiskunnan valtarakenteisiin, arvoihin, normeihin ja asenteisiin.