Perehdyttäminen uuteen tietojärjestelmään ja tietotekniikan alkeisiin - miten ihmisiä tulisi kouluttaa, jotta tietojenkäsittelyn edistäminen ja käyttöönotto työpaikoilla ja kodeissa tapahtuisi ihmisen eikä tekniikan ehdoilla.
PAUKKUNEN, MARKETTA (2004)
PAUKKUNEN, MARKETTA
2004
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13217
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13217
Tiivistelmä
Hakutermit: perehdyttäminen, tietojärjestelmä, tietotekniikka
Tutkimuksessa on tarkasteltu problematiikkaa, jota liittyy tietojärjestelmien ja tietotekniikan alkeiden perehdyttämistilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ihmisiä tulisi kouluttaa, jotta tietojenkäsittelyn edistäminen ja käyttöönotto työpaikoilla ja kodeissa tapahtuisi ihmisen eikä tekniikan ehdoilla?
Tutkimus koostuu laajasta teoreettisesta tarkastelusta ja kolmesta erillisestä tapauksesta, joissa on ihmisiä perehdytetty tietojärjestelmiin tai tietotekniikan alkeisiin. Teoreettisessa tarkastelussa luon katsauksen aikuisten oppimiseen ja opettamiseen, ihmisen ja tekniikan väliseen suhteeseen sekä kirjallisuudesta löytämiini tietojärjestelmäkoulutuksen erityispiirteisiin. Ensimmäinen tapaus koostuu havainnoista, joita olen tehnyt ollessani itse opettajana. Toinen tapaus käsittelee niitä tilanteita, joissa olin itse koulutettavana ja kolmannessa tapauksessa tein ulkopuolisena havaintoja kansalaisopiston kurssilla. Tiedonhankintatapana on ollut havainnointi, mutta havainnoijan näkökulma on ollut eri kaikissa tapauksissa.
Näiden kolmen tapauksen ja teoreettisen tarkastelun perusteella päädyin tulokseen, että tietotekniikkakoulutuksen ongelmakenttä jakautuu kolmeksi osa-alueeksi: humanistiseksi, tekniseksi ja pedagogiseksi osa-alueeksi. Kouluttajan on kiinnitettävä huomiota näihin kaikkiin kolmeen osa-alueeseen. Perehdyttäminen tapahtuu tällöin ihmisten ehdoilla.
Tutkimukseni perusteella olen myös laatinut jokaiseen osa-alueeseen muutaman kouluttajille suunnatun ohjeen, joiden avulla osa-alueiden huomioiminen onnistuu. Ohjeita on yhteensä kymmenen ja niiden sisältönä ovat koulutettavien arvostus, koulutustapahtuman ilmapiiri, koulutettavien kannustus, abstraktioiden ja käsitteiden selventäminen, ohjelman logiikan selventäminen, rutinoituminen, breakdown-tilanteet, opetettavan asian sisällön tuntemus, opetus-oppimisprosessin teorian tuntemus sekä opettajan etiikka. Näitä ohjeita noudattamalla kouluttajat voivat pitää mielessään tietotekniikkakoulutuksissa vallitsevat erityispiirteet koulutukselle asetettavat erityisvaatimukset.
Tutkimuksessa on tarkasteltu problematiikkaa, jota liittyy tietojärjestelmien ja tietotekniikan alkeiden perehdyttämistilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ihmisiä tulisi kouluttaa, jotta tietojenkäsittelyn edistäminen ja käyttöönotto työpaikoilla ja kodeissa tapahtuisi ihmisen eikä tekniikan ehdoilla?
Tutkimus koostuu laajasta teoreettisesta tarkastelusta ja kolmesta erillisestä tapauksesta, joissa on ihmisiä perehdytetty tietojärjestelmiin tai tietotekniikan alkeisiin. Teoreettisessa tarkastelussa luon katsauksen aikuisten oppimiseen ja opettamiseen, ihmisen ja tekniikan väliseen suhteeseen sekä kirjallisuudesta löytämiini tietojärjestelmäkoulutuksen erityispiirteisiin. Ensimmäinen tapaus koostuu havainnoista, joita olen tehnyt ollessani itse opettajana. Toinen tapaus käsittelee niitä tilanteita, joissa olin itse koulutettavana ja kolmannessa tapauksessa tein ulkopuolisena havaintoja kansalaisopiston kurssilla. Tiedonhankintatapana on ollut havainnointi, mutta havainnoijan näkökulma on ollut eri kaikissa tapauksissa.
Näiden kolmen tapauksen ja teoreettisen tarkastelun perusteella päädyin tulokseen, että tietotekniikkakoulutuksen ongelmakenttä jakautuu kolmeksi osa-alueeksi: humanistiseksi, tekniseksi ja pedagogiseksi osa-alueeksi. Kouluttajan on kiinnitettävä huomiota näihin kaikkiin kolmeen osa-alueeseen. Perehdyttäminen tapahtuu tällöin ihmisten ehdoilla.
Tutkimukseni perusteella olen myös laatinut jokaiseen osa-alueeseen muutaman kouluttajille suunnatun ohjeen, joiden avulla osa-alueiden huomioiminen onnistuu. Ohjeita on yhteensä kymmenen ja niiden sisältönä ovat koulutettavien arvostus, koulutustapahtuman ilmapiiri, koulutettavien kannustus, abstraktioiden ja käsitteiden selventäminen, ohjelman logiikan selventäminen, rutinoituminen, breakdown-tilanteet, opetettavan asian sisällön tuntemus, opetus-oppimisprosessin teorian tuntemus sekä opettajan etiikka. Näitä ohjeita noudattamalla kouluttajat voivat pitää mielessään tietotekniikkakoulutuksissa vallitsevat erityispiirteet koulutukselle asetettavat erityisvaatimukset.