Porkkanoita ja palkkioita. Tutkimus palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmistä
PUSSILA, TAPIO (2005)
PUSSILA, TAPIO
2005
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14560
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14560
Tiivistelmä
Hakutermit:
motivaatio, palkitseminen, palkitsemisjärjestelmä, palkka, palkkausjärjestelmä
Tutkielmani tavoitteena on muodostaa kokonaiskuvaa palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmistä kirjallisuuden avulla sekä tämän jälkeen tutkia empiirisesti palkkausta ja palkitsemista tamperelaisissa organisaatioissa. Tutkimusongelmaksi muodostui se, miten suomalainen yritys käyttää ja kehittää palkitsemisjärjestelmää. Alaongelmiksi muodostui se, minkälainen palkitsemisjärjestelmä yrityksellä on, mikä on palkitsemisen rooli yrityksessä sekä minkälaisia paineita palkitsemisjärjestelmän käyttöön ja kehittämiseen kohdistuu.
Tutkimukseni on empiirinen, kuvaileva tapaustutkimus joka pyrkii myös selittämään. Käyttämäni tutkimusote on kvalitatiivinen, tavoitteenani on aineiston teoreettinen edustavuus. Tutkimukseni pohjautuu keväällä 2004 tekemääni esitutkimukseen, jossa tarkastelin informoidun kyselyn avulla neljän Tampereella toimivan organisaation palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmien pääpiirteitä. Esitutkimuksen tulosten pohjalta päädyin tutkimaan tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin Pirkanmaan Osuuskaupan sekä kahden siihen kuuluvan kauppaliikkeen, Sokos Tampereen ja Prisma Tampereen palkitsemisjärjestelmiä. Aineiston keruumenetelminä käytän haastatteluja sekä erilaisia valmiita aineistoja.
Tutkimukseni tuloksista ilmeni, että kohdeorganisaatioissa käytettiin palkitsemista melko monipuolisesti. Tulospalkkiojärjestelmän lisäksi käytettiin erilaisia työryhmätasoisia sekä yksilötasoisia kannustepalkitsemisia. Nämä palkitsemisjärjestelmät luotiin Pirkanmaan Osuuskaupan tasolla, mutta niihin olivat vaikuttamassa myös Sokos Tampere sekä Prisma Tampere. Näiden palkitsemiskeinojen lisäksi Sokos ja Prisma loivat omia, etupäässä ei-taloudellisia palkitsemismenetelmiä. Kaikissa organisaatioissa nähtiin ei-taloudellisen palkitsemisen rooli hyvin tärkeänä ja keskeisenä henkilöstön motivoinnissa, kannustamisessa ja kehittämisessä.
Kohdeorganisaatiot näkivät palkitsemisen laaja-alaisena, koko liiketoimintastrategiaan yhteydessä olevana järjestelmänä. Palkitsemisjärjestelmää kehitettiin vuosittain käytävien yhteisten neuvotteluiden avulla. Neuvotteluissa uudistettiin ja kehitettiin palkitsemisjärjestelmän kriteerejä, palkitsemistasoja sekä palkitsemisen reunaehtoja. Kaikissa kohdeorganisaatioissa oli viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota ei-taloudellisten palkitsemismenetelmien lisäämiseen ja kehittämiseen.
motivaatio, palkitseminen, palkitsemisjärjestelmä, palkka, palkkausjärjestelmä
Tutkielmani tavoitteena on muodostaa kokonaiskuvaa palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmistä kirjallisuuden avulla sekä tämän jälkeen tutkia empiirisesti palkkausta ja palkitsemista tamperelaisissa organisaatioissa. Tutkimusongelmaksi muodostui se, miten suomalainen yritys käyttää ja kehittää palkitsemisjärjestelmää. Alaongelmiksi muodostui se, minkälainen palkitsemisjärjestelmä yrityksellä on, mikä on palkitsemisen rooli yrityksessä sekä minkälaisia paineita palkitsemisjärjestelmän käyttöön ja kehittämiseen kohdistuu.
Tutkimukseni on empiirinen, kuvaileva tapaustutkimus joka pyrkii myös selittämään. Käyttämäni tutkimusote on kvalitatiivinen, tavoitteenani on aineiston teoreettinen edustavuus. Tutkimukseni pohjautuu keväällä 2004 tekemääni esitutkimukseen, jossa tarkastelin informoidun kyselyn avulla neljän Tampereella toimivan organisaation palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmien pääpiirteitä. Esitutkimuksen tulosten pohjalta päädyin tutkimaan tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin Pirkanmaan Osuuskaupan sekä kahden siihen kuuluvan kauppaliikkeen, Sokos Tampereen ja Prisma Tampereen palkitsemisjärjestelmiä. Aineiston keruumenetelminä käytän haastatteluja sekä erilaisia valmiita aineistoja.
Tutkimukseni tuloksista ilmeni, että kohdeorganisaatioissa käytettiin palkitsemista melko monipuolisesti. Tulospalkkiojärjestelmän lisäksi käytettiin erilaisia työryhmätasoisia sekä yksilötasoisia kannustepalkitsemisia. Nämä palkitsemisjärjestelmät luotiin Pirkanmaan Osuuskaupan tasolla, mutta niihin olivat vaikuttamassa myös Sokos Tampere sekä Prisma Tampere. Näiden palkitsemiskeinojen lisäksi Sokos ja Prisma loivat omia, etupäässä ei-taloudellisia palkitsemismenetelmiä. Kaikissa organisaatioissa nähtiin ei-taloudellisen palkitsemisen rooli hyvin tärkeänä ja keskeisenä henkilöstön motivoinnissa, kannustamisessa ja kehittämisessä.
Kohdeorganisaatiot näkivät palkitsemisen laaja-alaisena, koko liiketoimintastrategiaan yhteydessä olevana järjestelmänä. Palkitsemisjärjestelmää kehitettiin vuosittain käytävien yhteisten neuvotteluiden avulla. Neuvotteluissa uudistettiin ja kehitettiin palkitsemisjärjestelmän kriteerejä, palkitsemistasoja sekä palkitsemisen reunaehtoja. Kaikissa kohdeorganisaatioissa oli viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota ei-taloudellisten palkitsemismenetelmien lisäämiseen ja kehittämiseen.