Tampereen kaupungin ympäristö- ja teknisen toimen tiedotuksen julkaisujärjestelmän evaluointi käytettävyyden ja hakuominaisuuksien osalta kansalaisnäkökulmasta.
VALTONEN, ARJA (2002)
VALTONEN, ARJA
2002
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11022
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11022
Sisällysluettelo
TIIVISTELMÄ 2 1 JOHDANTO 6 2 KIRJALLISUUSKATSAUS 9 2.1 TIEDONHANKINTA 9 2.2 TIETOVERKKOPALVELUT 12 2.2.1 Tietoverkkoalan käsitteitä 12 2.2.2 Johdanto tietoverkkopalvelujen tutkimukseen 13 2.3 KÄYTETTÄVYYS 16 2.3.1 Johdanto käytettävyyteen ja käyttöliittymiin 16 2.3.2 Käytettävyyden evaluointi 21 2.4 KÄYTTÄJÄT 22 2.4.1 Tietoverkkopalvelujen käyttäjät 22 2.4.2 Ympäristö- ja teknisen toimialan tiedon käyttäjät 23 2.4.3 Mitä voidaan olettaa tavallisilta tietoverkkopalvelujen satunnaiskäyttäjiltä? 23 2.5 TIEDONHAKU 26 2.5.1 Johdanto tiedonhakuun 26 2.5.2 Sanastotyö 28 2.5.3 Indeksointityö 30 2.5.4 Metadata 31 2.5.5 Tiedonhaun evaluointi 32 2.5.6 Hakuominaisuudet 34 3 TIEDOTUKSEN JULKAISUJÄRJESTELMÄN KUVAUS 39 3.1 TIEDOTUKSEN JULKAISUJÄRJESTELMÄN RAKENNE 39 3.2 TIEDOTUKSEN JULKAISUJÄRJESTELMÄN SISÄLTÖ JA HAKUOMINAISUUDET 41 3.3 JULKAISUJÄRJESTELMÄN VIITEKEHYS :TAMPEREEN KAUPUNGIN VERKKOPALVELUT, WWW-POLITIIKKA JA TIEDOTUSSTRATEGIA YLEENSÄ 44 4 TUTKIMUSONGELMAN MÄÄRITTELY 46 5 TUTKIMUSMENETELMÄT 47 5.1 JOHDANTO TUTKIMUSMENETELMIIN 47 5.2 TIEDOTUKSEN JULKAISUJÄRJESTELMÄN TUTKIMINEN 49 5.2.1 Koeasetelma 49 5.2.2 Koehenkilöt 50 5.2.3 Koetehtävät 51 5.2.4 Kysely 52 5.2.5 Havainnointi 53 6 TUTKIMUSAINEISTON ANALYYSI 53 6.1 HAASTATELLUT JA TESTIKÄYTTÄJÄT 54 6.2 SANAHAKU 55 6.3 ASIASANAHAKU 56 6.4 VAPAAVALINTAINEN HAKUTAPA 57 6.5 HAKUTAPOJEN VERTAILUA 57 6.6 KÄYTETTÄVYYSONGELMAT 59 6.7 ARVIOINTEJA KOKO JÄRJESTELMÄSTÄ 61 6.8 KÄYTTÄJIEN PARANNUSEHDOTUKSET 61 6.9 HAKUJEN ONNISTUMINEN 62 7 POHDISKELUA 65 7.1 VERTAILUJA 65 7.2 JOHTOPÄÄTÖKSET 67 LÄHTEET 68 PAINETUT LÄHTEET 68 PAINAMATTOMAT LÄHTEET 71 LIITTEET 73 LIITE 1. KÄYTETTÄVYYSTESTAUS 73 LIITE 2 TESTITEHTÄVÄT 1-2 74 LIITE 3. TESTITEHTÄVÄT 3-4 75 LIITE 4. KYSELY 75 LIITE 5. TESTITEHTÄVÄT 5-6 77 LIITE 6. KOMMENTTEJA 77 LIITE 7. HAVAINNOINTILOMAKE 78 LIITE 8: TUNNUSLUKUTAULUKOT 79 LIITE 9: INFORMANTIT 81 LIITE 10. KOMMENTTILOMAKE TÄYTETTYNÄ (ESIMERKKI) 83 LIITE 11. HAVAINNOINTILOMAKE TÄYTETTYNÄ (ESIMERKKI) 83
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on evaluoida Tiedotuksen julkaisujärjestelmän prototyyppiä, joka tuotettiin Tampereen yliopiston Tietoverkkojen maisteriohjelmassa projektityönä lukuvuonna 2000-2001. Julkaisujärjestelmä on tietokantapohjainen ja se koostuu Tampereen kaupungin ympäristö- ja teknisen toimen tiedotteista.
Julkishallinnon tiedottaminen ja verkkopalvelujen kehittäminen on tärkeää, sillä kansalaisten on hyvä päästä heille tärkeän tiedon lähteille. Kunnallisen viranomaistiedon tarvitsijoita ja käyttäjiä ovat kuntalaisten lisäksi toimittajat, virkamiehet ja poliitikot. Tämän tutkimuksen näkökulmaksi oli valittu kansalaisnäkökulma.
Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälainen julkaisujärjestelmän prototyyppi on käytettävyyden ja hakuominaisuuksien osalta käyttäjänäkökulmasta. Tutkimusongelma oli jaettu osa-ongelmiin:
1. Ovatko tiedotuksen julkaisujärjestelmän hakuominaisuudet riittävät ottaen huomioon tietokannan koon ja käyttäjäkunnan?
2. Onko järjestelmää helppo käyttää?
3. Onko julkaisujärjestelmästä saatu tieto relevanttia käyttäjän kannalta.
Tutkimusmenetelminä käytettävyyden ja hakuominaisuuksien arvioinnissa käytettiin käytettävyystestausta, havainnointia ja kyselyä, lisäksi tietoja täydennettiin haastatteluin. Kohderyhmänä olivat 20-60 -vuotiaat kuntalaiset. Koehenkilöt saatiin Petsamon omakotiyhdistyksen kautta. Tutkimuksessa oli kuusi informanttia, joista viisi osallistui käytettävyystestaukseen. Koehenkilöt tutustuivat tiedotuksen julkaisujärjestelmän prototyyppiin kuuden koetehtävän avulla.
Tutkimusaineistoa analysoitaessa tiedonhakujärjestelmää evaluoitiin hakuprosessin ja vuorovaikutuksen lisäksi hakutuloksen onnistumisen näkökulmasta. Julkaisujärjestelmän hakuominaisuuksia tutkittiin sanahaun, asiasanahaun ja vapaavalintaisen hakutavan tehtävin. Hakutapojen yksinkertaisuutta, hyödyllisyyttä, selkeyttä, helppoutta, miellyttävyyttä, tuttuutta ja mielenkiintoisuutta kartoitettiin kyselyllä. Hakutapoja vertailtiin hakukertojen, -aikojen ja käytettävyysongelmien määrien suhteen. Hakujen onnistumista tutkittiin hakutuloksen saannin ja tarkkuuden avulla. Saantia ja tarkkuutta tarkasteltiin sekä tehtävittäin että käyttäjäryhmittäin. Käyttäjät ryhmittelin tavallisiin ja taitaviin käyttäjiin heidän oman arviointinsa mukaan internetin ja tietokoneen käyttötaidoistaan.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat, että hakuominaisuudet ovat riittävät ottaen huomioon tietokannan koon ja käyttäjäkunnan, sillä pyydetty tieto löytyi. Tosin järjestelmässä olevat virheet ja puutteet on syytä korjata. Järjestelmää oli myös helppo käyttää. Kolmanneksi järjestelmästä saatu tieto oli käyttäjien mielestä hyödyllistä. Lisäksi testihenkilöt ilmaisivat tyytyväisyyden siihen, että käyttäjillä on mahdollisuus etukäteen testata suunnitteilla olevia järjestelmiä ja ilmaista mielipiteensä sellaisesta.
Johtopäätöksenä tämän tutkimuksen rajoissa totean tiedotuksen julkaisujärjestelmän tai sen tyyppisen kansalaisverkkopalvelun olevan käyttökelpoinen julkaisukanava ja hakupalvelu.
Julkishallinnon tiedottaminen ja verkkopalvelujen kehittäminen on tärkeää, sillä kansalaisten on hyvä päästä heille tärkeän tiedon lähteille. Kunnallisen viranomaistiedon tarvitsijoita ja käyttäjiä ovat kuntalaisten lisäksi toimittajat, virkamiehet ja poliitikot. Tämän tutkimuksen näkökulmaksi oli valittu kansalaisnäkökulma.
Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälainen julkaisujärjestelmän prototyyppi on käytettävyyden ja hakuominaisuuksien osalta käyttäjänäkökulmasta. Tutkimusongelma oli jaettu osa-ongelmiin:
1. Ovatko tiedotuksen julkaisujärjestelmän hakuominaisuudet riittävät ottaen huomioon tietokannan koon ja käyttäjäkunnan?
2. Onko järjestelmää helppo käyttää?
3. Onko julkaisujärjestelmästä saatu tieto relevanttia käyttäjän kannalta.
Tutkimusmenetelminä käytettävyyden ja hakuominaisuuksien arvioinnissa käytettiin käytettävyystestausta, havainnointia ja kyselyä, lisäksi tietoja täydennettiin haastatteluin. Kohderyhmänä olivat 20-60 -vuotiaat kuntalaiset. Koehenkilöt saatiin Petsamon omakotiyhdistyksen kautta. Tutkimuksessa oli kuusi informanttia, joista viisi osallistui käytettävyystestaukseen. Koehenkilöt tutustuivat tiedotuksen julkaisujärjestelmän prototyyppiin kuuden koetehtävän avulla.
Tutkimusaineistoa analysoitaessa tiedonhakujärjestelmää evaluoitiin hakuprosessin ja vuorovaikutuksen lisäksi hakutuloksen onnistumisen näkökulmasta. Julkaisujärjestelmän hakuominaisuuksia tutkittiin sanahaun, asiasanahaun ja vapaavalintaisen hakutavan tehtävin. Hakutapojen yksinkertaisuutta, hyödyllisyyttä, selkeyttä, helppoutta, miellyttävyyttä, tuttuutta ja mielenkiintoisuutta kartoitettiin kyselyllä. Hakutapoja vertailtiin hakukertojen, -aikojen ja käytettävyysongelmien määrien suhteen. Hakujen onnistumista tutkittiin hakutuloksen saannin ja tarkkuuden avulla. Saantia ja tarkkuutta tarkasteltiin sekä tehtävittäin että käyttäjäryhmittäin. Käyttäjät ryhmittelin tavallisiin ja taitaviin käyttäjiin heidän oman arviointinsa mukaan internetin ja tietokoneen käyttötaidoistaan.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat, että hakuominaisuudet ovat riittävät ottaen huomioon tietokannan koon ja käyttäjäkunnan, sillä pyydetty tieto löytyi. Tosin järjestelmässä olevat virheet ja puutteet on syytä korjata. Järjestelmää oli myös helppo käyttää. Kolmanneksi järjestelmästä saatu tieto oli käyttäjien mielestä hyödyllistä. Lisäksi testihenkilöt ilmaisivat tyytyväisyyden siihen, että käyttäjillä on mahdollisuus etukäteen testata suunnitteilla olevia järjestelmiä ja ilmaista mielipiteensä sellaisesta.
Johtopäätöksenä tämän tutkimuksen rajoissa totean tiedotuksen julkaisujärjestelmän tai sen tyyppisen kansalaisverkkopalvelun olevan käyttökelpoinen julkaisukanava ja hakupalvelu.